Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 10. 2019
Líbí se mi

Kdo má pevný žaludek, stráví všechny životní zkoušky

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 28. 10. 2019
Líbí se mi
Kdo má pevný žaludek, stráví všechny životní zkoušky

Kdo má pevný žaludek, stráví všechny životní zkoušky

V říjnu se příroda pomalu chystá k zimnímu spánku. Vlaštovky odlétají a nejen stromy, ale i celá krajina se barví do zářivých barev. Sklízíme poslední zbytky úrody ze zahrádky a čím dál více se zdržujeme doma. Podzim, to je čas odpočinku a vnitřního rozjímání. Stejně jako se míza stahuje ke kořenům, i my se stahujeme do sebe. Fáze země nás celkově zklidňuje a doslova uzemňuje.

Pozornost bychom měli věnovat žaludku, protože právě tento orgán je nyní nejvíce oslaben. Je to emočně velmi citlivý orgán a jakýkoliv stres nese těžce. Pokud špatně trávíme jídlo (nebo myšlenky), může se po nějaké době projevit oslabení žaludku. Podle tradičních názorů čínské medicíny je čchi žaludku základem pro všechny ostatní orgány. Spolu se slezinou zajišťuje produkci jemné esence, jež je zdrojem životní síly pro celý organismus. Proto je důležité harmonizovat žaludek, aby nedocházelo k nejrůznějším onemocněním zdánlivě s žaludkem nesouvisejících a abychom měli energii a radost ze života.

Funkci žaludku můžete posílit pomocí orgánové sestavy podle Šárky Simonidesové, certifikované lektorky hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, která jako jediná na světě může certifikát vydávat. Šárka Simonidesová pořádá semináře po celé ČR. Více informací najdete na svethormonalnijogy.cz.

Žaludek je skladníkem a překladačem potravy

Tradiční názory čínské medicíny ho nazývají mořem potravy. Žaludek východní nauka rozděluje na tři části: horní žaludeční dutina zahrnující vchod, střední žaludeční dutina a spodní žaludeční dutina s vratníkem. Hlavní funkcí žaludku je příjem a skladování potravy. Při normální funkci máme chuť k jídlu, neblahým stavem je pak pocit plnosti a bolesti v žaludku.

Žaludek pojme až 1,5 litru jídla a za den vyprodukuje přibližně stejný objem žaludečních šťáv. Ty obsahují kyselinu chlorovodíkovou, která bez milosti usmrtí většinu virů a bakterií. Tvrzení o tom, že jídlo v žaludku „hnije“, pokud se špatně kombinuje, je tak nepravděpodobné.

Žaludek pracuje jako míchačka

Druhou funkcí žaludku je rozklad potravy a vytváření postnatální vyživující esence. Silné svaly ve stěnách žaludku se pravidelně stahují, aby rozmačkaly a rozdrtily obsah uvnitř na tráveninu. Potrava bohatá na tuky vydrží v žaludku až šest hodin, sacharidové jídlo opustí žaludek již po dvou až třech hodinách.

A do třetice žaludek řídí průchodnost a klesání, tedy to, zda strava sestupuje plynuje do tenkého střeva. Jestliže potrava v žaludku stagnuje, čchi je obracena do protisměru, což způsobuje říhání, škytání nebo zvracení.

Kdo se příliš vzteká, oslabuje si žaludek

Kondice žaludku nám ukazuje, jak jsme schopni trávit situace, které nás v životě potkávají. Když se někdo chová agresivně, je to nepříjemné. Často máme tendenci oplácet stejnou kartou. Jsme pak útoční a zbytečně se necháme strhnout vyhrocenými emocemi, a to nás může později mrzet. Naše agresivita je kyselá a může vést například ke vzniku žaludečních vředů.

Tyto situace je možné brát i z pozitivní stránky: Když na vás někdo útočí, věnuje vám vlastně stoprocentní pozornost. Staňte se pozorovatelem sebe samých, vašich reakcí spíše než útoků dané osoby, které jsou většinou jen projevem její nespokojenosti, nikoli té vaší. Možná se díky tomu dozvíte i něco nového o sobě. Především ale zkuste hledat v lidech převážně to dobré a co nejméně se rozčilujte.

Zlost v nás samotných často vyvolávají lidé jen tím, jak se chovají. Většinou je to ale tak, že nám na druhých vadí to, co nám vadí na sobě. Nastavují nám tak vlastně zrcadlo. Podívejte se do svého nitra a zamyslete se, jestli neděláte to samé vůči některým lidem i vy.

Pečujte v říjnu o svoje trávení!

Tento čas si přímo říká o to, abychom si více všímali toho, jak a co (nebo koho) trávíme. Žaludek je nejaktivnější mezi sedmou a devátou hodinou ranní. Je to doba, kdy snídáme. Co v tu chvíli „hodíte“ do sebe, to ovlivní celý váš den.

A netýká se to jenom jídla. Když se rozčílíte nad ranním zpravodajstvím nebo v zácpě nadáváte na nepozorného řidiče, poveze se to s vámi takříkajíc celý den. Právě jste totiž vyčerpali část vaší drahocenné energie, která vám může později chybět. Po ránu je do sebe nejlepší dostat to, co vás posiluje a podporuje.

