Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 12. 9. 2019
Líbí se mi

Kolagen není potřeba jen kvůli vráskám. Důležitý je i pro kosti a klouby

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 12. 9. 2019
Líbí se mi
Kolagen není potřeba jen kvůli vráskám. Důležitý je i pro kosti a klouby

Kolagen není potřeba jen kvůli vráskám. Důležitý je i pro kosti a klouby

Odevšad slýcháme, že naše tělo potřebuje kolagen. Jenže co si pod tímto názvem představit a proč bychom ho vlastně měli organismu dodávat? Tahle téměř zázračná látka zdaleka jen neprospívá naší kráse, ale podílí se rovněž na našem zdraví.

O kolagenu se často mluví ve spojitosti s krásnou pletí bez vrásek. Ve skutečnosti má ale mnohem větší úlohu. Je to nejhojněji zastoupená bílkovina v našem těle, kterou najdeme ve svalech, kostech, trávicím systému a šlachách. Ovlivňuje také kvalitu vlasů, nehtů a pružnost naší pokožky.

Tělo si kolagen dokáže vytvořit samo, ale s postupem věku produkce výrazně klesá, největší pokles nastává kolem čtyřicátého roku života. Bez kolagenu pak vaše pokožka viditelně stárne, tvoří se vrásky, horší se kvalita vlasů, lámou se nehty a kosti i klouby chřadnou. Také vazivo ztrácí elasticitu, což se může projevit například bolestmi zad.

Tři typy kolagenu

Kolagen je ve vodě nerozpustná bílkovina, která tvoří 25–30 % všech bílkovin v těle savců, ve formě kolagenních vláken. Momentálně je známo nejméně 28 rozdílných typů kolagenů. Nejrozšířenějším kolagenem v organismu je kolagen typu I. Mezi ty nejdůležitější typy patří:

  • typ I. – nejhojnější kolagen v našem těle, je přítomen v pokožce, šlachách, kostech či zubech
  • typ II. – nachází se zejména v chrupavkách, je důležitý pro zdraví kloubů
  • typ III. – je podobný typu I., nachází se v kůži, pomáhá udržovat zdravé kosti, šlachy a pojivové tkáně

K pohybu potřebuje kolagen každý, zejména fyzicky aktivní lidé, sportovci, senioři a ženy. Již od 25. roku produkce kolagenu v těle klesá. Také pohybový aparát sportovců je velmi zatížen a dostatek kolagenních bílkovin pro ně slouží jako správná prevence případných problémů a zátěží.

Kde ho hledat

Moderní životní styl plný stresu, špatné stravy a nerovnováhy ve střevě může snížit schopnost těla produkovat kolagen a proto je potřeba ho doplňovat. Dostatek kolagenu v těle ovlivňují také genetické predispozice, které jsme zdědili po našich předcích.

Kolagen lze získat ze stravy, hlavně z potravin s vysokým obsahem proteinů. Mezi takové, které podporují tvorbu kolagenu, patří například hovězí maso, ryby, červená zelenina, citrusové plody, vývary z kostí. Vitamin C je klíčem ke krásné a zdravé pokožce, ale působí také jako antioxidant a pomáhá při tvorbě kolagenu. Snadno získáme kolagen také prostřednictvím doplňků stravy.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Ovace
Ovace 13. 9. 2019

Měly bychom začít co nejdříve jako prevenci

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 13. 9. 2019

Ano, je třeba jíst občas tlačenku nebo sulc (kvalitní domácí), gumové medvídky, atd.

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 12. 9. 2019

Strava je důležitá.

Odpovědět
libka5
libka5 12. 9. 2019

"A když už je starý, je to užívání také platné?" Ano, řeknou výrobci zázračných tabletek, koktejlů ... Ono je potřeba s tím počítat již v mládí a preventivně užívat. Nemalou úlohu pak stejně hraje dědičná výbava.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 084
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.