Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 27. 2. 2021
Líbí se mi

Jak na ideální pitný režim podle lékařů?

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 27. 2. 2021
Líbí se mi
Jak na ideální pitný režim podle lékařů?

Jak na ideální pitný režim podle lékařů?

Bolest hlavy, únava nebo tmavá moč patří mezi první příznaky zanedbávání pitného režimu. Dlouhodobý nedostatek tekutin může vést až k dehydrataci a celkovému selhání organismu.

Podle MUDr. Otty Herbera ze Společnosti všeobecného lékařství by měl každý dospělý člověk denně vypít alespoň 2,5 litru vody. Doporučené množství se může lišit s ohledem na zdravotní stav nebo třeba na počasí.

Nečekejte až přijde žízeň

Na dostatečný přísun tekutin by měli lidé dbát obzvlášť v létě, kdy teploty často šplhají až k tropickým hodnotám. Platí to zejména pro seniory, kteří mnohdy na dodržování pitného režimu zapomínají.

Se zvyšujícím se věkem ztrácíme pocit žízně, protože klesá produkce antidiuretického hormonu v mozku. Starší lidé by proto měli mít pití jako svůj denní úkol. Tělo je totiž samo na nedostatek tekutin neupozorní,“ vysvětluje MUDr. Michal Bábíček ze Sdružení praktických lékařů.

Pít jen ráno a večer

Kvůli hektickému způsobu života lidé často zapomínají přes den nejen jíst, ale také pít. Vše se pak snaží dohnat ráno před odchodem do práce nebo večer, když se vrátí ze zaměstnání domů. MUDr. Herber ale upozorňuje, že tělo se takto obelstít nedá.

„Příjem tekutin si musíme rozložit do celého dne. Jestliže vypijeme velké množství tekutin naráz, tělo je rychleji vyloučí. U správného pitného režimu je zásadní právě kontinuální přísun tekutin,“ doplňuje MUDr. Herber.

Zdravý člověk se „nepřepije“

Zdraví lidé s bezproblémovou funkcí ledvin, srdce a jater se podle MUDr. Bábíčka takzvaného „přepití“ bát nemusí. Tělo si s tekutinami zvládne poradit, zvlášť pokud se jedná o vodu nebo neslazený čaj. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy pravidelně vypijete několik litrů sladkých limonád nebo minerálních vod. Přebytek cukru či minerálů organismus zbytečně zatíží.

„Pozor si lidé musí dát především na množství energetických nápojů na bázi kofeinu. Nikdy by neměli překročit doporučené denní množství, které výrobce uvádí,“ varuje MUDr. Bábíček.

Počítá se do pití i polévka?

Pro náš organismus je ideální tekutinou obyčejná voda nebo neslazený čaj. Do pitného režimu se ale počítají také limonády nebo třeba polévka. Jestliže máte problém doporučeného množství tekutin dosáhnout, zařaďte do svého jídelníčku pravidelně lehkou, vodnatou polévku, například zeleninový vývar. MUDr. Herber doporučuje tekutiny střídat.

„Voda, minerálky, čaje a polévky jsou ideální. Opatrný bych byl se sladkými limonádami. Doporučuju je zařazovat výjimečně, pouze na zpestření,“ říká MUDr. Herber.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
sipeji
sipeji 28. 2. 2021

Pitný režim si hlídám, jak zapomenu bolí mě hlava nebo mám jiné problémy, o které nestojím.

Odpovědět
lemur
lemur 28. 2. 2021

Také se snažím více pít.

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 27. 2. 2021

do pití se musím spíše nutit

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 27. 2. 2021

já piju stále, mám totiž pořád sucho v krku. Piju vodu, čaje (hlavně bylinkové) a kávu...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
99 226
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.