Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 30. 12. 2020
Líbí se mi

Naučte se správně běhat, abyste neublížili svým kloubům

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 30. 12. 2020
Líbí se mi
Naučte se správně běhat, abyste neublížili svým kloubům

Naučte se správně běhat, abyste neublížili svým kloubům

V dnešní době, kdy máme omezené možnosti, jak si zacvičit, hledá spousta lidí nové druhy zdravého pohybu. A běh je jednou z nejoblíbenějších pohybových aktivit! Není divu - nepotřebujete k němu žádné zvláštní vybavení, můžete se mu věnovat prakticky kdekoli, za jakékoli epidemiologické situace. Navíc běhání prospívá nejen našemu pohybovému aparátu, ale také srdci a cévnímu systému, je přínosné k celkové tělesné kondici a posiluje funkci plic.

Pokud ale trpíte bolestmi pohybového aparátu či máte nadváhu, je důležité dodržovat několik pravidel, abyvám běh neuškodil. Pravidelné běhání může pomoci snížit vysoký krevní tlak či cholesterol. Na druhou stranu je ale třeba říci, že běhání opravdu není pro každého. A pokud nebudete dodržovat základní pravidla, můžete si spíše ublížit. Především lidé, kteří trpí nadváhou nebo dlouho nesportovali, by s během měli být ze začátku opatrní.

Před samotným během je vhodné také tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také s desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete na běh. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Běhání by se měli vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech  kloubů dolních končetin.  Pozor na posilování a běh u lidí, kteří mají i jen počínající artrózu. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy.

Jak jsou na tom vaše kosti

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. Běh je tak jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí (Bone mineral density, tzv. BMD). Výzkumy potvrdily, že BMD je vyšší u lidí, kteří se vhodně hýbají a tím zatěžují kosti. Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout pohybový aparát.

Pozor na klouby

Běhání je zdravé v mnoha ohledech, ale na druhou stranu je rizikové na přetížení pohybového aparátu a na vznik možného zranění, a to především vazů, úponů a kloubů. Nejvíce se zranění objevují na jaře, kdy si většina běžců, se ztuhlým pohybovým systémem, jde po dlouhé zimě opět zaběhat. Namáhány jsou nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle a kolena.

Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné zátěži může dojít k poškození kloubů, které někdy vede až ke vzniku úponových bolestí a artrózy. Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem.

Tenisky jsou základ

Pro zdraví kloubů je nutné zvolit především vhodnou a kvalitní obuv. Na té se vyplatí nešetřit a je dobré se při nákupu poradit s odborníkem. Vyberte si obuv, která je speciálně určená pro běh a dobře tlumí nárazy. Pokud je to možné, snažte se běhat spíše na měkčím povrchu, např. na atletických dráhách či v lese než po asfaltových silnicích. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.

Autorka: Nikola Strnadová

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Kahomar
Kahomar 8. 1. 2021

běh jsem měla od lékaře zakázaný již jako dítě...

Odpovědět
sipeji
sipeji 31. 12. 2020

Běh je dokonalý relax, ale je pravda, že i běhat se musí správně.

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 30. 12. 2020

na běhání nejsem, spíš chodím

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
98 114
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.