Zkuste v tomto čase zařadit pozitivní zprávy či činnosti, které vám dělají dobře. Osobně si ráda někdy přečtu reference od klientek, kterým má práce přinesla pozitivní výsledky. Mám je v e-mailu složku pod názvem „ohříváčky pro duší“. Vždy mě totiž dobře naladí a dají impuls k dalším činnostem, které mě baví a podporují i mou energii. A jaké jsou vaše ohříváčky? Máte vůbec nějaké?

Naprogramujte si ráno svůj den

Vytvořte si svoji „zlatou hodinu“ a změňte si den podle svého. Můžete vstát do zmatku a shonu, obléct si každou ponožku jinou a vypít akorát včerejší kafe a nebo si přivstat a dělat v tuto dobu, co je pro nás důležité.

Hektickým ranním shonem si nejen oslabujeme imunitu, ale ovlivňujeme celý následující den. To, zda nás rozhodí kdejaká maličkost, jak přemýšlíme, zda se soustředíme nebo jsme kreativní. Místo ranního chaosu můžete z domu vykročit vyrovnaní s tím, že máte svůj čas pevně v rukou. Můžete se třeba věnovat automatickému psaní a hodit na papír, vše, co se vám poslední dobou honí hlavou. Nebo si formulovat svoje cíle a záměry. Nebo se milovat, jíst či meditovat...

Snídejte jako králové

Tradiční čínská medicína přikládá velkou váhu tomu, co snídáme. Představme si naše tělo jako kamna, ve kterých je potřeba po ránu dobře zatopit. Dobře roztopená kamna budou celý den sálat dost tepla, tedy i naše tělo bude mít dost energie na výdej.

Kdo někdy zakládal oheň, ví, že vlhké a čerstvé dřevo nerozhoří silný plamen, ale spíše skomírající a čmoudicí ohýnek. A tak je to i s jídlem. Potraviny přinášející vlhkost, jako je syrové ovoce, jogurty, sýry nebo ovocné džusy, nebudou tím pravým startem do nového dne. Raději použijte „suché dřevo“ v podobě teplých obilných kaší, vývarů nebo hustých zeleninových polévek.

Obiloviny nebo rýži si můžete uvařit do zásoby a uchovávat v lednici. Pak do rendlíku přidáte, na co máte chuť, a za pár minut je hotovo. Ideální je rostlinné mléko, ovocná zavařenina, kousek hořké čokolády, ořechy nebo semínka.

Ajurvéda doporučuje přidat ještě zahřívací koření, jako je skořice, hřebíček, kardamon či zázvor. Podpoříte tak „agni“, trávicí oheň, který má za úkol dokonale strávit přijatou potravu. Syrová strava a studené nápoje naopak metabolismus a trávení zpomalují a ani ajurvéda, ani čínská medicína je nedoporučují.

Znakem silného agni je:
● trávení bez zácpy nebo průjmu (stolice by měla plavat, neměla by být ani příliš tuhá, ani příliš řídká)
● schopnost jíst všechna jídla
● zářivá pleť a jasné oči
● čistá, slámově žlutá moč
● normální stolice bez silného zápachu

Podpořte meridián žaludku

Energetická dráha žaludku sestupuje od hlavy k noze. Začíná u nosních dírek, odkud vede nosem nahoru. Dráha vystupuje na povrch pod očima. Pokračuje po straně nosu, kolem úst ke spodní čelisti, těsně před uchem uhýbá směrem ke spánku a jde nahoru k lebce. Následně vede větev dolů přes klíční oblast, hrudník až do žaludku. Zde se setkává s meridiánem sleziny.

Ze žaludku pokračuje energetická dráha do břicha a směrem ke stehnu. Vede po vnější straně kolena, zepředu středem holeně až ke špičce chodidla. Končí na vnější straně druhého a třetího prstu na noze. Má celkem 45 bodů.

A jak harmonizovat energii v tomto komplikovaném meridiánu? Pojďme se podívat na další cvik z našeho seriálu o orgánové sestavě.

Posaďte se do vzpřímeného sedu na patách. Pánev by měla být v neutrální pozici, tedy nikoliv podsazená. Pozor na bedra! Jsou přirozeně zakřivená? Předpažte a propleťte prsty na rukou. S nádechem vzpažte. Pokud vám to tělo dovolí, dlaně vytočte ke stropu. Pohled směřuje šikmo vzhůru ke stropu, hlava se dostane do mírného záklonu. S nádechem se vždy vytahujte za pažemi směrem vzhůru výš a výš. S výdechem se uvolněte a můžete přidat léčivý zvuk „ččuuu“. Zopakujte alespoň třikrát.

Autorkou článku je Šárka Simonidesová, certifikovaná lektorka hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, www.svethormonálnijogy.cz

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 2. 11. 2019

super článek

Odpovědět
lemur
lemur 1. 11. 2019

Pěkný článek.

Odpovědět
gustawka
gustawka 31. 10. 2019

Skvělý článek

Odpovědět
evionka
evionka 30. 10. 2019

inspirativní článek

Odpovědět
Markéta8
Markéta8 29. 10. 2019

vyzkouším

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 005
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení
a

Chci odebírat novinky na svůj email.