Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 8. 2019
Líbí se mi

Nezapomínejte ani na vitamin K, který chrání nejen kosti

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 8. 2019
Líbí se mi
Nezapomínejte ani na vitamin K, který chrání nejen kosti

Nezapomínejte ani na vitamin K, který chrání nejen kosti

V potravě ho moc není a konzumovat jej v podobě doplňku stravy, na to zapomínáme. Vitamin K2 je důležitý pro zdravé srdce i jako prevence rakoviny a dalších civilizačních onemocnění. Zároveň je důležité jej doplňovat při užívání vápníku a vitaminu D3.

Vitamin K jako vitamin potřebný pro koagulaci objevil v roce 1929 dánský vědec Dr. Henrik Dam. V 90. letech pak bylo zjištěno, že je k aktivaci proteinu ostokalcinu, který se nachází v kostech. Studie také popisují jeho schopnost ovlivnit kalcifikaci tepen, tedy „odstranit“ z nich přebytečný vápník a snižovat tím kardiovaskulární rizika, a udávají pozitivní vliv na zlepšení zdraví kostí.

K prospěšnosti tohoto vitaminu přispěl i Evropský úřad pro bezpečnost potravin, když potvrdil, že vitamin K přispívá k udržení normálního stavu kostí. Nejnovější studie navíc dokázaly, že nejde o jeden vitamin, ale skupinu sloučenin s podobnou strukturou, kdy rozlišujeme dva základní – vitamin K1 a vitamin K2. A právě forma K2 je v této indikaci účinnější než vitamin K1.

K1 versus K2

Vitamin K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Jeho vstřebatelnost z potravy je ale pouze 10 procent. Zatímco vitamin K2 je produkován bakteriemi, a je tedy přítomen ve fermentovaných potravinách (tzv. pickels, kysané zelí), ve fermentovaném sójovém výrobku natto (sýr ze sójových bobů) nebo v některých dlouho zrajících sýrech. Celkové množství vitaminu K2 v sýru je sice nižší než vitaminu K1 v listové zelenině, ale je do těla vstřebáván všechen.

Vitamin K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující a navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamin K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2.

Ochrana před osteoporózou

V případě nedostatku vitaminu K2 v těle nedochází k aktivaci bílkovin (zmiňovaného osteokalcinu), které dbají na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází pak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality a tím i větší lámavosti. Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je však uvnitř. A pak je již krůček ke vzniku osteoporózy. Maximální množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku a od té doby množství kostní hmoty klesá.

Pokud chcete mít zdravé a silné kosti nyní i ve stáří, měli byste začít včas doplňovat nejen vápník, ale zmiňovaný vitamin K2 v kombinaci s vitaminem D3, který zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí. Při užívání samotného vápníku a vitaminu D3 bez vitaminu K2 hrozí nadměrné ukládání vápníku v měkkých tkáních, tedy cévách, což může naopak vést k jejich kornatění a vyššímu riziku vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 1. 9. 2019

mám ráda zelenou zeleninu, ale stejně mám osteoporózu. Nyní už od února beru denně vápník a vitamín D, jím hodně, ještě více sýrů....a snažím se si pomáhat, ale někdy jsou moje bolesti kloubů více než útrpné. Hlavně ruce, prsty, lokty....

Odpovědět
sipeji
sipeji 29. 8. 2019

děkuji za zajímavý článek

Odpovědět
lemur
lemur 29. 8. 2019

Pěkný článek.

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 28. 8. 2019

Já se něj nestarám. Zatím.

Odpovědět
konatovka
konatovka 28. 8. 2019

Vitamín K2 jsem dlouhodobě testovala. Uvedené potraviny, které tento vitamín obsahují pravidelně kupuji, konzultuji s odborníky na zdravé stravování i specialistou na kosti.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
85 691
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.