Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 20. 5. 2020
Líbí se mi

Na vitamin K zapomínáme, přitom chrání nejen srdce a kosti

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 20. 5. 2020
Líbí se mi
Na vitamin K zapomínáme, přitom chrání nejen srdce a kosti

Na vitamin K zapomínáme, přitom chrání nejen srdce a kosti

V potravě ho moc není a konzumovat jej v podobě doplňku stravy, na to zapomínáme. Vitamin K2 je důležitý pro zdravé srdce i jako prevence rakoviny a dalších civilizačních onemocnění. Zároveň je důležité jej doplňovat při užívání vápníku a vitaminu D3.

Vitamin K jako vitamin potřebný pro koagulaci objevil v roce 1929 dánský vědec Dr. Henrik Dam. V 90. letech pak bylo zjištěno, že je k aktivaci proteinu ostokalcinu, který se nachází v kostech. Studie také popisují jeho schopnost ovlivnit kalcifikaci tepen, tedy „odstranit“ z nich přebytečný vápník a snižovat tím kardiovaskulární rizika, a udávají pozitivní vliv na zlepšení zdraví kostí.

K prospěšnosti tohoto vitaminu přispěl i Evropský úřad pro bezpečnost potravin, když potvrdil, že vitamin K přispívá k udržení normálního stavu kostí. Nejnovější studie navíc dokázaly, že nejde o jeden vitamin, ale skupinu sloučenin s podobnou strukturou, kdy rozlišujeme dva základní – vitamin K1 a vitamin K2. A právě forma K2 je v této indikaci účinnější než vitamin K1.

K1 versus K2

Vitamin K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Jeho vstřebatelnost z potravy je ale pouze 10 procent. Zatímco vitamin K2 je produkován bakteriemi, a je tedy přítomen ve fermentovaných potravinách (tzv. pickels, kysané zelí), ve fermentovaném sójovém výrobku natto (sýr ze sójových bobů) nebo v některých dlouho zrajících sýrech. Celkové množství vitaminu K2 v sýru je sice nižší než vitaminu K1 v listové zelenině, ale je do těla vstřebáván všechen.

Vitamin K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující a navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamin K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2.

Ochrana před osteoporózou

V případě nedostatku vitaminu K2 v těle nedochází k aktivaci bílkovin (zmiňovaného osteokalcinu), které dbají na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází pak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality a tím i větší lámavosti. Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je však uvnitř. A pak je již krůček ke vzniku osteoporózy. Maximální množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku a od té doby množství kostní hmoty klesá.

Pokud chcete mít zdravé a silné kosti nyní i ve stáří, měli byste začít včas doplňovat nejen vápník, ale zmiňovaný vitamin K2 v kombinaci s vitaminem D3, který zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí. Při užívání samotného vápníku a vitaminu D3 bez vitaminu K2 hrozí nadměrné ukládání vápníku v měkkých tkáních, tedy cévách, což může naopak vést k jejich kornatění a vyššímu riziku vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice.

Foto: Shutterstock

Autorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
fff
fff 10. 10. 2020

Odpovědět
heluska
heluska 9. 10. 2020

Zajímavý článek.

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 7. 7. 2020

bezvadné

Odpovědět
lemur
lemur 22. 5. 2020

Poučné.

Odpovědět
gustawka
gustawka 20. 5. 2020

přínosné

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 467
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.