Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 15. 3. 2021
Líbí se mi

V potravě ho moc není a přitom pomáhá k udržení normálního stavu kostí. Seznamte se s vitaminem K2!

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 15. 3. 2021
Líbí se mi
V potravě ho moc není a přitom pomáhá k udržení normálního stavu kostí. Seznamte se s vitaminem K2!

V potravě ho moc není a přitom pomáhá k udržení normálního stavu kostí. Seznamte se s vitaminem K2!

V potravě ho moc není a konzumovat jej v podobě doplňku stravy, na to zapomínáme. Vitamin K2 je důležitý pro zdravé srdce i jako prevence rakoviny a dalších civilizačních onemocnění. Zároveň je důležité jej doplňovat při užívání vápníku a vitaminu D3.

Vitamin K jako vitamin potřebný pro koagulaci objevil v roce 1929 dánský vědec Dr. Henrik Dam. V 90. letech pak bylo zjištěno, že je k aktivaci proteinu ostokalcinu, který se nachází v kostech. Studie také popisují jeho schopnost ovlivnit kalcifikaci tepen, tedy „odstranit“ z nich přebytečný vápník a snižovat tím kardiovaskulární rizika, a udávají pozitivní vliv na zlepšení zdraví kostí.

K prospěšnosti tohoto vitaminu přispěl i Evropský úřad pro bezpečnost potravin, když potvrdil, že vitamin K přispívá k udržení normálního stavu kostí. Nejnovější studie navíc dokázaly, že nejde o jeden vitamin, ale skupinu sloučenin s podobnou strukturou, kdy rozlišujeme dva základní – vitamin K1 a vitamin K2. A právě forma K2 je v této indikaci účinnější než vitamin K1.

K1 versus K2

Vitamin K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost. Jeho vstřebatelnost z potravy je ale pouze 10 procent. Zatímco vitamin K2 je produkován bakteriemi, a je tedy přítomen ve fermentovaných potravinách (tzv. pickels, kysané zelí), ve fermentovaném sójovém výrobku natto (sýr ze sójových bobů) nebo v některých dlouho zrajících sýrech. Celkové množství vitaminu K2 v sýru je sice nižší než vitaminu K1 v listové zelenině, ale je do těla vstřebáván všechen.

Vitamin K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující a navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamin K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2.

Ochrana před osteoporózou

V případě nedostatku vitaminu K2 v těle nedochází k aktivaci bílkovin (zmiňovaného osteokalcinu), které dbají na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází pak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality a tím i větší lámavosti. Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je však uvnitř. A pak je již krůček ke vzniku osteoporózy. Maximální množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku a od té doby množství kostní hmoty klesá.

Pokud chcete mít zdravé a silné kosti nyní i ve stáří, měli byste začít včas doplňovat nejen vápník, ale zmiňovaný vitamin K2 v kombinaci s vitaminem D3, který zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí. Při užívání samotného vápníku a vitaminu D3 bez vitaminu K2 hrozí nadměrné ukládání vápníku v měkkých tkáních, tedy cévách, což může naopak vést k jejich kornatění a vyššímu riziku vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice.

Foto: Shutterstock

Autorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 17. 3. 2021

vitamíny se snažím pojídat v přírodní formě (ovoce a zelenina)

Odpovědět
sipeji
sipeji 16. 3. 2021

užívala jsem potravinový doplněk s vitamínem K2

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 15. 3. 2021

Velmi poučné

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 15. 3. 2021

díky za poučný článek

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
101 359
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.