Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 2. 10. 2019
Líbí se mi

Nevybíhejte bez rozcvičky a nepřepalte začátek, radí běžcům fyzioterapeut

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 2. 10. 2019
Líbí se mi
Nevybíhejte bez rozcvičky a nepřepalte začátek, radí běžcům fyzioterapeut

Nevybíhejte bez rozcvičky a nepřepalte začátek, radí běžcům fyzioterapeut

Běh se v současnosti těší velké oblibě. Pročistíme si při něm hlavu, je přínosný pro náš organismus a pomáhá například v boji při snižování krevního tlaku. Při tomto sportu bychom si ale měli dát i pozor na zdraví našich kloubů a případnou bolest.

Zdravé klouby jsou z hlediska pohybu takové klouby, které do všech možných směrů dojdou svého maximálního, bezbolestného pohybu. Jinými slovy, každý máme rozsahy kloubů trochu jiné. Ale zdravý kloub ke konci pomalého pohybu nebolí, proto je vhodné udržovat v kloubech plný rozsah pohybu. U kolenních kloubů (jsou to „běžecké klouby“) je důležité je několikrát za den (5–6x) pokrčovat a protahovat do plného rozsahů. Stejný princip ale funguje i u kyčlí, hlezenních kloubů a samozřejmě i u zad.

Nepřepálit začátek

Bolesti z běhu nejsou ničím neobvyklým. Nejčastější chybou je po zimní přestávce vyběhnout s velkou intenzitou na delší distanci, než snese tělo.

„Pokud  chce vrcholový sportovec po několikatýdenní pauze vrátit na vrchol výkonů, které měl před pauzou a začne hned s původním tréninkem, pravděpodobnost zranění je téměř 100 procent. Běžnou populaci při podobném postupu naštěstí „jen“ začnou bolet různé části těla. Měli bychom být realisté a po pauze začít na zhruba poloviční nebo klidně třetinové distanci, kterou jsme byli zvyklí běhat. Pokud vás druhý den nebude nic bolet, začněte přidávat po 10 procentech s dalšími výběhy. Klidně můžete ze začátku kombinovat běh s chůzí,“ říká sportovní fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba.

Rozcvička je grunt

Bolest po sportu může také nastat z nerozcvičení kloubů v průběhu dne či před během. Ideální rozcvička je:

  • Deset pomalých hlubokých dřepů s patami na zemi. Ve dřepu zůstaňte pár vteřin.
  • K tomu lze přidat i pár silových propnutí nohou do maximální extenze. Páteř pak jistě ocení i pár hlubokých předklonů či naopak záklonů.
  • Nezapomeňte se  i po běhu protáhnout. To slouží jako prevence svalové ztuhlosti a bolestí svalů. Mělo by být zaměřeno na lýtkové svaly, zadní strany stehen, tzv. hamstringy, a na rotátory kyčelních kloubů. Tyto svaly mají vývojově tendenci se zkracovat.

Pestrá strava stačí?

„Jsem zastánce rčení: pestrá strava stačí. Vidím, jak se stravují vrcholoví sportovci a opravdu tam velkou vědu nehledejte. Přijde mi, že poslední dobou rekreační běžci a další sportovci používají „BCáčka“, „ionťáky“ a další doplňky na podporu chrupavek a kloubů více než vrcholoví sportovci. Jeden velice uznávaný profesor mi soukromě jednou řekl, že doplňky výživy jsou při pestré stravě zbytečné a spíše fungují pro dobrý pocit „sportovců“, říká s nadsázkou PhDr. Kuba.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
MajkaM
MajkaM 5. 10. 2019

super

Odpovědět
beata0063
beata0063 3. 10. 2019

správne upozornenia

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 3. 10. 2019

Bez rozcvičky to nejde

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 3. 10. 2019

Pestrá strava je základ

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
85 568
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.