Jsou knihy, se kterými se jako čtenářka nerada loučím. Obyčejně pak nějakou dobu korzují po poličkách, parapetech, stolech a místeček u postele a těší mě sem tam otevřením. Nebo i jen tím, že o nich vím, že mi připomínají to milé, co mi předaly. Domov pro tělo i duši – to je navíc kniha, do které bych to podle tématu vůbec neřekla, jsem ženská! A tohle je stavební deník, pravda s krásnými fotografiemi, psaný ženskou rukou, čili spíše pocitovník… Ne, že bych nesnila o podobném domečku jako autorka, ale do stavby bych se asi nikdy nepustila. Ale ona ano. Ke splnění svého snu ji osud postupně jemně dotlačil a mě začalo docházet, že autorka má pravdu i v tom, že tohle není jen stavební deník, mimořádně emocionálně, obrázkově i informačně zdobný, ale je to svědectví o jakékoliv cestě za svým snem.
A zamilovala jsem se do Domova pro tělo i duši
Víte, asi bude nějakou dobu trvat, než tato kniha poputuje do knihovničky, do stáje mezi ostatní. A i tak bude vyčnívat. Renáta Kiara Vargová mne zastihla v podobné chvíli, kdy jsem trávila čas nad pozastavením se v životě a rozhodovala jsem se o nové křižovatce. Potřebovala jsem náboj, potřebovala jsem znovu vidět a číst, že jakýkoliv sen, záměr, životní vize, není jen cesta k úspěchu, ale že obrovským darem je už jen ta cesta. A v potu tváře nemusím mít zavřené oči, ale naopak, když jsme nejunavenější, máme si dělat radost drobnostmi. A v tu chvíli jsem fascinovaně hltala její nápady na dekorace, bylinkaření, drobné ozdůbky kolem domu i v domě, a někdy stačí tak málo, aby život byl krásný. I v dobách, kdy v něm musíte chodit v zablácených holínkách a stavebníci vám zrovna křivě posadili okno. Tyhle tipy na okořenění a oslazení života jsem uvítala nejvíc.
Autorka je příjemná svým přístupem a postupně jsem u ní víc a víc oceňovala to, v čem já sama potřebuji podporu. Nebát se udělat si život hezký díky drobnostem. Mohla jsem se sama novu podívat na svůj vlastní domov a vidět v něm místa, která potřebují prohřát. Pečlivost a teplo můžete dodat místu nejen v domově, ale i v duši právě tak, jak to mám ráda. Drahými kameny, bylinkami, obrázky, posvátnou geometrií, symbolikou nebo rituály. Nebo výrobou hmyzího domku, ach!
A mnoho věcí k nám v životě přijde náhodou…
„Mám velkou radost, že se mi náhodou podařilo sehnat modrý keramický obklad na kamna, což jsem si moc přála. Kamna už se totiž od března nevyrábění a obklady nejsou na trhu. Jsem moc ráda, že je nemusím měnit. Když není topná sezóna, v chladnějších dnech temperuje dům infračervený panel, který řídí termostat. Má nižší spotřebu energie než přímotop nebo olejový radiátor.“
Muž vidí tu technickou stránku, já vidím krásnou náhodu a hřejivá kamna.
A tady je to krásné….
„Každé léto vyrábím vonné oleje. Celou zimu z nich cítím teplo slunce a vůni bylin. V lékárně koupím čistý slunečnicový olej a natrhám byliny podle intuice. Letos jsem zkusila meduňku, mátu, šalvěj, levanduli, rozmarýn, bršlici, popenec, okvětní plátky růží a okvětní lístky slunečnice.“
Olejíček je nejen na pleť, masáže, do koupele, ale autorka říká, že ho používá i do aromalampy. Vůně loňského léta? Dovedete si to představit?
A když si autorku najdete na facebooku, tak budete mít možnost nahlédnout do toho sladkého světa drobných ženských potěšení častěji. Teď je třeba čas na pálenku, do které stejným způsobem přidáváme celý rok ty nej nej bylinky.
Mužské téma podané ženským citem
Knihu bych shrnula asi jako mužské téma pojaté ženským okem. Rozhodně neříkám, že jsem všemu stavebnímu rozuměla, ale drtivou většinu jsem si alespoň představit uměla. Vysvětlovat technická témata polopatě – to autorka umí. A pochvala ještě za úžasnou čtivost, kdy na skoro malé ploše dokázala vytvořit mistrné plné a bohaté věty, které vás přenesou přímo do jejího vlastního života, deníčku.
A knihu otevírám ve chvíli, kdy chci víc cítit, že „NA TO NEJSEM NIKDY SAMA“.

O autorce: Renáta Kiara Vargová je malířka, redaktorka, žena, která šla za svým snem a napsala o tom nenápadnou, ale o to důležitější knihu. Kdo ji jednou otevře, tomu se jeho vlastní sny zhmotní před očima a položí tu otázku „Tak co, chceš taky?“. Ráda s ostatními sdílí poznání o seberozvoji, učí se žít svobodně a podle vlastních představ. Mrkněte na její stránky, www.kiara.cz
Knihu vydalo nakladatelství Eminent, 2018, www.eminent.cz