Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 14. 2. 2021
Líbí se mi

Návod, jak si i v pandemii udržet zdravé tělo i mysl

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 14. 2. 2021
Líbí se mi
Návod, jak si i v pandemii udržet zdravé tělo i mysl

Návod, jak si i v pandemii udržet zdravé tělo i mysl

I v době mimo pandemii na tom byli Češi, co se pohybu týká, špatně a 40 % z nich se nevěnovalo sportu vůbec. Současná situace toto ještě zhoršuje. Podle aktuálního průzkumu největší světové fitness organizace IHRSA méně chodíme a počet našich denních kroků klesl o 27,3 %, naopak vzrostl čas strávený sezením z 5 na nejméně 8 hodin denně a 35 % dotazovaných přibralo na váze. Jak udržet v dobré kondici tělo i hlavu radí Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz

Pro obstarání každodenních potřeb dnes potřebujeme čím dál tím méně pohybu, většinu věcí jsme schopni obstarat prakticky z jedné židle. Přirozená potřeba pohybu se tím snižuje a my si musíme pohyb cíleně vracet do každodenního života. A to už je svým způsobem projekt. Navíc i každá procházka potřebuje určité úsilí a řada lidí zůstane raději ležet na gauči. Výmluv se najde vždycky dost.

„Nyní už se ale jedná o téměř rok, kdy jsme mnohem více pasivnější. To už je doba, která bez jakýchkoliv pochyb ovlivní zdraví všech. Pohybem si zlepšujeme fyzickou i psychickou kondici, zvyšujeme si imunitu. A to nyní potřebujeme ze všeho nejvíc,“ říká Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Při telefonování choďte a každý den běžte ven

Přes 20 % Čechů nasedí denně v průměru 8,5 hodiny. Potřeba sezení je bohužel v řadě profesí nutná. „Bojovat se s tím dá různými drobnými triky. Já například vždy, když telefonuji, vstanu od stolu a chodím po prostoru. V kanceláři je také možné se zvednout a jít něco raději vyřídit s kolegy osobně než jim psát. Můžeme si dát připomínku do telefonu a každých třicet minut se zvednout, a buď se trochu projít nebo si klidně i drobně zacvičit, protáhnout se. Znamená to ale opět určitý projekt, jehož cílem je změna návyků a samozřejmě lepší pocit i faktický stav naší kondice,“ radí Jana Havrdová.

A jak se lidé mohou ideálně hýbat nyní – ve stavu pandemie – kdy jsou sportoviště i lyžařská střediska zavřená a kolektivní sporty zakázané? „Začít můžeme každodenní procházkou rychlejší chůzí v blízkém parku, nebo obejít čtvrť, kde bydlíme. U nás doma máme všichni krokoměry. I když máme „tvrdý home office“, každý den jdeme alespoň jednou ven, a to jak s dětmi, tak sami. Já dost často chodím po vesnici a vyřizuji telefony. Na uších mám sluchátka, která nejsou vidět, a já si často připadám jako blázen, který mluví jen tak do vzduchu. Ale kroky „dám“ a ještě vyřídím vše, co potřebuji,“ dodává Jana Havrdová.

5 rad, jak si udržet dobrou kondici i náladu

Pro naše zdraví je podle Jany Havrdové zcela zásadních pět elementů: správně dýchat, pít, jíst, spát a hýbat se. Návod, jak na to, připravili odborníci z České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, kteří stojí za osvětovou kampaní Dej svému životu pět hvězd, do níž se můžete také zapojit!

1. Dýchejte zhluboka a „do břicha”. Natrénujete si tak dostatečnou kapacitu plic, která nám s věkem ubývá. Několik hlubokých nádechů a výdechů nás dokáže velmi dobře zklidnit.

2. Pijte 2 až 3 l čisté pramenité vody za den. Už krátkodobý nedostatek tekutin může zapříčinit pocit únavy či bolesti hlavy. Při delší dehydrataci dochází k předčasnému stárnutí tkání, což se projevuje například i problémy s klouby. 

3. Jezte zdravě a pravidelně. Dbejte na pestrou skladbu jídelníčku, na dostatek kvalitních bílkovin, sacharidů, tuků, zeleniny a ovoce. Důležitá je pravidelnost a stálost bez nárazových extrémních diet. „Mně se osvědčilo nechat tělu přiměřený čas na trávení a skončit s posledním jídlem nejpozději několik hodin před spaním,“ radí Jana Havrdová.

4. Spěte 7 až 8 hodin. Stanovte si optimální hodinu odchodu na lůžko, naučte se „vypnout mozek od starostí“ a dopřejte svému tělu odpočinek.

5. Hýbejte se alespoň 30 minut denně. Nedostatek pohybu je příčinou snížené odolnosti a prokázaným spouštěčem civilizačních nemocí. „Stačí věnovat intenzivnímu pohybu aspoň 30 minut denně a vést celkově aktivnější a čipernější život. Naučit se chodit více pěšky, nejezdit jen autem, výtahem, raději vyběhnout schody. A hlavně odmala učit děti, že pohyb je samozřejmou součástí života, a jít jim příkladem,“ uzavírá Jana Havrdová.

Foto: Shutterstock, archiv

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 18. 2. 2021

snaha by byla...

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 15. 2. 2021

velmi důležité

Odpovědět
sipeji
sipeji 15. 2. 2021

Důležité je snažit se si to nepřipouštět, hledat na všem to pozitivní, třeba úspora peněž, více času na rodinu.

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 14. 2. 2021

bohužel v pracovním týdnu těch 8 hodin spánku nedám, byť normálně mi vyhovuje spát hodin skoro 10

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
101 365
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.