Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 12. 11. 2020
Líbí se mi

Jak správně běhat podle triatlonisty Tomáše Svobody

avatar
Lucie Janotová
Vloženo 12. 11. 2020
Líbí se mi
Jak správně běhat podle triatlonisty Tomáše Svobody

Jak správně běhat podle triatlonisty Tomáše Svobody

Posilovny se uzavřely, ale venkovní sportování včetně běhání zapovězeno není. Abyste běhali správně a běhání prospívalo vašemu zdraví, přinášíme vám tipy od triatlonisty Tomáše Svobody. Zlepšit techniku si díky nim může začátečník i ten, kdo už nějakou dobu běhá.

Správný postoj

„Zásadní je mít při běhu rovná záda, volná ramena a nezapomeňte běžet hezky uvolněně. Došlapujte pod vlastní těžiště, krok zbytečně neprotahujte. Kontakt nohy se zemí by měl být jen velice krátký," radí Tomáš Svoboda, který se věnuje vytrvalostním vícebojům, jako je triatlon nebo biathle. Součástí těchto disciplín je právě i běh. 

Často při běhu nevíme, co s rukama. Jak říká Tomáš, mohou hodně pomoci, ale jejich pohyb zároveň bere hodně energie. „Když lehoučce vyklusáváte, ruce nemusí dělat skoro nic. Naopak když chcete přidat, rukama si pomůžete a zaberete," popisuje profesionální běžec a ambasador automobilky Toyota, která podporuje české sportovce.

Zdravé dýchání

Mělo by se stát automatickou věcí. „Neměli byste na něj vůbec myslet. Počítat kroky, ani výdechy a nádechy. Měli byste dýchat přirozeně tolik, kolik potřebujete, a raději se soustřeďte na techniku běhu," popisuje Tomáš

Na druhou stranu na dech úplně nezapomínejte. Někdy se totiž stává, že při větším výkonu máme tendenci dech zadržovat. Neměli byste také dýchat pusou. Naučte se vždy nadechovat nosem, a to ideálně nejen při běhu.

Jak zrychlovat

Na rychlost se začněte soustředit teprve tehdy, až budete mít zvládnutou techniku běhu. „Až poté můžete do tréninku začít zařazovat rychlostní intenzivní úseky a naopak i zpomalujete jako regenerační fázi."

Pokud běháte jen pro radost, doporučuji určovat si frekvenci tréninků i jejich intenzitu tak, abyste se na každý další výběh těšili. Jestli ale chcete například trénovat na maraton, radím mít trpělivost a dát čas systematickému tréninku," vysvětluje Tomáš.

Nejen běh

Důležité je i to, co děláte mimo běžecké tréninky. Bezprostředně před ním a po něm byste měli dodržovat pitný režim. Důležitá je také regenerace a kompenzační tréninky nebo doplňkové sporty. Jinými slovy, běžec by se nikdy neměl věnovat jen běhu, aby bylo tělo zatíženo rovnoměrně. Jak už Tomášovo zaměření triatlonisty napovídá, rád se věnuje také cyklistice, v zimě běhá na lyžích a miluje plavání. „Od běhu je plavání nejdál, a tak představuje ideální kompenzaci," říká atlet Tomáš Svoboda. 

Foto: archiv 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
sipeji
sipeji 13. 11. 2020

Někdy bych ráda zkusila běhat pod vedením zkušeného trenéra.

Odpovědět
avatar
Lucie Janotová 13. 11. 2020

Já jsem takový trénink absolvovala asi před dvěma roky a do té doby jsem si myslela, že běhat umím Je to skvělý! Určitě doporučuju!

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 933
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.