Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 25. 1. 2020
Líbí se mi

Připravit zdravou večeři není složité, vyplatí se znát několik pravidel

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 25. 1. 2020
Líbí se mi
Připravit zdravou večeři není složité, vyplatí se znát několik pravidel

Připravit zdravou večeři není složité, vyplatí se znát několik pravidel

Všimli jste si někdy, kolik přemýšlení strávíme nad tak jednoduchou věci, jako je večeře? Pomineme-li přemítání nad tím, co vlastně budeme vařit, pak nás často trápí i otázky, v kolik bychom měli jíst, jak velká by večeře měla být a co by v ní rozhodně nemělo chybět, nebo naopak mělo.

Především pokud jste se rozhodli žít zdravě nebo se snažíte shodit nějaké to přebytečné kilo, nejspíš o večeřích přemýšlíte víc než kdy jindy. Jaká obecná pravidla pro poslední jídlo dne platí?

Večeři nech nepříteli?

Staré známé přísloví praví: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři nech nepříteli.“ Ačkoli by se mohlo zdát, že nás přesvědčuje, abychom večeři zcela vynechali, spíše vyjadřuje důležitost a velikost jednotlivých denních pokrmů. Ano, je to tak. Večeře by rozhodně neměla být hlavním a největším jídlem dne. Váš organismus totiž nedostane šanci vše pořádně strávit, zpomalíte metabolismus a snahy o hubnutí půjdou k šípku. Večeře by tedy měla být lehká a spíše menší.

Co na talíř…

A když už jsme zmínili „lehkou večeři“, co si pod ní vlastně představit? Tak předně omezte večer příjem sacharidů – zkrátka vyměňte brambory, pečivo, těstoviny nebo rýži apod. za čerstvou zeleninu. Důvodem je fakt, že sacharidy sice na chvíli zasytí, ale vzhledem k tomu, že „rozhodí“ v krvi hladinu cukru, za chvíli už budeme zase přemýšlet co bychom kde snědli. A kromě toho je kalorická hodnota zeleniny a klasické přílohy neporovnatelná. O tom, že zákusek po večeři ve formě dortíku nebo sušenky je velkou chybou, psát jistě nemusíme (raději chuť na sladké zažeňte jablkem).

…a co do sklenice

Zrovna tak přemýšlejte nad tím, co k večeři pijete. Z pitného režimu byste měli vyřadit slazené limonády, uměle ochucené vody, ale i kofeinové nápoje nebo alkohol. Důvodů je několik. U nápojů obsahujících cukr je celkem jasný – dodáváte tělu jen prázdné kalorie, navíc si opět zahráváte s hladinou glukózy v krvi. Alkohol představuje riziko nejen z hlediska energetické hodnoty, ale také dokáže podporovat chuť k jídlu, takže ve výsledku kvůli němu spořádáte mnohem větší porci. A u kofeinu je důvod také jasný – pokud si po večeři dopřáváte kávu, hrozí, že narušíte kvalitu spánku, což, jak ostatně ukazují další a další studie zaměřené na výzkum obezity, představuje rizikový faktor pro vznik obezity.

Nejen co, ale i kdy

A když už jsme nakousli problematiku spánku, není od věci připomenout, že bychom neměli večeřet těsně předtím, než se odebereme do postele. Jednak plný žaludek nenahrává usínání, jednak ani kvalita samotného spánku, který následuje hned po jídle, není právě velká. A to vede k nebezpečné situaci – v důsledku nevyspání tělo produkuje hormon ghrelin, jemuž se přezdívá hormon hladu. A ten nás „nutí“ nejen pochutnávat si následující den na větším množství jídla, ale také si vybírat sladké a tučné pokrmy. Což není dobrá zpráva ani pro zdraví, ani naši postavu.

Foto: Shutterstock

Autorka: Kateřina Málková

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar

Super rady. Sama se také poslední dobou snažím jíst co nejzdravěji. Myslím si, že se mi to docela daří. Dokonce jsem se konečně dokopala k omezení nezdravých cukrů. K tomu mě donutily především obavy z diabetu, viz https://www.biomag.cz/diabetes-cukrovka/

Odpovědět
citygirl14
citygirl14 23. 5. 2020

bezva

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 8. 4. 2020

super

Odpovědět
Svata
Svata 6. 3. 2020

Odpovědět
Ovace
Ovace 27. 1. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 172
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.