Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 9. 2019
Líbí se mi

Vše, co při dietě potřebujete vědět o vaječném žloutku

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 9. 2019
Líbí se mi
Vše, co při dietě potřebujete vědět o vaječném žloutku

Vše, co při dietě potřebujete vědět o vaječném žloutku

Opravdu je nutné vyhýbat se vejcím? Určitě ne. I samotný žloutek má organismu co nabídnout. Kolik má kalorií a jak působí na zdraví? Trpíte-li na oči, kosti nebo imunitu, zvyšte jeho příjem!

Vaječné žloutky měly špatnou pověst kvůli vysokému obsahu cholesterolu. Proto lékaři kdysi stanovili, aby lidé omezili spotřebu vaječného žloutku, a zejména ti jedinci s vysokým cholesterolem, vysokým krevním tlakem nebo nelichotivými srdečními podmínkami. To už je, naštěstí, minulost.

Cílenější výzkum ukazuje, že vysoká hladina cholesterolu v krvi není tak ovlivněna potravinami obsahujícími cholesterol, jako jsou vejce, ale spíš individuálními faktory, ke kterým patří etnicita, pohlaví, hormonální funkce a celková výživa. Vajec se tedy není třeba bát. Bílky i žloutky mají vysoký obsah bílkovin a pochlubit se mohou i mnoha základními vitaminy, minerály, tuky a zdravými kaloriemi.

Pramen zdraví v křehké skořápce

Vejce jsou v podstatě levným, výživným, všestranným a snadno dostupným jídlem, navíc jejich konzumace obvykle není v rozporu s většinou náboženských nebo morálních pokynů. Co se týče konkrétně žloutků, tak ty lékaři dávají do spojitosti se zvýšením imunitní funkce, včetně antioxidačního, antimikrobiálního a protirakovinového účinku.

Podle nich žlutý střed také podporuje zdraví očí, působí na snížení rizika makulární degenerace a katarakty, zlepšuje hustotu a odolnost kosí. Některé studie dále potvrdily, že žloutek působí na metabolismus tuků a bílkovin, podílí se na buněčném růstu, udržuje zdravý krevní tlak, ovlivňuje pokožku, vlasy, střeva, močový měchýř i mozek.

Na co si dát pozor?

Podle amerického ministerstva zemědělství (USDA) poskytuje syrový vaječný žloutek z jednoho standardního, 17gramového vejce 55 kalorií, 2,7 g proteinu, 4,51 g tuku a mnoho dalšího. Nalézt se v něm dá 22 mg vápníku, 0,46 mg železa, 1 mg hořčíku, 66 mg fosforu, 19 mg draslíku, 8 mg sodíku a 0,39 mg zinku. Celkově má žloutek příznivé účinky na zdraví, včetně prevence několika dlouhodobých a infekčních chorob. Vždy však platí, že kontakt se syrovým vejcem znamená umytí rukou i povrchů.

Nejčastějším zdravotním problémem spojeným s vejci je otrava salmonelou. Infekce salmonel přitom mohou být velmi závažné, zejména pro malé děti, osoby se sníženou imunitou a starší jedince nad 65 let. Hygienu a ani odběr od místních farmářů tedy není radno podceňovat.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 29. 9. 2019

vajíčka máme rádi a kupujeme si domácí...mňam

Odpovědět
lemur
lemur 29. 9. 2019

Poučné.

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 26. 9. 2019

Dobré vědět

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
85 552
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.