Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 18. 3. 2020
Líbí se mi

Dosáhněte harmonie těla stravováním podle jin a jang

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 18. 3. 2020
Líbí se mi
Dosáhněte harmonie těla stravováním podle jin a jang

Dosáhněte harmonie těla stravováním podle jin a jang

Mnozí z nás se snaží o vyváženější stravu. Dosažení rovnováhy v těle je přitom srdcem tradiční čínské medicíny, podle které harmonie mezi „prohřívacími“ a „chladícími“ potravinami přispívá ke spokojenosti těla i ducha. Půjdete do toho?

Čínská medicína je založena na filozofii jin a jang, dvou protichůdných, ale doplňujících se sil, které tvoří život a energii. Proto je v čínské medicíně strava vnímána jako způsob udržování energetické rovnováhy. Potraviny se přitom dělí na ty, které tělo oteplují, a ty, jež ho naopak ochlazují. Tyto termíny nemusí nutně odkazovat na teplotu nebo kořenitost jídla, ale spíš na jeho energii. Takhle to celé funguje!

Naslouchejte svému těl

V praxi to vypadá tak, že tělo může být příliš chladné nebo teplé kvůli vnitřním a vnějším faktorům, jako jsou nemoci, klima, roční období, nadměrné či naopak bídné konzumaci určitých potravin. Je-li tělo teplé, objevuje se kupříkladu dehydratace nebo zácpa. Chlad zase přispívá nachlazení a virům, ale také únavě, průjmu, nesoustředěnosti či kognitivnímu úpadku.

V čínské medicíně jin představuje chlazení a jang oteplování. Mezi potraviny, které se považují za jin, patří třeba tmavá listová zelenina, jako je špenát, brokolice, kapusta, římský salát, tuřín a zelená kapusta. Jin představuje i kořen lotosu, ředkvičky, pampeliška, okurky, bambusové výhonky, mořské řasy, meloun, zelený, heřmánkový či mátový čaj, škeble, krab a tofu. K jangovým jídlům patří papriky, kuřecí, hovězí a jehněčí maso, skořicový čaj, zázvor, česnek, cibule, paprika, pórek, dýně, šalotka a třešně.

Jak začlenit jing a jan jídla do života

Je-li chladno, hodí se polévka, dušené maso s kořenovou zeleninou, česnek, zázvor, cibule nebo třeba dýně. V horku tělo zchladí okurky, rajčata, cizrna, kořen lopuchu, hnědá rýže, tofu a fermentované potraviy, jako je zelí. (Jsou to potraviny kvašené, nebo se jim také říká kysané. I když je zelí nejznámější, na seznam kvašených potravin patří i kvašená zelenina, divoké byliny či kvašená sója.) Chcete-li se cítit dobře a předcházet zdravotním problémům, přihlížejte k ročnímu období a počasí, ale i aktuálnímu zdravotnímu stavu. Třeba při vysoké horečce se nehodí česnek nebo zázvor. Obojí tělo ještě více prohřeje. Vnímejte ho, odmění se vám.

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Denča75
Denča75 3. 5. 2020

zajímavé

Odpovědět
beata0063
beata0063 21. 3. 2020

Zaujímavé

Odpovědět
sasidlo
sasidlo 19. 3. 2020

Odpovědět
lemur
lemur 19. 3. 2020

Dobré rady.

Odpovědět
xxkouckaxx
xxkouckaxx 18. 3. 2020

zajímavý článek

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 207
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.