Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 24. 5. 2021
Líbí se mi

Proč jsou antioxidanty důležité pro nás imunitní systém a kde je hledat?

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 24. 5. 2021
Líbí se mi
Proč jsou antioxidanty důležité pro nás imunitní systém a kde je hledat?

Proč jsou antioxidanty důležité pro nás imunitní systém a kde je hledat?

Protože zdraví je to nejdůležitější, co máme, je potřeba se o něj dobře starat a chránit ho. Náš imunitní systém bychom měli neustále posilovat dostatečným příjmem vitamínů, tekutin a vyvážené stravy. Součástí této stravy by také měl být dostatek antioxidantů.

Buňky v našem těle jsou neustále pod palbou škodlivých látek. Zdrojem těchto škodlivin bývá například znečištěné životní prostředí, stres, kouření, nevhodná strava, plísně. Tyto škodlivé látky vytvářejí v našem těle nestabilní molekuly, tzv. volné radikály, kterým chybí jeden elektron. Volné radikály se tento chybějící elektron snaží ukrást ze zdravých buněk, které tím poškozují.

Antioxidanty na pomoc

Naše tělo se s těmito radikály umí do určité míry vypořádat, ale pokud množství volných radikálů přesáhne určitou míru, může docházet k rychlejšímu poškozování buněk a tkání. Právě antioxidanty pomáhají tomuto poškozování zabraňovat, protože mají jeden elektron navíc, kterým krmí volné radikály, a tím je neutralizují.

Protože mezi nejsilnější antioxidanty patří hlavně vitamíny A, C a E, nejvíc jich najdeme v čerstvém ovoci a zelenině, ale také v kakaových bobech nebo potravinách bohatých na fotochemikálie, tedy barevné pigmenty. Patří mezi ně čaje i koření.

Aby byl náš boj proti volným radikálům co nejúčinnější, měli bychom jíst co nejširší spektrum antioxidantů, protože se ve svých účincích vzájemně doplňují. Držet bychom se měli hlavně přirozených antioxidantů a po chemicky upravených přípravcích a vitamínech sahat až jako po záložním plánu. Současně ale platí i pravidlo všeho s mírou.

Kde je hledat

Z kategorie ovoce jsou na tom nejlépe borůvky, brusinky, rybíz, maliny, ostružiny a jiné druhy lesního ovoce, třešně, hrozny, švestky apod. Uvádí se také rakytník či exotické ovoce jako aronie, acai, citrusové plody či kiwi.

U zeleniny platí to samé pravidlo – čím sytější barva, tím větší obsah antioxidantů, takže větší množství antioxidantů má třeba brokolice, špenát, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa, ale zapomínat bychom neměli ani na cibuli nebo česnek.

Skvělým zdrojem je například skořice, majoránka, oregano, kurkuma, rozmarýn, kopr, máta, šalvěj, tymián nebo hřebíček. Mezi další potraviny bohaté na antioxidanty patří rostlinné oleje, zejména panenský olivový, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda).

Vysoký obsah antioxidantů mají i některé nápoje, například hroznová šťáva, červené víno nebo zelený čaj. Zejména čaj matcha obsahuje díky svému zpracování velké množství antioxidantů.

Foto: Shutterstock

AUtorka: Nikola Strnadová

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Kateřina V 26. 5. 2021

Snažíme se získávat antioxidanty z přírodních zdrojů, tedy z ovoce a zeleniny, ale ne vždy se nám podaří sehnat takové, které by nám vyhovovaly (tedy čerstvé, přímo od pěstitele). V takových případech si ráda dám čaj Kusmi, který objednávám na - https://www.penepex.cz/kategorie/caj/kusmi-tea .Mají tam několik směsí, které jsou přímo určené pro detox organismu. (ty mohu doporučit)

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 25. 5. 2021

jíme dost ovoce i zeleniny... u nás již pár dní zase vévodí meruňky, měli jsme již několikrát jahody...mňamky

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 24. 5. 2021

super

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
100 249
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.