Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 15. 3. 2020
Líbí se mi

Jak je to s pověstnými 8 hodinami spánku a v kolik ukládat do postele děti

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 15. 3. 2020
Líbí se mi
Jak je to s pověstnými 8 hodinami spánku a v kolik ukládat do postele děti

Jak je to s pověstnými 8 hodinami spánku a v kolik ukládat do postele děti

Skutečně musíte spát doporučovaných osm hodin denně, nebo si máte dělat starosti s tím, že vám stačí mnohem méně odpočinku? Nevěřte bludům a nenechte se ovlivnit nesmysly. Čím byste se skutečně měli řídit a jak je to s oddělenými ložnicemi?

Co je to vlastně spánek? Vědci ho popisují jako opakovaně se vyskytující stav organismu, charakterizovaný sníženou pohybovou aktivitou a omezenou reaktivitou na vnější podněty. Laicky řečeno se jedná o stav klidu, který si široká veřejnost vysvětluje všelijak. Naštěstí doktor Neil Stanley, nezávislý odborník na spaní, který se o noční regeneraci a návyky vědecky zabývá již přes 38 let, spoustu ze zakořeněných mýtů vyvrací. Čemu jste doteď věřili i vy?

Osm hodin denně je základ

Neexistují žádná pevná pravidla týkající se množství spánku, které každý jedinec potřebuje. Všichni máme své individuální potřeby. Normální rozsah je kdekoli mezi pěti a devíti hodinami, proto se nenervujte, když nezapadáte do tabulek. Ale pozor, v případě, že přes den pociťujete ospalost, pravděpodobně spánku nemáte dostatek.

Čím víc spánku, tím lépe

I když má každý své osobní potřeby, vědecké práce již v minulosti ukázaly, že příliš mnoho spánku zdraví škodí. Jeho nadbytek dokonce ovlivňuje schopnost komunikace i výkonu. Tedy aspoň tak to tvrdí kanadští vědci, kteří zkoumali víc jak 40 tisíc lidí.

Tělo si na nedostatek spánku zvykne

Někteří lidé přirozeně potřebují méně spánku než ti druzí, což je ovšem geneticky určeno. Platí ale, že dlouhodobá spánková deprivace dožene každého. Jak se projevuje? Je spojena s větším rizikem řady onemocnění, včetně srdečních chorob, deprese, diabetu a obezity.

Spaní v oddělených ložnicích zvěstuje problémy

Mnoho lidí se cítí bezpečně a klidně, když vedle nich spí jejich partner, nicméně společná ložnice má i svoji odvrácenou stranu. 50 procent spánkových poruch způsobuje právě protějšek, takže je jasné, že někteří raději uléhají sami. „Je to naprosto přirozená věc, která by mohla zlepšit váš vztah, protože když začnete lépe spát, stanete se šťastnější a méně unavení,“ upozorňuje Neil Stanley.

Spánek se dá dohnat o víkendu

Naše těla lépe reagují na pravidelné spánkové vzorce. Za ideální se považuje, když chodíte spát ve stejnou dobu – a taky ve stejnou dobu vstáváte. Víkendový odpočinek tenhle cyklus narušuje, a proto může být vstávání v pondělí ráno tak obtížné. Chcete-li spánek dohnat, je lepší jít spát o něco dříve a dodržovat pravidelný čas probuzení.

Děti by měly chodit spát, až když jsou unavené

Je to jako myslet si, že děti přestanou jíst zmrzlinu, až budou plné. Ti nejmenší potřebují mnohem více spánku než dospělí. Pro jejich vývoj je to zásadní, takže především ony potřebují rutinu a řád. Nečekejte, až samy tak říkajíc odpadnou,“ apeluje spánkový odborník. Takže, v kolik dnes jdete spát?

Foto: Shutterstock

Autorka: Šárka Mikulová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
benca
benca 2. 4. 2020

zlem spim

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 28. 3. 2020

špatně spím

Odpovědět
xxkouckaxx
xxkouckaxx 17. 3. 2020

u nás v rodině se všeobecně spí hodně

Odpovědět
gustawka
gustawka 16. 3. 2020

Občas mám problémy se spánkem

Odpovědět
Ovace
Ovace 16. 3. 2020

Snažím se dodržovat

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
91 164
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.