Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 10. 1. 2021
Líbí se mi

Jak vám může prospět stravování podle jin a jang

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 10. 1. 2021
Líbí se mi
Jak vám může prospět stravování podle jin a jang

Jak vám může prospět stravování podle jin a jang

Mnozí z nás se snaží o vyváženější stravu. Dosažení rovnováhy v těle je přitom srdcem tradiční čínské medicíny, podle které harmonie mezi „prohřívacími“ a „chladícími“ potravinami přispívá ke spokojenosti těla i ducha. Půjdete do toho?

Čínská medicína je založena na filozofii jin a jang, dvou protichůdných, ale doplňujících se sil, které tvoří život a energii. Proto je v čínské medicíně strava vnímána jako způsob udržování energetické rovnováhy. Potraviny se přitom dělí na ty, které tělo oteplují, a ty, jež ho naopak ochlazují. Tyto termíny nemusí nutně odkazovat na teplotu nebo kořenitost jídla, ale spíš na jeho energii. Takhle to celé funguje!

Naslouchejte svému těl

V praxi to vypadá tak, že tělo může být příliš chladné nebo teplé kvůli vnitřním a vnějším faktorům, jako jsou nemoci, klima, roční období, nadměrné či naopak bídné konzumaci určitých potravin. Je-li tělo teplé, objevuje se kupříkladu dehydratace nebo zácpa. Chlad zase přispívá nachlazení a virům, ale také únavě, průjmu, nesoustředěnosti či kognitivnímu úpadku.

V čínské medicíně jin představuje chlazení a jang oteplování. Mezi potraviny, které se považují za jin, patří třeba tmavá listová zelenina, jako je špenát, brokolice, kapusta, římský salát, tuřín a zelená kapusta. Jin představuje i kořen lotosu, ředkvičky, pampeliška, okurky, bambusové výhonky, mořské řasy, meloun, zelený, heřmánkový či mátový čaj, škeble, krab a tofu. K jangovým jídlům patří papriky, kuřecí, hovězí a jehněčí maso, skořicový čaj, zázvor, česnek, cibule, paprika, pórek, dýně, šalotka a třešně.

Jak začlenit jing a jan jídla do života

Je-li chladno, hodí se polévka, dušené maso s kořenovou zeleninou, česnek, zázvor, cibule nebo třeba dýně. V horku tělo zchladí okurky, rajčata, cizrna, kořen lopuchu, hnědá rýže, tofu a fermentované potraviy, jako je zelí. (Jsou to potraviny kvašené, nebo se jim také říká kysané. I když je zelí nejznámější, na seznam kvašených potravin patří i kvašená zelenina, divoké byliny či kvašená sója.) Chcete-li se cítit dobře a předcházet zdravotním problémům, přihlížejte k ročnímu období a počasí, ale i aktuálnímu zdravotnímu stavu. Třeba při vysoké horečce se nehodí česnek nebo zázvor. Obojí tělo ještě více prohřeje. Vnímejte ho, odmění se vám.

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
hudlenka
hudlenka 13. 1. 2021

hmmm, já třeba v zimě vůbec nemohu jíst jogurty, vadí mi, že jsou studené z lednice, ale v pokojové teplotě bych je nesnědla

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 12. 1. 2021

je to tak, dost jídel mi chutná v zimě a naopak v létě mám chuť na úplně jiné

Odpovědět
sipeji
sipeji 11. 1. 2021

Podle mě to dává logický smysl a vlastě se podvědomě snažíme takto stravovat.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
96 186
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.