Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 17. 3. 2020
Líbí se mi

Nejlepší zdroje viaminu C, který oceníte nejen při viróze

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 17. 3. 2020
Líbí se mi
Nejlepší zdroje viaminu C, který oceníte nejen při viróze

Nejlepší zdroje viaminu C, který oceníte nejen při viróze

Najdeme ho v ovoci a zelenině, podílí se na spoustě důležitých ptocesů v našem organismu a bez dlouho bychom bez něj nevydrželi. Ano, mluvíme o vitaminu C. I když si většina z nás uvědomuje, jak moc jej naše tělo potřebuje, spousta lidí ho nekonzumuje dostatečné množství. Proč si příjem vitaminu C raději pohlídat?

Náš organismus potřebuje ke správnému fungování spoustu vitaminů, minerálů a dalších látek. Mezi ty nejdůležitější patří vitamin C. Jeho nedostatek se projevuje nepříjemnými příznaky od četnějšího výskytu modřin přes vyčerpanost po žaludeční problémy. S jeho pomocí naopak můžete předcházet celé řadě onemocnění nebo urychlit jejich léčbu.

Jaká je doporučená denní dávka

Vitamin C je pro funkci našeho organismu esenciální, nicméně člověk si tuto látku na rozdíl od většiny zvířat a rostlin sám syntetizovat nedokáže. Proto je potřeba ho přijímat prostřednictvím denní stravy. Díky biotechnologické výrobě vitaminu C můžeme naše tělo zásobit také jeho užíváním ve formě doplňků stravy.

„Vitamin C lidský organismus potřebuje zejména tehdy, je-li vystaven fyzickému stresu nebo virové infekci. Denní dávka pro zdravého dospělého člověka je cca 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena až na 1–2 g u dospělých i dětí s chřipkovými symptomy, sportovců či během pobytu v extremních klimatických podmínkách,“ říká MUDr. Vilím Šimánek, DrSc., a dodává: „Dostatečný příjem vitaminu C zajistíme nejen konzumací ovoce a zeleniny, ale také kvalitními doplňky stravy.“

Vitamin C poprvé izoloval ve 20. letech 20. století maďarský biochemik a laureát Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství Albert Szent-Györgyi, a to pod názvem kyselina hexuronická. Na konci 30. let minulého století pak sir Walter Norman Haworth z Birminghamské univerzity, držitel Nobelovy ceny za chemii, dokázal jako první určit chemickou strukturu vitaminu C a vyrobit ho syntetickou cestou.

Nejlepší zdroje céčka

Z rostlinných zdrojů je na vitamin C velmi bohatý rakytník či šípek, citrusové plody (limetka, citron, pomeranč, grapefruit), dále pak papája, cibuloviny, brokolice, papriky, černý rybíz, jahody, rajčata, květák, špenát, kiwi, brusinky nebo také brambory a kyselé zelí.

V případě, že je ve vašem jídelníčku nedostatek ovoce a zeleniny, můžete vitamin C získat užíváním doplňků stravy s jeho obsahem. Těch existuje na trhu celá řada. Před jejich pravidelným užíváním je však vždy vhodné poradit se s lékařem nebo lékárníkem.

Umí toho spousty

• Přispívá k normální funkci imunitního systému
• Chrání buňky před oxidačním stresem
• Snižuje míru únavy a vyčerpání
• Regeneruje redukované formy vitaminu E (vitamin E chrání buněčnou membránu před poškozením kyslíkovými radikály)
• Zvyšuje vstřebávání železa

Foto: Shutterstock

Autorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
citygirl14
citygirl14 23. 5. 2020

skvělé

Odpovědět
Denča75
Denča75 2. 5. 2020

rakytník je skvělý jako čaj, zalitý horkou vodou

Odpovědět
Svata
Svata 27. 3. 2020

Odpovědět
k.eva
k.eva 21. 3. 2020

určitě je hodně potřeba

Odpovědět
beata0063
beata0063 21. 3. 2020

Super!

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 188
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení