Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 9. 12. 2019
Líbí se mi

Přejídání neškodí jen našemu žaludku, ale i imunitě. Jak mu letos o svátcích předejít

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 9. 12. 2019
Líbí se mi
Přejídání neškodí jen našemu žaludku, ale i imunitě. Jak mu letos o svátcích předejít

Přejídání neškodí jen našemu žaludku, ale i imunitě. Jak mu letos o svátcích předejít

Velká část buněk našeho imunitního systému sídlí ve střevech. Obranyschopnost organismu je tak ovlivňována i naším jídelníčkem a stravovacími návyky. Právě sváteční hodování pak naši imunitu oslabuje. Pokud se tedy chceme vyhnout nemocem, je důležité i během Vánoc myslet na správné zažívání.

Vánoční čas je tradičně spojován nejen s rodinnou pohodou, ale především s hojností jídla. Důsledkem neustálého pojídání cukroví a dopřávání si vydatných obědů a večeří pak bývá nejen nadýmání, pálení žáhy, průjem, zácpa, či dokonce žlučníkový záchvat, ale rovněž oslabená imunita.

„V našich střevech sídlí téměř 80 procent všech buněk imunitního systému. Zároveň zde panuje velmi specifické prostředí, které je tvořeno koloniemi různých prospěšných bakterií, takzvaných probiotik,“ vysvětluje celostní lékař Bohumil Ždichynec.

Je-li prostředí v našich střevech narušeno, nejen, že se může dostavit řada zažívacích potíží, ale významně je ovlivněno i fungování naší imunity. Bakteriím v našich střevech, tedy střevní mikroflóře, škodí například užívání antibiotik a také dlouhodobý stres, ovšem významnou roli hrají též naše stravovací návyky i strava samotná.

Žádné hltání

Aby naše střeva, a tím pádem i imunitní systém, dobře fungovaly, je nutné o ně pečovat. Začít lze již u stravovacích návyků. Svému zažívání velmi ulehčíme práci tím, že veškerou stravu řádně rozmělníme v ústech žvýkáním a kousáním a rovněž tím, že budeme jíst pomalu. Jíme-li příliš rychle, je větší riziko, že se přejíme.

Obecně se totiž uvádí, že než náš mozek přijme ze žaludku signál o tom, že jsme již sytí, trvá to celých 20 minut. Pokud do sebe tudíž celou porci na talíři „naházíme“ za 10 minut, pravděpodobně si ještě půjdeme přidat, protože se nebudeme cítit nasyceni. Později se ale dostaví těžký žaludek a únava způsobená zbytečným zatížením organismu.

Vyvažujte, co se dá

Období vánočních svátků a oslav nového roku představuje pro zažívání velký nápor. Během zhruba dvou týdnů se poměrně výrazně změní náš jídelníček – jíme více sladkého a tučného jídla, navíc většinou v hojných porcích. Přejídáním tak zatěžujeme svůj organismus i větším množstvím kyselin.

„Při trávení v těle vznikají kyseliny, které jsou následně neutralizovány souhrou procesů v žaludku, střevech, játrech, žlučníku či ledvinách. Potraviny jako maso, sýry, cukr a výrobky z bílé mouky – tedy ty, které si v době Vánoc dopřáváme ve zvýšení míře – přitom kyselost v žaludku ještě zvyšují, takže dané orgány musejí pro neutralizaci vnitřního prostředí vynaložit větší úsilí,“ upozorňuje Bohumil Ždichynec.

Tento nápor na naši trávicí soustavu můžeme částečně kompenzovat tím, že zvýšíme i příjem zásaditých potravin: ovoce, zeleniny, sóji, ořechů, semen, některých bylinek a dalších. Správné fungování imunitního systému podpoříme i kvalitními doplňky stravy.

Vláknina a probiotika

Dobrému trávení napomáhá celá řada potravin. Mezi nejčastěji zmiňované patří ty bohaté na vlákninu, která podporuje peristaltiku střev a váže na sebe nežádoucí látky přijaté z potravy i toxické látky vzniklé během procesu trávení. Zvýšený příjem vlákniny během vánočních svátků se tak rozhodně vyplatí, důležité je ale myslet také na to, že společně s vlákninou musíme přijímat i zvýšené množství tekutin. Tekutiny zajistí, aby vláknina ve střevech nabobtnala, což je pro její správné působení důležité. V opačném případě totiž hrozí riziko zácpy a jiných komplikací.

Kromě vlákniny je dobré tělu dopřát i dostatek potravin obsahujících zmíněná probiotika. Kolonie střevních bakterií se tak mohou snáze regenerovat a rozrůst do potřebného počtu. Tyto bakterie jsou hojně zastoupeny v jogurtech, kefíru, acidofilním mléku, podmáslí či různých fermentovaných potravinách, jako je třeba kysané zelí, korejské zelí kimchi nebo kvašené okurky.

Neodbývejte odpočinek

Kromě zajištění správného fungování našich střev se ovšem během zimy a Vánoc samozřejmě hodí posilovat imunitní systém jako celek. I v tomto rušném a chladném období bychom si tedy měli najít dostatek času na kvalitní odpočinek a dostatečný spánek. Důležité je však dopřávat si také aktivity na čerstvém vzduchu, nejlépe na slunci. Vhodná je tak svižná procházka či běžkování nebo si můžeme vyrazit zaplavat do krytých bazénů. Tyto činnosti vhodně rozproudí organismus a posílí obranyschopnost těla.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
konatovka
konatovka 23. 12. 2019

Nepochopím vánoční přejídání a to hlavně kalorickými bombami jako je třeba štola, kde je plno kandovaného ovoce, ve kterém je spoustu cukru. Ochutnala jsem to jednou a už nikdy. Štíhlá postava je mi přednější.

Odpovědět
sipeji
sipeji 13. 12. 2019

Nesnáším vánoční přejídání a toho jak všichni jídlo vnucují , kdo by stál o svátky s nafouklým břichem.

Odpovědět
avatar
Iva Burdová 12. 12. 2019

Ty jo ☹️ to je přesně můj problém a já se divím že jsem pořád nemocná ☹️... Musím změnit stravování

Odpovědět
avatar
Michaela Nováková 12. 12. 2019

Já si koupila místo tradičního cukroví aspoň o něco zdravější ovesné sušenky .

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 12. 12. 2019

Několik posledních let se již na Vánoce necpu, žijeme s mužem sami, i Vánoce trávime sami ve dvou, a tak není potřeba předvádět naše kulinářské umění. I když si uděláme nějaké dobroty, jíme je ale po celé svátky až do 1. ledna. Takže si to hezky rozdělíme.Ale jíme spíš zdravě, cukroví nepeču, jen jsem udělala štolu a upeču jednu vánočku. Více sladkostí nebude...a ani toto nesladím extra hodně. Peču ze špaldové mouky. Žádná kachna ani husa nebude, ba ani vepřové, ale na ŠD bílá krolása pro mě, kuřízek pro manžela. Pak udělám svíčkovou z králíka s br. knedlíkem, takže také odlehčené jídlo...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 187
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení