Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, ve stravovacích zařízeních se často držíme zpátky kvůli ostychu či neznalosti svých práv. Přitom v restauraci uzavíráme kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se nám nedostane adekvátního plnění, máme právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?
Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost či nedorozumění v restauraci je postěžovat si pod vousy svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáme nápravy.
Kdy se ozvat
Reklamovat lze prakticky cokoli, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti. Bez diskuse by měla proběhnout výměna v případě, že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste si objednali. Nesmíte se do něj ovšem s chutí pustit a na své původní objednávce trvat až s prázdným talířem.
Restaurace odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti – ať už jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou. Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem – rozumně lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu.
Pozor na účet
Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny. Stěžovat si můžete i na teplotu – podle norem musí v případě teplého pokrmu dosahovat alespoň 60 °C. Studené jídlo vám kuchař ohřeje; v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové.
Reklamovat můžete i vyúčtování. Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit. V případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být čekání přiměřené složitosti objednávky.
Co dělat?
Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá být v pořádku. Vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat osobu, která má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.
A na co máte jako nespokojený zákazník právo?
Vždy máte právo na přiměřenou slevu. Místo ní můžete žádat nápravu, například dopečení masa nebo přinesení nového pokrmu. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od smlouvy. To znamená odejít bez placení.
Jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, obsluha se s vámi většinou hádat nebude. Složitější je to u vad subjektivní povahy, týkající se chuti či konzistence. Tam se názory samozřejmě mohou rozcházet a s reklamací nemusíte uspět. Pak vám nezbude než se takovému podniku příště vyhnout, případně mu udělit negativní hodnocení.
Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu).
Foto: Shutterstock
Nejste spokojeni se servisem v restauraci? Co dělat s "podmíráky", přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?
-
24.12. Soutěž o Japonský nůž Cleaver
PavlínaŽabková||Zábava a volný čas
Japonský kuchyňský sekáček je základním nožem všech asijských kuchařů. Tak, jako si samuraj vybírá svůj meč, šéfkuchař si vybírá...
-
Objevte dárky, které stihnete obstarat a spolehlivě potěší
Kristýna Solničková||Zábava a volný čas, dárky, inspirace, nákupy, vánoce
Vánoční dárky ještě stíháte, máme pro vás několik tipů pro celou rodinu. Jako inspirace se neztratí ani kdykoliv během...
-
Proč mám tak sražený čumáček :-)
KateřinaBeranová||Zábava a volný čas
No jelikož jsem toho ten den měla hodně, musela jsem s klukama na veterinu a taky jsem se...
-
Soutěž o sedací buben Carton Cajon
Redakce Ženy s.r.o.||Zábava a volný čas
19. 12. jsem soutěžily o designový hudební nástroj z dílny české značky Carton Cajon®. A kdo výhrál? Hana Havelcová...
-
Chystáte se nejen s dětmi na výlet, na hřiště nebo na kolo? Nezapomeňte si vzít svačinku od MMMASO!
Lucie Janotová||Zábava a volný čas
Těšíte se, že s dětmi vyrazíte na výlet, na hřiště, na kolo nebo s přáteli do fitka? Všude tam...
-
Jak letos o Vánocích nezruinovat váš rodinný rozpočet
Redakce Ženy s.r.o.||Zábava a volný čas, finance, tipy, vánoce
Řekl někdo vánoční výdaje? Ano, prosinec může být časem, který si spousta nás užívá pro mnoho nádherných svátečních tradic...
-
Seriály určují módní trendy
Lucie Janotová||Zábava a volný čas, zábava
Jistě, seriál si vybíráte podle žánru, je ale také fakt, že i na detektivku se chcete dívat jako na...
-
10 tipů na nejlepší dětské tvoření ke Dni matek
Lucie Janotová||#, Zábava a volný čas, děti, DIY, hobby, rodina
Den matek se blíží! Všechny maminky dobře vědí, že ty nejlepší dárky pocházejí od srdce. A když je pak...