Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 3. 2020
Líbí se mi

Proč byste neměli loupat jablka, okurky ani brambory

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 3. 2020
Líbí se mi
Proč byste neměli loupat jablka, okurky ani brambory

Proč byste neměli loupat jablka, okurky ani brambory

Znáte to – připravíte si zeleninu na nedělní oběd a chopíte se škrabky, protože přece brambory, mrkev a další dobroty jste zvyklí loupat. Jenže co když vám řekneme, že si nejen zbytečně přiděláváte práci, ale navíc se připravujete o cenné živiny?

Následující druhy zeleniny, ale i ovoce byste slupky zbavovat neměli.

Zázračná jablka

Jablka patří k tradičním pochutinám české kuchyně. Nejenže vynikají úžasnou chutí, ale navíc poskytují tělu celou řadu důležitých živin. Ovšem pokud je před konzumací loupete, připravujete se o spoustu z nich. Tak například se ve slupce skrývá pořádná porce vitaminů A a C, ale také sloučenina s názvem quercetin, který podporuje činnost mozku a spekuluje se o něm jako o jednom z možných hráčů v prevenci degenerativních chorob mozku. A aby toho nebylo málo, představuje slupka skvělý zdroj vlákniny, která – jak známo – prospívá trávením a zdraví střev. Jen byste měli jablka před konzumací důkladně omýt (ideálně v roztoku, který je zbaví chemického postřiku), případně kupovat ta v bio kvalitě.

Obyčejné, ale ceněné brambory

Oloupat brambory třeba na nedělní oběd pro pětičlennou rodinu není zrovna zábavný úkol. Naštěstí je to také poměrně zbytečný úkol. Bramborová slupka skrývá odhadem až pětinu všech důležitých živin, jež tato plodina nabízí. A i to je docela úctyhodný výčet. Tak například obsahují vitamin C, vitaminy skupiny B, mangan pro zdraví kostí, draslík pro normální krevní tlak, fosfor či zinek a vlákninu. Bylo by škoda se o jejich významnou část připravit právě loupáním. Prostě brambory pečlivě omyjte vodou a uvařte je i se slupkou. Mimochodem, ta dodá téhle oblíbené příloze i nový chuťový rozměr.

Mrkev nejen pro zdraví očí

Obdobně jako s bramborami se to má i s mrkví. I ona skrývá pořádnou porci živin, jež našemu tělu nabízí, ve slupce nebo těsně pod ní. A i ji stačí před konzumací pořádně vydrhnout, není třeba loupat. A jaké výživové poklady v mrkvi najdeme? Především je významným zdrojem betakarotenu, který se podílí na zdraví našeho zraku. Dále v této zelenině najdete vitamin C či K1, který ovlivňuje kondici kostí, ale i cévních stěn, antioxidant lutein spojovaný s prevencí srdečních a očních chorob nebo minerál selen. A samozřejmě cennou vlákninu. Mimochodem, zmíněný betakaroten naše tělo mnohem lépe vstřebává poté, co mrkev projde varem.

Podceňovaná okurka

Okurku má spousta lidí za trochu nudnou zeleninu, která se hodí maximálně do salátu nebo – v případě nakladaček – k zavaření. Ale to bychom ji podceňovali. Začněme tím, že je významným zdrojem vlákniny. Ovšem za předpokladu, že ji necháte pěkně neoloupanou. Ostatně slupka obsahuje nejen vlákninu, ale i pořádnou porci živin, jako jsou vitaminy skupiny B, vitamin C, minerály mangan, fosfor, síru, draslík nebo třeba vápník pro zdravý vývoj kostí. Opět stačí okurku důkladně omýt. Mimochodem, když ji například do salátu nastrouháte i se slupkou, nebude díky výrazně zelené barvě slupky působit tak nudně…

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 3. 4. 2020

Odpovědět
beata0063
beata0063 28. 3. 2020

Nie vždy to dodržiaval kvôli bezpečnosti ale v sezóne daného ovocia alebo zeleniny sa snažím dodržiavať

Odpovědět
Ovace
Ovace 27. 3. 2020

neloupu

Odpovědět
gustawka
gustawka 27. 3. 2020

cenné rady

Odpovědět
lemur
lemur 27. 3. 2020

Dobré rady.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
88 744
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.