Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 22. 10. 2019
Líbí se mi

Jak konečně přestat chrápat a užít si klidnou noc bez rušení

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 22. 10. 2019
Líbí se mi
Jak konečně přestat chrápat a užít si klidnou noc bez rušení

Jak konečně přestat chrápat a užít si klidnou noc bez rušení

Chrápání trápí mnoho mužů i žen a je často i důvodem partnerských či manželských rozepří. Zkuste ještě před tím, než si váš partner či vaše partnerka koupí špunty do uší nebo bude žádat oddělené ložnice, omezit chrápání či se ho natrvalo zbavit praktickými tipy.

Proč vlastně chrápeme?

Samotné chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Menší měrou se na chrápání může podílet i nos, resp. vnitřní partie nosu při větším vybočení nosní přepážky nebo při chronické rýmě. Vznik chrápání také negativně ovlivňuje obezita.

S chrápáním začínáme nejčastěji v dospělosti zejména po 40. roku věku. To se vysvětluje snížením elasticity vaziva a svalového napětí, které vede ke snadnějším vibracím (chrápání). Uvádí se, že jistou roli hraje i dědičnost, přičemž chrápání není přímo určeno geneticky, ale určitou skladbou dědičných faktorů, jako je tvar obličeje a oblasti hltanové úžiny.

Záda versus břicho

Lidé, kteří mají tendence k chrápání by neměli usínat na zádech, protože tato poloha chrápání umocňuje. Pokud usínáte na boku nebo na břiše, tak máte větší šanci dopřát svým spolunocležníkům klidnější noc. Ideální je spát na břiše, kdy máte paži položenou pod polštářem, na kterém ležíte.

A pokud se během noci stále převalujete zpět na záda - tak vyzkoušejte legendární DIY tip: Zašijte si do zadní části pyžama golfový míček nebo tenisák. Ten zabrání převalování ve spánku na záda. Na pomoc si také vezměte vyšší polštář, protože pokud ležíte v mírně vyvýšené poloze dojde k lepšímu zprůchodnění dýchacích cest.

Pozor na suchý vzduch

Jako prevence proti chrápání je podle odborníka na spánkovou medicínu MUDr. Jana Kastnera také dobré doma používat zvlhčovače vzduchu, protože suchý vzduch může být pro naše sliznice dráždivý a způsobovat chrápání.

Do zvlhčovače můžete dát bylinné extrakty z máty nebo eukalyptu, které dobře působí na uvolňování dýchacích cest. Před usínáním také dobře místnost vyvětrejte. Ideální teplota na spánek je 18–20 stupňů Celsia.

Nepřátelské zlozvyky

Nežádoucí zvukové efekty při spaní prohlubuje též kouření a konzumace alkoholu před spaním.  Cigarety dráždí měkké tkáně a dochází díky němu ke zduření a vzniku chrápání.  Kouřit byste měli omezit úplně.

Alkohol by se neměl pít 2 hodiny před spánkem, protože působí na celkové uvolnění svalů v krku,  které vede k chrápání.  Navíc alkohol způsobuje častější buzení během noci. Na vznik chrápání má vliv i braní sedativ. Ty mají při spánku stejné účinky jako alkohol.

Když vše selhává

Pokud již proti chrápání nepomáhají žádné „babské rady“ je na čase zajít k lékaři. Často totiž může chrápání znamenat i vážnější zdravotní problém.

Celosvětově nejrozšířenějším a dlouhodobě nejefektivnějším zákrokem ve správně indikovaných případech, který vede k výraznému snížení intenzity či vymizení chrápání u 8090 % pacientů, je tzv. laserová uvuloplastika (zkr. LAUP), která se provádí u klasických „chrápačů“ (ne apnoiků). Jedná se o operaci v místním znecitlivění, zákrok by se mohl přirovnat k návštěvě u zubního lékaře. Samotný ambulantní zákrok obnáší snesení „přebývající“ části měkkého patra laserem.

Celková doba zákroku je asi 1520 minut. Nezbytnou podmínkou dobré efektivity zákroku je i pacient bez větší nadváhy, neměl by tedy podle MUDr. Kastnera být operován člověk, jehož BMI (body mass index) překračuje hodnotu kolem 30. Jednak proto, že lidé s větší nadváhou trpí ve vyšší míře spánkovou apnoí, a také proto, že u pacientů s nadváhou má LAUP menší efekt.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Tvořilka97
Tvořilka97 22. 10. 2019

Odpovědět
pipi40
pipi40 22. 10. 2019

Můj otec chrapal tak, že máma začala spát v jiném pokoji

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 012
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení
a

Chci odebírat novinky na svůj email.