Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Michala Jendruchova
vloženo 20. 2. 2019
Líbí se mi

Sebevědomá žena akceptuje své chyby a umí se pochválit, říká Renata Mrázová

avatar
Michala Jendruchova
vloženo 20. 2. 2019
Líbí se mi
Sebevědomá žena akceptuje své chyby a umí se pochválit, říká Renata Mrázová

Sebevědomá žena akceptuje své chyby a umí se pochválit, říká Renata Mrázová

Renata Mrázová dlouhá léta působí na vysokých postech. Má za sebou kariéru finanční i generální ředitelky, donedávna působila jako HR pro celou NN pojišťovnu v holandském Den Haagu. Od května se vrací do Čech a nastupuje do vedení společnosti Home Credit na pozici Chief People Officer. Přesto z ní vyzařuje lidskost, empatie a zdravé sebevědomí, které předává nejen svým dcerám, ale i ženám, jež na sobě chtějí pracovat. 

 

Patříte mezi nejvlivnější české manažerky, pravidelně se umisťujete na předních příčkách prestižních žebříčků. Za tím vším stojí vaše tvrdá práce. Musela jste na svém sebevědomí hodně pracovat, abyste tohle dokázala?

Myslím si, že sebevědomí roste ruku v ruce s úspěchem i s odžitými zkušenostmi. Hodně mi pomohlo i prostředí, v kterém pracuji. Celou svou kariéru trávím ve velmi mužsky dominantních oborech a mohu pozorovat, že sebevědomí mužů je jiné než ženské. Pro muže je přirozené se podělit o úspěchy a „prodat“ je. To my ženy tolik neumíme. Pracovala jsem s mnoha inspirativními kolegy, a tak jsem řadu věcí okoukala. Vědecké teorie prokazují, že největší procento vašeho úspěchu nejsou vaše výsledky, ale jak komunikujete a dokážete se prodat.

Jak se tedy správně „prodat“?

Když přednáším pro ženy, nabádám je, aby nebyly příliš skromné, neseděly v koutě a dokázaly se prezentovat. Když dosáhnou úspěchu, aby se k němu hrdě hlásily a nahlas řekly, kolik je to stálo úsilí. Ony se často stydí. Raději řeknou, že se jim ten úspěch povedl spíše náhodou. Myslím si, že zdravé sebevědomí je, když si stoupnete před skupinu lidí a řeknete, jsem pyšná, co jsem dokázala, byla to tvrdá práce. I já pyšně říkám, že mě to stálo hodně práce a stojí mě to pořád. Ale nestěžuji si, já si to užívám. Jsem zvídavá, ráda objevuji nové věci, učím se, rozvíjím se a vzdělávám se. Tím se dostávám z komfortní zóny a neustále se posouvám.

Asi je důležité uvědomit si, co je podstatou zdravého sebevědomí...

Čeština je tak krásný jazyk. Když se podíváte na ta dvě slova, tak v nich najdete návod. SEBE vědomí je schopnost každého z nás objektivně a pozitivně kriticky zhodnotit sám sebe. Jsem si vědoma sama sebe, znám své dobré i špatné stránky a akceptuji je, respektuji je, neviním se z nich, mám se ráda. Často se říká, že všichni kolem nás si o nás myslí, co o sobě myslíme my sami, protože to ze sebe vyzařujeme.

Například značka Dove se věnuje tématu sebedůvěry dlouhodobě a z posledního globálně realizovaného průzkumu vyšlo najevo, že 75 % mladých dívek mezi 10. – 13. rokem není spokojeno se svým tělem.  Sama máte dvě dcery, které se právě dostávají do tohoto citlivého věku. Jak je vedete, aby z nich vyrostly zdravě sebevědomé ženy?

Myslím si, že sebevědomí vychází hodně z toho, v jakém prostředí člověk vyrůstá. Nikde to asi není ideální a v dětství se na člověka nalepují různé vrstvy jako slupka od cibule. Hlavní je nesnažit se vychovávat děti k obrazu svému a naplňovat své ambice, ale být jim spíše průvodcem a rádcem. Snažím se tak přistupovat k výchově, být dcerám Aničce a Elišce inspirací, mít partnersky nastavený vztah a respektovat je. Vychováváme je s pokorou, respektem, nasloucháme jim, napojujeme se na sebe, vnímáme se a hodně debatujeme. Nemám problém říct holkám, jsem na tebe pyšná, jsi úžasná, mám z tebe radost. Jdeme spíše po té obsahové stránce. Být zdravě pyšná máma, ale nepřehánět to. Nedávat je na piedestal a nevychovat narcistické typy. Osvědčil se mi zdravý selský rozum a pokora.

Do Česka a Slovenska přichází značka Dove s různými prospěšnými projekty, letos jde o program pro školy, jehož cílem je zlepšit sebedůvěru všem školákům. Jak je mimochodem v Holandsku, kde žijete, tato značka vnímána?

Značka Dove, resp. společnost Unilever, je v Holandsku (kde má své kořeny) ale i globálně, top firma ve všech směrech a jsem moc ráda, že dělají takovéto skvělé projekty zaměřené nejen na ženy, ale i na děti.

Můžete něco poradit dalším ženám?

Neporovnávejme. Nenechme se unášet tlaky, jak máme vypadat, jakou kosmetiku používat, jak se oblékat. Sebevědomá žena akceptuje, jak vypadá, má se ráda a ví, že je jedinečná a úžasná. Buďme pyšné na to, jaké jsme. A buďme pozitivně sobecké. Nesnažme se každému vyhovět, nezapomínejme na sebe. Když je šťastná matka, je šťastná celá rodina. Nežijme život, který od nás očekávají ostatní. Žijme vlastní život, ale buďme tolerantní k ostatním, kteří mají nastavené jiné fungování a chtějí si žít také vlastní život.

 

Renata je nově také autorkou knihy Velké ženy z malé země, na které se podílela se svou přítelkyní a ilustrátorkou Denisou Proškovou. Knihu můžete podpořit v Crowfoundingové kampani zde a více informací o knize se dozvíte tady.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Jarek 25. 2. 2019

Umím se pochválit a často.

odpovědět
avatar
Tvořilka97 21. 2. 2019

Opravdu velmi inspirujícíc rozhovor!

odpovědět
avatar
hudlenka 20. 2. 2019

sympatická paní , děkujeme za článek

odpovědět
avatar
Mirka Vaľová 20. 2. 2019

je zaujímavé čítať o takýchto ženách...stále viac a viac to inšpiruje...

odpovědět
avatar
Ovace 29. 10. 2018

krásná žena

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
81 526
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.