Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Dana Pe
Dana Pe
Vloženo 27. 11. 2018
Líbí se mi

Chcete si zvýšit sebevědomí? Pomůže vám trénink paměti. Je to nejefektivnější nástroj, říká Dana Steinová

Dana Pe
Dana Pe
Vloženo 27. 11. 2018
Líbí se mi
Chcete si zvýšit sebevědomí? Pomůže vám trénink paměti. Je to nejefektivnější nástroj, říká Dana Steinová

Chcete si zvýšit sebevědomí? Pomůže vám trénink paměti. Je to nejefektivnější nástroj, říká Dana Steinová

Cvičit si mozek? Má to smysl? Ano, určitě. Dokonce existují účinné techniky, které se dají navzájem kombinovat. Možná ani netušíte, co vše aktivním procvičováním své hlavy získáte.

Prevence proti nemocem, elixír mládí, návod pro fit život a dobrou náladu… Zlepšení pozornosti a koncentrace, lepší projevy a řečnické dovednosti, rychlé myšlení a porozumění informacím… to všechno nám nabídne takový „obyčejný“, ale pravidelný a dlouhodobý trénink naší paměti. Je to opravdu tak. Mozek se chová jako sval. Čím více tréninku mu dopřejete, v tím lepší kondici ho budete mít.

Bože, já zapomínám!

Možná se vám to už také stalo… Pospícháte ráno do práce, jen tak tak stíháte autobus. Najednou zpomalíte a znejistíte… vypnula jsem rychlovarnou konvici? Zhasla jsem v obýváku? Zamkla jsem? V autobuse se sejdete s kamarádkou, povídáte si a při hovoru si nemůžete vzpomenout na název filmu nebo oblíbeného herce. Nevybaví se vám jméno toho hezkého souseda odvedle… hledáte slova… Je to opravdu tak, s věkem jako kdyby se paměť rozhodla stávkovat.

Cvičení pomáhá i hlavě

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti… Jinak řečeno – trénujte. Procvičujte si své mozkové závity. Není to tak složité a těžké a navíc může být procvičování i zábava. Nemusíte nikam docházet a dokonce můžete cvičit nejen doma s tužkou v ruce, ale i venku při chůzi nebo před spaním v posteli. Hlavní je být aktivní, a to v každém věku, a nepoddávat se malým výpadkům paměti.  Pravidelný trénink paměti a myšlení je právě tak důležitý jako trénink tělesný! Protože tady jako jinde platí známé pořekadlo: co nepoužíváš, o to přijdeš. A je to jako spojené nádoby. Věnujte se duševní činnosti a udržujte svůj mozek v bdělém stavu a budete mít i méně zdravotních potíží. To je lékaři dokázáno.

Kdy začít?

Podle vědců má mozek svůj vývoj plně ukončený ve 25 letech věku člověka. Od té doby už začíná stárnout. Je tedy čtvrt století našeho života startovním můstkem k začátku trénování paměti? „Ale kdepak,“ usmívá se Dana Steinová, předsedkyně České společnosti pro trénink paměti a mozkový jogging. „Vyplatí se to podstatně dříve, už v základní škole. Výrazně to usnadní učení,“ dodává. A když už dávno nejsme školou povinní? Pak je dobré vědět, že nikdy není pozdě!

Desatero? Naplánujte si ho sami

Jestli teď čekáte nějaké desatero k tréninku paměti, pak vás zklameme. Žádné neexistuje. Kde tedy začít? „Základním předpokladem dobře fungující paměti je aktivní životní styl. Dost pohybu, sociálního kontaktu a kognitivní stimulace,“ vyjmenovává světoznámá trenérka paměti. „Pomáhá zajímat se o vše nové, být flexibilní, používat nedominantní ruku k běžným činnostem, dělit se o novinky se svým okolím a pak si ověřit, jak moc si z nich zapamatovali, denně chodit čtyři kilometry...“

Nejrůznější techniky

„To, co ostatní populace považuje za nezapamatovatelné si lze zapamatovat poměrně snadno za pomoci paměťových technik,“ vzkazuje Dana Steinová. „Těch je celá řada, dají se vzájemně kombinovat, naši trenéři vynalézají nové techniky či nové uchopení těch existujících.“

Akrostikum

„Nejjednodušší je akrostikum. Vytvoříte si větu, ve které každé slovo začíná na stejné počáteční písmeno, jako informace, kterou si chcete zapamatovat. Navíc dostanete informaci ve správném pořadí. Lidský mozek totiž nemá schopnost pamatovat si informace ve správném pořadí,“ vysvětluje tato velmi zajímavá a zajímavými informacemi nabitá žena. Tak například? „Například část zvěrokruhu: Koho vodník rychle bere, bývá blízko rákosí – Kozoroh, Vodnář, Ryby, Beran, Blíženci, Rak.“

LOCI

„Metoda LOCI spočívá v důvěrné znalosti určitého prostoru, do kterého uložíme postupně informace a pak si je zase vyzvedneme ve správném pořadí.“ Této metodě se také říká paměťový palác. Zvolíme si místo, které dobře známe a umíme si ho vybavit v paměti. Může to být pokoj, ale také cesta z domu do práce. Každý záchytný bod představuje jednu informaci, kterou si chceme zapamatovat. Je dobré přitom zapojit i smysly – vybavit si vůně, zvuky, předměty…

Naučte se je používat

Využívat mnemotechnické techniky je nejen účinné, ale i zábavné. „V každém případě dokonale kompenzují nedokonalost lidského mozku, takže je trochu na pováženou, že stále mnoho lidí neví, že existují, natož aby je zařadili do svého denního života,“ říká Dana Steinová. Jestli teď namítáte, že to neumíte a nevíte, pak můžete navštívit kurzy rozvíjení paměti, kterých je dnes celá řada.

