Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 22. 5. 2020
Líbí se mi

Proč se vaječnému žloutku nemusíte vyhýbat ani při dietě

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 22. 5. 2020
Líbí se mi
Proč se vaječnému žloutku nemusíte vyhýbat ani při dietě

Proč se vaječnému žloutku nemusíte vyhýbat ani při dietě

Opravdu je nutné vyhýbat se vejcím? Určitě ne. I samotný žloutek má organismu co nabídnout. Kolik má kalorií a jak působí na zdraví? Trpíte-li na oči, kosti nebo imunitu, zvyšte jeho příjem!

Vaječné žloutky měly špatnou pověst kvůli vysokému obsahu cholesterolu. Proto lékaři kdysi stanovili, aby lidé omezili spotřebu vaječného žloutku, a zejména ti jedinci s vysokým cholesterolem, vysokým krevním tlakem nebo nelichotivými srdečními podmínkami. To už je, naštěstí, minulost.

Cílenější výzkum ukazuje, že vysoká hladina cholesterolu v krvi není tak ovlivněna potravinami obsahujícími cholesterol, jako jsou vejce, ale spíš individuálními faktory, ke kterým patří etnicita, pohlaví, hormonální funkce a celková výživa. Vajec se tedy není třeba bát. Bílky i žloutky mají vysoký obsah bílkovin a pochlubit se mohou i mnoha základními vitaminy, minerály, tuky a zdravými kaloriemi.

Pramen zdraví v křehké skořápce

Vejce jsou v podstatě levným, výživným, všestranným a snadno dostupným jídlem, navíc jejich konzumace obvykle není v rozporu s většinou náboženských nebo morálních pokynů. Co se týče konkrétně žloutků, tak ty lékaři dávají do spojitosti se zvýšením imunitní funkce, včetně antioxidačního, antimikrobiálního a protirakovinového účinku.

Podle nich žlutý střed také podporuje zdraví očí, působí na snížení rizika makulární degenerace a katarakty, zlepšuje hustotu a odolnost kosí. Některé studie dále potvrdily, že žloutek působí na metabolismus tuků a bílkovin, podílí se na buněčném růstu, udržuje zdravý krevní tlak, ovlivňuje pokožku, vlasy, střeva, močový měchýř i mozek.

Na co si dát pozor?

Podle amerického ministerstva zemědělství (USDA) poskytuje syrový vaječný žloutek z jednoho standardního, 17gramového vejce 55 kalorií, 2,7 g proteinu, 4,51 g tuku a mnoho dalšího. Nalézt se v něm dá 22 mg vápníku, 0,46 mg železa, 1 mg hořčíku, 66 mg fosforu, 19 mg draslíku, 8 mg sodíku a 0,39 mg zinku. Celkově má žloutek příznivé účinky na zdraví, včetně prevence několika dlouhodobých a infekčních chorob. Vždy však platí, že kontakt se syrovým vejcem znamená umytí rukou i povrchů.

Nejčastějším zdravotním problémem spojeným s vejci je otrava salmonelou. Infekce salmonel přitom mohou být velmi závažné, zejména pro malé děti, osoby se sníženou imunitou a starší jedince nad 65 let. Hygienu a ani odběr od místních farmářů tedy není radno podceňovat.

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
lemur
lemur 23. 5. 2020

Super.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 238
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.