Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 3. 2020
Líbí se mi

Co jsou antioxidanty a proč je naše imunita potřebuje

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 26. 3. 2020
Líbí se mi
Co jsou antioxidanty a proč je naše imunita potřebuje

Co jsou antioxidanty a proč je naše imunita potřebuje

Protože zdraví je to nejdůležitější, co máme, je potřeba se o něj dobře starat a chránit ho. Náš imunitní systém bychom měli neustále posilovat dostatečným příjmem vitamínů, tekutin a vyvážené stravy. Součástí této stravy by také měl být dostatek antioxidantů.

Buňky v našem těle jsou neustále pod palbou škodlivých látek. Zdrojem těchto škodlivin bývá například znečištěné životní prostředí, stres, kouření, nevhodná strava, plísně. Tyto škodlivé látky vytvářejí v našem těle nestabilní molekuly, tzv. volné radikály, kterým chybí jeden elektron. Volné radikály se tento chybějící elektron snaží ukrást ze zdravých buněk, které tím poškozují.

Antioxidanty na pomoc

Naše tělo se s těmito radikály umí do určité míry vypořádat, ale pokud množství volných radikálů přesáhne určitou míru, může docházet k rychlejšímu poškozování buněk a tkání. Právě antioxidanty pomáhají tomuto poškozování zabraňovat, protože mají jeden elektron navíc, kterým krmí volné radikály, a tím je neutralizují.

Protože mezi nejsilnější antioxidanty patří hlavně vitamíny A, C a E, nejvíc jich najdeme v čerstvém ovoci a zelenině, ale také v kakaových bobech nebo potravinách bohatých na fotochemikálie, tedy barevné pigmenty. Patří mezi ně čaje i koření.

Aby byl náš boj proti volným radikálům co nejúčinnější, měli bychom jíst co nejširší spektrum antioxidantů, protože se ve svých účincích vzájemně doplňují. Držet bychom se měli hlavně přirozených antioxidantů a po chemicky upravených přípravcích a vitamínech sahat až jako po záložním plánu. Současně ale platí i pravidlo všeho s mírou.

Kde je hledat

Z kategorie ovoce jsou na tom nejlépe borůvky, brusinky, rybíz, maliny, ostružiny a jiné druhy lesního ovoce, třešně, hrozny, švestky apod. Uvádí se také rakytník či exotické ovoce jako aronie, acai, citrusové plody či kiwi.

U zeleniny platí to samé pravidlo – čím sytější barva, tím větší obsah antioxidantů, takže větší množství antioxidantů má třeba brokolice, špenát, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa, ale zapomínat bychom neměli ani na cibuli nebo česnek.

Skvělým zdrojem je například skořice, majoránka, oregano, kurkuma, rozmarýn, kopr, máta, šalvěj, tymián nebo hřebíček. Mezi další potraviny bohaté na antioxidanty patří rostlinné oleje, zejména panenský olivový, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda).

Vysoký obsah antioxidantů mají i některé nápoje, například hroznová šťáva, červené víno nebo zelený čaj. Zejména čaj matcha obsahuje díky svému zpracování velké množství antioxidantů.

Foto: Shutterstock

AUtorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
KamilaK
KamilaK 27. 3. 2020

děkuji za doporučení

Odpovědět
konatovka
konatovka 27. 3. 2020

Některé uvedené potraviny používám pravidelně (mám ráda kakaové boby) a o některých jsem se dozvěděla z článku. Ovoce a zelenina v dostatečném množství je u mě samozřejmostí již spoustu let. Pěkný článek, díky za něj.

Odpovědět
sipeji
sipeji 27. 3. 2020

člověk je překvapen, kde všude je najde

Odpovědět
lemur
lemur 27. 3. 2020

Dobré rady a tipy.

Odpovědět
xxkouckaxx
xxkouckaxx 27. 3. 2020

dobré tipy na to v čem jsou obsaženy

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
88 563
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.