Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 24. 2. 2021
Líbí se mi

10 způsobů, jak se vyrovnat se stresem během pandemie

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 24. 2. 2021
Líbí se mi
10 způsobů, jak se vyrovnat se stresem během pandemie

10 způsobů, jak se vyrovnat se stresem během pandemie

Rok 2020 byl pro mnohé z nás náročný. A vypadá to, že i letošní rok 2021 bude pokračovat v podobném trendu. Strach o své nejbližší, práce z domova, vyučování dětí z domova, beznadějnost, izolace od rodiny… to jsou jen některé důvody, jež v nás mohou vyvolávat stres. Ten si v dlouhodobějším časovém období pak rozhodně začne vybírat svou daň nejen na našem fyzickém, ale i psychickém zdraví. Jak jim čelit? 

1. Vytvořte si svou denní rutinu

Pokuste se rozdělit svůj den na malé aktivity a ujistěte se, že jsou mezi nimi i věci, které vás dělají šťastnými. Ráno vstaňte ustelte postel, vypijte 2-3 dcl vody s citrónem, zacvičte si jógu, připravte si dobrou snídani (Co třeba vyzkoušet avokádový toast nebo si připravte oblíbená vajíčka?), udělejte si čaj nebo kávu, zasedněte k pracovními stolu a vrhněte se do práce… Aby vám nervozita z nevyřízených emailů a pevných pracovních termínů, nezpůsobovala stres hned po ránu, oddělte svůj pracovní prostor od toho soukromého. Nikdo nechce, aby jeho první ranní pohled v kuchyni skončil na hromadě nevyřízených papírů a blikající obrazovky počítače. Ve své rutině nezapomeňte ani na čas pro rodinu, domácí mazlíčky nebo své koníčky. 

2. Cvičte

Fyzická aktivita dokáže s vaším duševním zdravým zázraky - zejména pokud se cítíte ve stresu. Světová zdravotnická organizace doporučuje 150 minut středně intenzivního nebo 75 minut intenzivní fyzické aktivity týdně. To je pouhých 15 minut denně! Navíc díky internetu můžete začít svou pravidelnou lekci cvičení naprosto kdykoliv a kdekoliv. Co začít 20 minutami jógy, pilates nebo kardiovaskulárního cvičení? Nebo si prostě vyrazte na krátkou procházku. Tento jednoduchý pohyb stále patří mezi nejefektivnější. 

3. Vypněte zprávy

Nadměrná kontrola aktuálního covidového zpravodajství vás může stále udržovat ve stresu a emocionálním vyčerpání. Pokuste se vědomě usilovat o odpojení. Vypněte si na mobilu modifikace oznamující vám nejžhavější novinky a místo televizní kulisy si pusťte oblíbenou hudbu. Pokud jste nervózní z nevědomosti, stanovte si denní časový limit pro zprávy (například jednou denně večer nebo po obědě). Tím své úzkostlivé myšlenky snadno eliminujete na minimum. 

4. Elimunujte elektrosmog

Elektrosmog je elektromagnetické záření, které vychází z vysokonapěťových vedení, vysílačů mobilního signálu, chytrých telefonů, wifi routerů, počítačů, bluetooth zařízení, televizorů, dětských chůviček, mikrovlnek, indukčních desek a z řady dalších přístrojů, které nás denně obklopují. Je vědecky dokázáno, že elektrosmog vyvolává v buňkách lidského těla škodlivé oxidační procesy, které jsou způsobené volnými radikály, jež mají negativní vliv na zdraví a jsou považování za příčinu mnoha onemocnění, duševní nepohody, nespavosti nebo stárnutí. Přístroje Somavedic spolehlivě tyto vlivy eliminuje. Takže i když se váš obývací prostor promění na vaši pracovnu, budete mít záruku, že vás nebezpečné elektromagnetické záření nebude denně ohrožovat a způsobovat vám psychické potíže. Vlivem přístrojů Somavedic dojde ke zklidnění, vyrovnanosti, harmonii, lepšímu soustředění, intenzivnější regeneraci těla a hlavně ke kvalitnějšímu spánku.

