Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 9. 2020
Líbí se mi

Proč dát v jídelníčku šanci fialovým potravinám

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 9. 2020
Líbí se mi
Proč dát v jídelníčku šanci fialovým potravinám

Proč dát v jídelníčku šanci fialovým potravinám

Díky vysoké koncentraci silných rostlinných látek nabízejí potraviny s přírodním fialovým odstínem širokou škálu zdravotních výhod. Co můžete očekávat od fialového květáku nebo mrkve?

Ačkoli je fialová barva nejčastěji spojována s ovocem, existuje mnoho druhů fialově zbarvených potravin, z nichž si můžete vybrat – v rámci chuti i svého zdraví.

Ostružiny

Ostružiny patří mezi nejznámější fialové plody. Tyto šťavnaté bobule jsou plné silných antokyaninových pigmentů. Antokyany jsou typem polyfenolové sloučeniny, která potravinám dodává fialovou, modrou nebo červenou barvu. Působí jako silné antioxidanty, chrání buňky před poškozením a snižují zánět, který by jinak mohl vést k negativním zdravotním výsledkům. Konzumace potravin bohatých na antokyany, jako jsou ostružiny, může chránit před mnoha chronickými stavy, jako je cukrovka, určité druhy rakoviny a srdeční choroby.

Fialové sladké brambory

Všechny sladké brambory jsou vysoce výživné a poskytují mnoho vitaminů a minerálů, včetně vitaminu C, provitaminu A, draslíku a vitaminů skupiny B. Fialové sladké brambory, jež jsou považovány za jídlo bohů, mají další výhodu v tom, že obsahují antioxidanty antokyaninů a mají protizánětlivé vlastnosti. Fialové brambory přitom můžete použít jako náhradu za ty běžné, a to v jakémkoli receptu.

Lilek

Ačkoli lilek není tak výživný jako některé jiné potraviny na tomto seznamu, má vysoký obsah antioxidantů a manganu, což je minerál nezbytný pro zdraví a metabolismus kostí.

Fialový květák

Fialový květák je vizuálně ohromující zelenina. Na rozdíl od bílých odrůd díky genetické mutaci obsahuje antokyany, jenž mu dodávají intenzivní fialový odstín. Fialový květák nejen přidává barvu do jakéhokoli jídla, ale také nabízí protizánětlivé účinky a může chránit před některými druhy rakoviny, včetně rakoviny tlustého střeva.

Fialová mrkev

Fialová mrkev je sladká, chutná, křupavá zelenina plná antioxidantů, polyfenolů, antokyanů, kyseliny skořicové a kyseliny chlorogenové. Výzkum ukázal, že lidé, kteří konzumují stravu bohatou na polyfenoly, vykazují nižší riziko srdečních chorob, obezity a cukrovky. Fialová mrkev obsahuje více polyfenolových antioxidantů než jiné odrůdy mrkve, takže její přidání do stravy je více než žádoucí.

Fialový chřest

Ačkoli je chřest nejčastěji spojován se zelenou a bílou barvou, vyskytuje se i v jiných odstínech, včetně fialové. Fialový chřest poskytuje bohatství vitaminů, minerálů a účinných rostlinných látek. Také je to vynikající zdroj antokyanů a rutinu, polyfenolového rostlinného pigmentu, který může mít silné protirakovinné vlastnosti.

Foto: Shutterstock

Autorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 4. 10. 2020

samé dobroty

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 4. 10. 2020

super

Odpovědět
lemur
lemur 30. 9. 2020

Dobré tipy.

Odpovědět
sipeji
sipeji 29. 9. 2020

Velmi zajímavé - škoda že je fialových potravin tak málo

Odpovědět
kosanka
kosanka 28. 9. 2020

dobré rady

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 478
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.