Nedovolte mozku stárnout

Když se snažíte o něco nového a je to informace malého rozsahu, snažte se vždy tu novou malou informaci spojit s nějakou předešlou, kterou už jste měli uloženu v paměťové bance.

Jestli se chcete naučit něco úplně nového a velkého, co jste nikdy nedělali, bez motivace a disciplíny to nepůjde. Nesmíte utéci při prvním neúspěchu. Všichni denně dostáváme tisíce informací a jsou jedna jako druhá. Protože se od sebe nijak neodlišují, máme problém si je zapamatovat.

Naučte se najít si cestu, jak odlišit v té změti tu informaci pro vás důležitou. Přetransformujte ji na atraktivní.

Opravdu všechno zapomenu?

Tak trochu vás ale uklidníme. Jestli máte pocit, že všechno, co slyšíte, zapomenete, pak to nemusí být nutně pravda. Informaci v 99,9 procentech nezapomenete. Nikdy ji totiž nedostanete. Nevěnujete ji dostatečnou pozornost, prosvištěla kolem vás, aniž se vám zakódovala do krátkodobé paměti. Největší a prvotní problém „ztráty paměti“ je totiž neschopnost koncentrovat se na vstupní informaci.

Jak to funguje?

Za zapomínání může pozvolné ubývání počtu mozkových buněk, ale v poměru k celkovému počtu buněk v mozku jde o zanedbatelný úbytek. Daleko důležitější je tzv. plasticita mozku. V mozkové tkáni je nepředstavitelně složitá nervová síť. Informace neprocházejí jediným spojem, jak je tomu například v drátové telefonní síti, ale mnoha různými cestami. Plasticitou mozku se rozumí právě tato schopnost mozku zachovat při oslabení či porušení jednoho „vedení“ díky této nervové síti fungující jiné spojení.

A proč si vůbec pamatovat?

Tisíce slov denně přečteme, vyslechneme v rozhovorech a další tisíce jich k nám dopraví rozhlas a televize. Nekonečným zdrojem informací se stal i internet. Možná vás v této souvislosti napadá, proč si tedy pamatovat? Ale, co když vypnou elektřinu? Opět se budeme spoléhat na vlastní paměť. A cvičení může být i zábavou.

Škola hrou...

„Toto heslo platí u tréninku paměti několikanásobně. Máte totiž pocit, že si jen hrajete, užíváte si to a výsledek je ohromující. Zapamatujete si najednou tolik, jak nikdy předtím ve svém životě. Navíc nemáte pocit, že vás to stálo nějakou námahu,“ povzbuzuje Dana Steinová, zakladatelka občanského sdružení Aktivní stáří. „Trénink paměti je nejefektivnějším nástrojem k rychlému zvýšení sebevědomí,“ dodává. „Pamatovat si je snadné, když vám někdo poradí, jak na to. Vyzkoušejte si kurz…“ A možná že i vás to začne bavit natolik, že se stanete profesionálním trenérem.

Také v Indii si lidé chtějí trénovat mozek...

Trenérem paměti bez hranic

Kdo se může stát trenérem? „De facto každý, kdo má minimálně střední školu, chce na sobě pracovat a má radost z toho, že může pomáhat ostatním ke zvýšení sebevědomí a znovu objevení "ztraceného" mentálního potenciálu," říká Dana Steinov. „Kurzy pořádáme jednou ročně v lednu a lze se přihlásit on-line na www.trenovanipameti.cz.  Kurz má vysokou reputaci a pro svou jedinečnost je velmi žádaný i v zahraničí, kde školíme v angličtině. Námi vyškolení trenéři paměti pracují v Albánii, Islandu, Nepálu, Indii, Singapuru, Mauriciu, Estonsku, Kypru, USA, Rusku, Slovensku. Letos jsem vedla kurz na Maltě.“

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Babina
Babina 4. 7. 2019

Skvělý článek

Odpovědět
Duch
Duch 6. 1. 2019

Odpovědět
matejm
matejm 1. 12. 2018

Já mám problémy se zapomínáním hlavně před migrénou, během ní a ještě tak den poté. To si pomalu nevzpomenu, jak se kdo jmenuje v mém bezprostředním okolí. Nejhorší je, že když v té době něco někam uložím, je velký problém to pak najít

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 1. 12. 2018

velmi zajímavé "pomůcky", schválně zkusím třeba to Akrostikum, takové techniky mě baví. Stává se mi, že než dojdu z koupelny do kuchyně, zapomenu, co jsem chtěla říci manželovi, na co jsem myslela, co jsem měla v hlavě a pak se tam vracím...většinou si vzpomenu...díky moc za článek

Odpovědět
Dana Pe
Dana Pe 9. 3. 2019

mně se s akrostiky skvěle pracuje... a baví mě

KamilaK
KamilaK 28. 11. 2018

To potřebuji jako sůl.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 994
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.