Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 8. 5. 2021
Líbí se mi

Jak hubnout po padesátce? Osvojte si následující tipy a kila půjdou dolů

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 8. 5. 2021
Líbí se mi
Jak hubnout po padesátce? Osvojte si následující tipy a kila půjdou dolů

Jak hubnout po padesátce? Osvojte si následující tipy a kila půjdou dolů

Jakmile se váš věk přehoupne k číslu padesát, shazování kilogramů se může stát noční můrou. Pokud jste jako většina žen, váš metabolismus klesl na dosud nejnižší bod a hormonální změny přinesly menopauzu. Kromě návalů horka, nočního pocení, nespavosti vás tedy s největší pravděpodobností nemine ani přibývání na váze. 

Kila, která většina žen během menopauzy přibrala, mají většinou sklon k usazování právě v oblasti břicha. Tento tuk tak podle odborných studií může zvyšovat riziko kardiovaskulárních onemocnění a přispívat k tomu, že se nebude cítit takříkajíc „ve své kůži“. Lékařští odborníci však dodávají: padesátka je opravdu důležitým zlomem a rozhodně správnou dobou, kdy přibývání na váze řešit a nepropadat depresi. Jiným slovy, není příliš pozdě na přijetí nových zdravých návyků, které vám pomohou udržet své kila i zdraví v perfektní kondici.

1. Nebojte se váhy

Mnoho žen se během padesátého roku odmítá například v ordinaci svého praktického lékaři vážit. Pro odborníky je ale velice důležité vědět, jestli jste za poslední rok přibraly na váze, protože nadbytečné kilogramy mohou být výsledkem hormonálních změn či ukazatelem závažné nemoci. Neberte váhu jako svého nepřítele! Naopak! Jakmile uvidíte, že vaše kilogramy jdou nahoru a vy se stále držíte zaběhnutého režimu, nebojte se konzultace s lékařem. Možná vás překvapí, že vám s těmito kily může snadno pomoci medikací uklidňující vaše hormony.

2. Omezte „dobrůtky“

Pokud jste dodnes mohla sníst celou krabičku zmrzliny nebo dort z oblíbené cukrárny, a nepřibylo vám jediné deko, gratulujeme! Bohužel s příchodem padesátky je tento stav více než ojedinělý. Výživový odborníci však varují před drastickými dietami právě v období menopauzy. Snažte se jíst vyváženě a sladkou dobrůtku ke kávě si dopřejte třeba jen jednou týdně, místo toho obden. Uvidíte, že i taková maličkost bude mít příznivý efekt na vaši váhu.

3. Veďte si týden záznamy o jídle

Sledováním toho, co během dne sníte, zvýšíte své povědomí o tom, kolik toho konzumujete. Můžete tak být víc než překvapená. Mnoho žen si myslí, že pravidelně jí, ale jakmile si začnou psát, co a kdy přesně jedly, většinou hned uvidí své mezery. Například to, že po snídani dlouho hladovíte, nemáte čas na svačinu, na oběd se odbydete něčím studeným a nejvíc jídla začnete konzumovat až kolem páté hodiny. To může mít zásadní vliv na váš metabolismus a přibývání na váze. 

4. Vyzkoušejte pondělí bez masa

Vegetariánská jídla jednou týdně sníží příjem nasycených tuků, což vás podle odborníků bude chránit před chronickými onemocněními, jako jsou například srdeční choroby. Vyberte si jeden den v týdnu a vyzkoušejte vařit bez masa. Nejenže to pro vás může být zajímavou a inspirativní kuchařskou výzvou, ale ještě snížíte svůj příjem kalorií. Vyzkoušejte zeleninové curry, zapečené vegetariánské lasagne nebo třeba husté zeleninové polévky. Ve dnech, kdy se rozhodnete jíst bez masa a budete soustředit svou pozornost na zeleninu, přidejte do jídelníčku čočku nebo fazole, abyste si zajistili dostatek bílkovin. 

