Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Sabrina Harris
Vloženo 21. 5. 2019
Líbí se mi

Selfitída je nemoc. Doslova se jedná o chorobné pořizování vlastních fotografií aneb když sociální sítě nahrazují realitu

avatar
Sabrina Harris
Vloženo 21. 5. 2019
Líbí se mi
Selfitída je nemoc. Doslova se jedná o chorobné pořizování vlastních fotografií aneb když sociální sítě nahrazují realitu

Selfitída je nemoc. Doslova se jedná o chorobné pořizování vlastních fotografií aneb když sociální sítě nahrazují realitu

Ze všech stran se na nás hrnou informace, super tipy, zajímavosti, Instagram denně nabízí tuny obsahu, Facebook se plní obrázky skvělých zážitků našich přátel a my máme pocit, že bychom potřebovaly dalších x hodin denně jen na to, abychom všechno zvládly prohlédnout a pročíst. Ihned po probuzení projíždíme maily, sociální sítě a se stejnou aktivitou také usínáme. Co to znamená? Staly jsme se obětí FOMO.

Technologický rozvoj nabízí neskutečné možnosti, má ale také i svou temnou stránku. Nedávno byla v zahraničí regulérně uznaná nová nemoc s názvem Selfitída, což je doslova chorobné pořizování vlastních fotografií a teď tu máme syndrom s názvem FOMO – fear of missing out (strach z propásnutí). 

Přetížení informacemi nás pomalu ničí. Obírá nás o spánek, a také vyvolává deprese, a to z mnoha důvodů: „V posledních několika letech jsme zaznamenali zvýšený nárůst depresí u mladých a lidí ve středním věku. U mladých je velký problém s tím, že se srovnávají s vrstevníky a jejich virtuálním příběhem a u starších lidí řešíme strach z toho, že nestíhají vnímat aktuální trendy a informace, protože jich je obrovské množství.“, říká Dr. Ivan Černý, psycholog.

V zahraničí se výzkumu FOMO věnují už více než 15 let, u nás se zatím studie chystají, nicméně reálná data se množí.  

Není všechno zlato, co se třpytí

Existuje jen malé procento lidí, kteří jsou na sociálních sítích autentičtí a ukazují věci tak, jak jsou. Zbytek vytváří příběh svého lepšího já, které zažívá úžasné zážitky, má velmi nadané děti, vždy čas na meditaci, zdravé smoothie a jógu, a prochází dny s úsměvem a šálkem kvalitní kávy. Realita je ale samozřejmě někde jinde.

Jak bojovat proti FOMO?

1. Přijměte fakt, že nemůžete stíhat vše

Den má jen omezené množství hodin.  Smiřte se s tím, že není v lidských silách sledovat vše a vnímat vše. Život se neskládá jen s informací, důležitější jsou prožitky. Čas je velmi vzácný, proto ho vyplňte tím, co vás baví a dává vám smysl.

2. Udělejte selekci

Pečlivě si vybírejte, jaký obsah k sobě pustíte. Vyberte si několik influencerů, kteří vás inspirují, několik magazínů, které vás baví a ty sledujte. Neplýtvejte hodiny bezmyšlenkovým skrolováním a nezahlcujte se nehodnotným obsahem.

3. Buďte více sami sebou

Nevadí, že nemáte značkové oblečení a nechodíte nakupovat do Pařížské. To není důležité. Jestli vás baví procházky v přírodě, posezení s přáteli u ohně, válecí víkendy,  uklízení,  nebo to, když se celá rodina sejde u jednoho stolu, to je váš život, a tak je to správně. Neřešte, co dělají jiní, nesrovnávejte se a nesnažte se je překonat. Důležité je jen to, co žijete.

4. Vypněte se

Před dvaceti lety jsme čekali dlouhé minuty, než se přihlásíme na internet a dnes je téměř katastrofa, když minutu nefunguje. Nemusíte být neustále online. Zkuste se občas odpojit. Udělejte si víkend, kdy nebudete nikoho a nic sledovat a budete jen vnímat čas, prostředí a lidi okolo sebe. Zjistíte také, kolik času ušetříte. 

5. Není vše takové, jak vypadá

Nevěřte všemu, co se píše. Ani všechny fotografie nezobrazují realitu. Díky barevným filtrům, aplikacím a Photoshopu vše vypadá zajímavěji a lépe.  Ani životy celebrit a slavných lidí nejsou bezchybné.

6. Povídejte si a žijte offline

Když se kolem sebe rozhlédnete v restauraci, nebo tramvaji, většina lidí drží v ruce telefon namísto toho, aby si spolu povídali. Zaveďte doma pravidlo a před každým jídlem posbírejte mobily do krabice a rozdejte je zase až po večeři. Čas, který tráví na telefonu vaše děti monitorujte a dejte jim jasný denní limit. Pokud je to nutné, omezte jim mobilní data. 

7. Usínejte a probouzejte se bez telefonu

Zkuste si na týden změnit své zažité zvyky. Usínejte s knihou nebo s mantrou, která vás příjemně uspí a po probuzení zkuste místo prohlížení notifikací na telefonu raději krátkou meditaci – stačí jen poděkovat za to, co máte a představte si, jak chcete, aby se váš den odvíjel. Vyzkoušejte si i krátká dechová cvičení, pomalu protahujte tělo, které se  zvolna probouzí s vámi. Pokud opravdu vydržíte týden, zkuste to zopakovat a postupně protahovat. Třeba si uvědomíte, že bez telefonu v ruce jen probuzení a usínání daleko lepší...

Tip redakce: Zkuste si do telefonu stáhnout aplikaci, která monitoruje čas strávený brouzdáním po internetu a aktivity v aplikacích. Možná budete překvapené, kolik hodin denně vám takto proteče mezi prsty.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Renata Siranová
Renata Siranová 21. 5. 2019

Pěkný článek, děkuji. Dovolím si přiložit článek, co vše může internet a jeho virtuální svět způsobit a jaké má negativní vlivy na děti, rodiče a jejich vztahy. Prakticky každý den se s tímto fenoménem "sociální sítě a závislost na nich" setkávám ve své poradně. https://www.zenysro.cz/doporucujeme/rodina-a-vztahy/socialni-site-fenomen-soucasnosti-dite-a-rodice-v-odpojenem-virtualnim-svete

Odpovědět
javomark
javomark 8. 4. 2019

Tak to já možná trošičku syndrom Fomo mám. Sice se nebojím, že mi něco uteče, ale jen ta představa , že si nepřečtu emaily a za týden jich budu 500 mazat je hrozná.

Odpovědět
lemur
lemur 7. 4. 2019

Taky asi FOMO netrpím. Mobil mám jen příležitostně na volání nebo SMS, internet tam nemám. FB taky nemám.

Odpovědět
Tvořilka97
Tvořilka97 29. 3. 2019

Tolik strachů, co nás obklopuje...fomem asi netrpím

Odpovědět
Michaella
Michaella 27. 3. 2019

Pěkný článek, pravdivý a výstižný. Je to přesně tak, všichni jsme závislí na technologiích a internet nám poněkud víc vlezl pod kůži. Znám velkou spoustu žen a mužů (mladých i starých), kteří každý den dávají svoje selfi upravené přes různé filtry a čekají na lajky a chválu, jak jsou krásní. Když lajky nedostanou, jsou nešťastní. Je to smutné, takto marnit čas a život na sociálních sítích. Spousta lidí jen druhé přes fb šmíruje a závidí... Někteří chodí s telefonem i na záchod a pak sdílí na Instagramu své pocity...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 945
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.