Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 19. 11. 2019
Líbí se mi

Vymaňte se z kolotoče neúspěšných diet. Zhubněte konečně bez jo-jo efektu

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 19. 11. 2019
Líbí se mi
Vymaňte se z kolotoče neúspěšných diet. Zhubněte konečně bez jo-jo efektu

Vymaňte se z kolotoče neúspěšných diet. Zhubněte konečně bez jo-jo efektu

Hubnutí je pro mnohé z nás nekonečným tématem. A nejen proto, že se často točíme v kruhu složeného z přísných diet a tvrdých tréninkových programů, hubnoucích úspěchů a opětovného přibírání. Jak se z tohoto začarovaného kolotoče vymanit? Stačí jen dodržovat několik pravidel a kila půjdou dolů sama. A co víc, už se nebudou chtít vrátit.

Razantní diety a následné neblahé jo-jo efekty má za sebou mnoho žen. Spousta z nás si zase myslí, že vysněné postavy dosáhne jen díky pravidelnému pohybu. Ano, ten je nezbytný, ale zcela stěžejní je celkově změnit svůj životní styl a zaměřit se také na správně načasovanou stravu a její složení, protože, zjednodušeně řečeno, ledničku prostě nepřecvičíme!

Jen dieta nestačí

Slovo dieta už samo o sobě evokuje zákazy, nepříjemné odříkání a něco negativního. Ano, občas – krátkodobě – je to třeba, ale když se vrátíme do normálních stravovacích návyků, vše je opět špatně.

Pokud chcete zhubnout a udržet si váhu, je podle prezidentky aerobického svazu Jany Havrdové stěžejní rozumně se hýbat i jíst, zkrátka změnit svůj životní styl celkově. Diety jsou jinak hroznou ztrátou času a energie, kdy se krátkodobě trápíte a během několika měsíců jste zase tam, kde jste byli.

Vydaná versus přijatá energie

Pohyb je nesmírně důležitý pro naše zdraví i dobrou kondici, protože jím spalujeme energii. Ale stejně tak důležité je myslet na to, že vydanou energii musíme nějak rozumně doplnit. Chcete-li tedy hubnout, doplňujte jí méně, chcete-li si váhu udržet, doplňujte energii rovnoměrně.

Zelenina vyhrává

Hodně se dnes mluví o různých zázračných superpotravinách, pro mnoho odborníků včetně Jany Havrdové zůstává zelenina. Ta je prostě základ zdravého stravování. Je tak rozmanitá a dá se připravit na spoustu způsobů.

Zkuste si připravit velký salát nebo grilovanou zeleninu, kterou doplníte kvalitní bílkovinou – maso, vajíčko, tofu, sýr, oříšky rozumně, semínka… Jen po samotném zeleninovém salátu totiž budete mít hlad!

Jak je to s mlsáním

Vždy a všude s sebou noste mrkev a okurky. Vyplatí se vám to zejména ve chvílích, kdy vás „honí mlsná“, anebo večer, kdy je jakékoli jiné jídlo nežádoucí.

Snídaně je základ

V životě se nemá trpět, a proto je důležité si i v jídle někdy dopřát něco ne zcela zdravého. Rozhodně tak ale čiňte při snídani – vychutnejte si sladkou buchtu nebo croissant, ale pak si naordinujte pohyb. Oběd by měl být kvalitně vyvážený a večeře už lehká aneb, jak říká známé české přísloví: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli.“ A navíc platí: když netrpíte a těšíte se na ráno, že si dáte něco dobrého, večer vydržíte nehřešit!

Kdy si dát sacharidy

Večer se nepřecpávejte sacharidy, nejlépe se jim už zcela vyhněte a dejte si jídlo složené ze zeleniny a bílkovin. V podstatě platí pravidlo: pokud máte rádi sladké a nemůžete si ho odpustit, dejte si ho k snídani. Přílohami v podobě těstovin, rýže či brambor doplňte oběd, který by se měl skládat hlavně z bílkovin a zeleniny. Na večeři se už ovšem přílohám zcela vyhněte. Ale pozor: večeři nikdy nevynechávejte, to rozhodně není něco, po čem by se hublo…

Co (ne)dělat před spaním

Tři čtyři hodiny před tím, než půjdete spát, už nejezte vůbec nic, maximálně mrkev, okurku nebo salát. Období, kdy nejíme (ideálních je 12 hodin), je důležité pro naše tělo, aby potravu nastřádanou za celý den dokázalo zpracovat, vyčistit se i zregenerovat.

Malý talíř taky talíř

Pořiďte si malé talíře! Ano, pomůže to nevídaně – vše je totiž především o vyváženosti a množství. Když vyměníte velký talíř za malý, najíte se dosyta, ale nepřejíte se. Staré české přísloví „Jez do polosyta, pij do polopita“ zkrátka platí ze všeho nejvíc. A myslete i na to, aby byl z poloviny plný zeleniny, protože právě ona je základem, a doplňte ji bílkovinami a kvalitním tukem.

Zakažte si přídavky

I pokud vám chutná, vždy myslete na to, že jíst se má dosyta, nikoli do přesycení. Přejídání je totiž jedním z největších problémů. Ano, můžete si říct, přidám si zcela výjimečně – jenže kolik těch výjimečně ve finále je? Dodržte pravidlo nepřidávat si – a máte vyhráno!

Bez náhražek

Nejrůznější potravinové náhražky jsou dnes in, ale raději na ně zapomeňte a dopřejte si skutečně opravdové jídlo. Můžete si dát poloviční porci a pak jít na procházku a – žádný hřích se nekonal…

A co alkohol?

Jedna sklenička vína k dobré večeři nebo vinný střik vám neuškodí – ten navíc osvěží, zavodní a hlavně: není po něm „žravá“! Skutečně je ale dobré zůstat jen u té jedné skleničky – právě ve víně, pivu nebo v dobrotách typu Aperol Spritz máme spoustu skrytých kalorií, které veškeré ostatní snahy likvidují.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
beata0063
beata0063 21. 11. 2019

našťastie sa diétami netrápim

Odpovědět
lemur
lemur 21. 11. 2019

Nedržím dietu.

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 20. 11. 2019

Zatím nemám potřebu držet dietu

Odpovědět
Ovace
Ovace 20. 11. 2019

Nedržím diety

Odpovědět
gustawka
gustawka 20. 11. 2019

Nejvíce se mi osvědčila dělená strava

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 487
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.