Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 21. 7. 2020
Líbí se mi

Jak můžete zastavit přibývání na váze ve vyšším věku

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 21. 7. 2020
Líbí se mi
Jak můžete zastavit přibývání na váze ve vyšším věku

Jak můžete zastavit přibývání na váze ve vyšším věku

Špíček, který na vašem těle ještě donedávna nebyl, se hlásí o slovo. Proč zrovna teď, když jste nedávno oslavili další narozeniny? S přibývajícími léty se hodně mění. Existuje nějaký recept na to, jak mít hezkou postavu i ve vyšším věku?

Už dávno nepatříte ke třicátníkům, takže si hlídáte každé sousto. Cokoli, co sníte, se totiž ukládá na vašem těle. Jak to? Vždyť přece počítáte každou kalorii! Karolinska Institutet, což je lékařská univerzita ve švédském městě Solna na severním okraji Stockholmu, má odpověď. Obrat lipidů v tukové tkáni se během stárnutí snižuje, což usnadňuje přibírání na váze.

Co se stane, když se neuhlídáte?

Vědci přitom studovali tukové buňky u 54 mužů a žen v průměrném období 13 let. V té době všichni jedinci, bez ohledu na to, zda přibírali nebo zhubli, vykazovali pokles obratu lipidů v tukové tkáni. (Jedná se o rychlost, kterou je lipid nebo tuk v tukových buňkách odstraněn a uložen.)

Podle studie, která byla provedena ve spolupráci s vědci na univerzitě v Uppsale ve Švédsku a na univerzitě v Lyonu ve Francii, ti, kteří to nevykompenzovali tím, že jedli méně kalorií, stálo je to vyšší hmotnost, a to v průměru o 20 procent. Aspoň tak to stojí v odborném časopise Nature Medicine, ve kterém byla studie uveřejněna.

Jediný možný recept proti přírodě

Výsledky ukazují, že procesy v naší tukové tkáni poprvé regulují změny tělesné hmotnosti během stárnutí způsobem, který je nezávislý na jiných faktorech. To by mohlo otevřít nové způsoby léčby obezity,“ nechal se slyšet Peter Arner, profesor na Lékařském oddělení v Huddinge v Karolinska Institutet s tím, že urychlení obratu lipidů v tukové tkáni se dá dosáhnout jedním způsobem. Víc cvičte! Jako ideální frekvence pohybu se jeví aktivita zhruba třikrát až čtyřikrát týdně. Jinou radu teď vědci nemají – aspoň zatím. A čím dřív začnete, tím lépe.

Možná rizika a komplikace

Obezita a nemoci s ní spojené se staly globálním problémem, který významně souvisí se snadnou a rychlou dostupností stravy. Co se týče České republiky, tak různou mírou obezity trpí přibližně 30 procent obyvatel. S nadváhou je to však mnohem horší. Zhruba 70 procent mužů a žen má víc tukové tkáně, než je zdravé. Obezita přispívá k cukrovce 2. typu, vysokému krevnímu tlaku, zvýšenému výskytu zhoubných nádorů, bolestem kloubů, neplodnosti či kardiovaskulárním potížím, ke kterým patří například srdeční arytmie. Takže, už si obouváte tenisky?

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Kahomar
Kahomar 24. 9. 2020

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 13. 9. 2020

hezké informace

Odpovědět
kosanka
kosanka 4. 9. 2020

Cvičit nemohu pro bolesti zad, ale denně jezdíme na kole

Odpovědět
Tamara
Tamara 3. 8. 2020

Odpovědět
Ovace
Ovace 24. 7. 2020

Je to velký problém

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 491
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.