5. Vyrazte do přírody

Zkuste strávit víc času v přírodě. Vědecké studie totiž prokázaly, že má pozitivní vliv na vaše duševní zdraví. Strávení pouhých 20 minut obklopeni krásnou přírodou vám může pomoci snížit hladinu stresového hormonu. Zvažte tedy po práci procházku v parku nebo sedněte do auta a vyrazte na nedaleký venkov. Čas strávený v přírodě také přispívá k vaší fyzické pohodě, snižuje krevní tlak, srdeční frekvenci, svalové napětí a stresové hormony. Za příklad si můžete vzít skandinávské národy a jejich kulturní tradici „života na čerstvém vzduchu“. Ti navzdory teplotám pod bodem mrazu, vybaveni funkčním oblečením chodí často ven, protože si uvědomují pozitivní dopad na své duševní zdraví. 

6. Zkuste metodu řízeného dýchání

Když se cítíte vystresovaní nebo ochromení, vaše tělo se dostane do bojového stavu. Tento stav si klade za cíl pomoci reagovat na nebezpečnou situaci. Ale pokud dovolíte svému tělu zůstat ve stresu po delší dobu, reakce na boj nebo útěk, která potlačuje náš imunitní systém, může mít vliv na naše zdraví. Od tohoto problému vám pomůže správná technika dýchání: zpomalením dýchání a regulací příjmu kyslíku můžete uklidnit hladinu stresu. Odborníci doporučují každý den 3 až 5 minut kontrolovaně dýchat. Zkuste tuto techniku zahrnout do své denní rutiny.

7. Buďte empatickým a soucitným týmovým hráčem

Ve své práci, zejména pokud jste na manažerském postu, buďte jasní ve svých očekáváních. Podporujte a modelujte flexibilitu a rozeznávejte další potřeby svých zaměstnanců jako je například pečovatelská povinnost při práci z domova. Odborníci naznačují, že podpůrná komunikace v týmu je za tísňových okolností zásadní.  

8. Omezte své sociální sítě

Na jedné straně jsou sociální média skvělým způsobem, jak se virtuálně spojit se svými přáteli nebo rodinou. Na druhou stranu mohou zesílit úzkost a stres neustálých tokem znepokojivých (a mnohdy nesprávných) informací. Proto buďte při používání sociálních médií opatrní: zvažte vypnutí oznámení o notifikacích, sledujte jen profily, které vás nabíjí energií a odsledujte účty, které ve vás probouzejí deprivaci. Mnoho mobilních zařízení dnes disponuje i funkcí, která vás upozorní, jakmile dosáhnete svého denního časového limitu používání sociálních médií.

9. Mluvte s nejbližšími

Bez sociální interakcí, na které jsme byli zvyklí například při příchodu do kanceláře, se můžete při práci z domova cítit osaměle a izolovaně. Pro vaše duševní zdraví je důležité věnovat čas tomu, abychom byli v kontaktu s nejbližšími. Socializace totiž snižuje stres a úzkost a podporuje klidné a šťastné pocity. Tím, že s někým mluvíte, sdílíte své emoce a zkušenosti, poskytujete nebo dostáváte podporu, díky níž se cítíte propojeni. 

10. Najděte rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem

S druhým rokem pandemie to vypadá, že se v dohledné době do kanceláří jen tak nevrátíme. Někteří samozřejmě považují práci z domova za přínos, ale pro mnohé další přináší velkou výzvu. Delší pracovní doba, izolace odloučení od kolegů, problémy s virtuální komunikací, technologické výzvy nebo strach ze ztráty povolání - to vše nám může způsobovat, že se cítíme více pod tlakem. Když však svůj pracovní život necháte převzít svůj osobní, může to mít obrovský dopad na vaše duševní zdraví. Ujistěte se, že jste si stanovili jasné hranice mezi pracovním a soukromým životem pro sebe i své kolegy. Pomůže vám k tomu stanovit si pevné časy začátku a konce své pracovní doby.

Foto: archiv

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 27. 2. 2021

jj, je potřeba si nějak pomoci, jinak po roce už je člověk na palici z toho...díky za dobré rady

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 24. 2. 2021

je to náročné období, které bohužel, jak se zdá, jen tak nebude mít konce...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
101 416
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.