Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 8. 8. 2019
Líbí se mi

Přesolená polévka nebo studený řízek. Kdy a jak vrátit jídlo v restauraci

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 8. 8. 2019
Líbí se mi
Přesolená polévka nebo studený řízek. Kdy a jak vrátit jídlo v restauraci

Přesolená polévka nebo studený řízek. Kdy a jak vrátit jídlo v restauraci

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, ve stravovacích zařízeních se často držíme zpátky kvůli ostychu či neznalosti svých práv. Přitom v restauraci uzavíráme kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se nám nedostane adekvátního plnění, máme právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost či nedorozumění v restauraci je postěžovat si pod vousy svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáme nápravy.

Kdy se ozvat

Reklamovat lze prakticky cokoli, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti. Bez diskuse by měla proběhnout výměna v případě, že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste si objednali. Nesmíte se do něj ovšem s chutí pustit a na své původní objednávce trvat až s prázdným talířem.

Restaurace odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti – ať už jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou. Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem – rozumně lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu.

Pozor na účet

Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny. Stěžovat si můžete i na teplotu – podle norem musí v případě teplého pokrmu dosahovat alespoň 60 °C. Studené jídlo vám kuchař ohřeje; v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové.

Reklamovat můžete i vyúčtování. Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit. V případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být čekání přiměřené složitosti objednávky.

Co dělat?

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá být v pořádku. Vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat osobu, která má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.
A na co máte jako nespokojený zákazník právo?

Vždy máte právo na přiměřenou slevu. Místo ní můžete žádat nápravu, například dopečení masa nebo přinesení nového pokrmu. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od smlouvy. To znamená odejít bez placení.

Jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, obsluha se s vámi většinou hádat nebude. Složitější je to u vad subjektivní povahy, týkající se chuti či konzistence. Tam se názory samozřejmě mohou rozcházet a s reklamací nemusíte uspět. Pak vám nezbude než se takovému podniku příště vyhnout, případně mu udělit negativní hodnocení.

Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu).

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
lemur
lemur 9. 8. 2019

Užitečné rady.

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 8. 8. 2019

Jednou jsem vracela šíleně překořeněné jídlo, nedalo se to jíst a dva dny jsem ty tři sousta ještě cítila. Jídlo přede mnou stáhli z nabídky a já si vybrala jiné. Několikrát jsme odešli, když si nás dlouho nikdo nevšímal, na to fakt nemám nervy. Když obsluha se věnuje cizincům a Češi jsou jí ukradení. To opravdu přímo nesnáším, neboť jsme tu doma MY a ne cizinci. Účet kontroluji vždy, Pěkné rady

Odpovědět
Sophi
Sophi 12. 8. 2019

Obsluha se snad může věnovat, komu uzná za vhodné. Co to má co dělat s tím, kdo je cizinec a kdo ne?

hudlenka
hudlenka 12. 8. 2019

Jsou místa, kde cizinci dostávají přednost před námi Čechy v rychlosti obsluhy. Všimla jsem si toho již mnohokrát. Je mi jasné. že pro restauratéry nejspíš cizinci znamenají vyšší tržbu, vyšší dýško než my

Sophi
Sophi 13. 8. 2019

Ano, celkem jasně každý rozumný restauratér a majitel baru dá přednost někomu, kdo mu nechá 1.000 za osobu a 100 dýško, než tomu, kdo si dá dba braníky za 58 a velkopansky to zarovná na 60.

potkanek
potkanek 8. 8. 2019

jednou jsem se ozvala na studený řízek a se zlou jsem se potázala, obsluha byla nepříjemná

Odpovědět
janinkad
janinkad 8. 8. 2019

dobré informace

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 8. 8. 2019

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 929
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.