5. Užívejte si pohyb

Úbytek svalové hmoty začíná ve věku 40 let a pokud nebudete fyzicky aktivní, bude pokračovat i dále. Aerobní cvičení jako je chůze, jízda na kole nebo plavání vás udrží v kondici a navíc to pro vás bude skvělou zábavou. Fitness odborníci zároveň varují, že ve věku kolem padesáti let, není nejlepší volbou být přehnaně ambiciózní. Vaše zdraví je pro vás prioritou, a proto si vyberte takový pohyb, který pro vás organismus nebude přehnanou zátěží. Co třeba s kamarádkami vyrazit na jógu? Vaším cílem je udržet si svalovou hmotu a ještě se u toho pobavit. Skvělou motivací je například krokoměr. Pořiďte si ho s kamarádkou a vyrážejte pravidelně na procházky. Co si dát limit 10 000 kroků? 

6. Nebojte se léčit příznaky menopauzy

Pokles estrogenu během menopauzy může způsobit návaly horka, noční pocení, nespavost a další nepříjemné příznaky. Hormonální terapie předepsaná lékařem může pomoci zlepšit spánek a úzkost a také vaše stravovací návyky. Mnoho žen totiž právě díky menopauze nemá takovou chuť na jídlo a dramatický pokles kalorií může rozhodit jejich metabolismus.  

7. Zajímejte se o léky, které berete

Některé z léků, které pravidelně užíváte, mohou mít neblahý vliv právě na vaši váhu a metabolismus jako takový. Například mnoho léků na krevní tlak, cukrovku nebo antidepresiva mohou automaticky zvyšovat vás hlad. Nebojte se o takovém podezření promluvit se svým lékařem a poraďte se o alternativních způsobech léčby. 

8. Nechte si zkontrolovat štítnou žlázu

Podle poslední studie American Menopause Society má jedna z osmi žen poruchu štítné žlázy. A nedostatečně aktivní štítná žláza, známá jako hypotyreóza, má příznaky, které napodobují menopauzu - včetně přírůstku na hmotnosti. Pokud jste se v poslední době cítily extra unavené, přibraly jste na váze a trpíte úzkostí, požádejte svého lékaře o vyšetření. 

9. Odpočívejte 

Finanční starosti, stárnutí rodičů, kariérní tlaky - to všechno jsou důvody, kvůli kterým se můžete cítit ve stresu. A to samozřejmě ovlivňuje i vaši váhu. Podle odborníků je velice důležité, aby se ženy kolem padesátého roku více zaměřily na své stresory a snažily se je co nejvíce minimalizovat. Samozřejmě je nemůžete ze svého života odstranit úplně, ale určitě najdete způsoby, jak své stresy lépe zvládnout. Jednou z nich jsou například relaxační techniky ve formě meditací, kdy si během dne na chvilku sednete, zavřete oči a vizualizujete si něco, co vás baví a dělá šťastnou. Je to maličkost, ale nevěřily byste, jak moc může pomoci.

10. Zůstaňte motivované

Všichni procházíme obdobím, kdy máme pocit, že bychom měli více či méně zhubnout. Může se ale stát, že s dovršením padesátky a přibývajícími kily vaše motivace klesá. Nevzdávejte to! Berte toto období jako výzvu, kdy potřebujete zase najít sama sebe a způsob zdravého životního stylu, který bude fungovat na vás a vaši postavu. Možná jste dnes prostě měla neodolatelnou chuť na pistáciovou zmrzlinu, ale zítra je nový den. Co si do zaměstnání připravit zdravý oběd a svačinu plnou oblíbeného ovoce? 

Foto: Shutterstock

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Siraellen
Siraellen 16. 6. 2021

Není to snadné

Odpovědět
Tamara
Tamara 20. 5. 2021

Odpovědět
lenin
lenin 16. 5. 2021

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 10. 5. 2021

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 9. 5. 2021

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
98 286
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.