Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 7. 10. 2019
Líbí se mi

Červená zelenina: Co od ní můžete očekávat a kolik si jí dopřávat

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 7. 10. 2019
Líbí se mi
Červená zelenina: Co od ní můžete očekávat a kolik si jí dopřávat

Červená zelenina: Co od ní můžete očekávat a kolik si jí dopřávat

Červená je dobrá barva. Aspoň co se potravin týče. Co se stane, když navýšíte příjem řepy nebo červených paprik?

Podle Kliniky Mayo, což je nezisková organizace a mezinárodně uznávané prestižní americké lékařské výzkumné a vzdělávací centrum a univerzitní nemocnice v Rochesteru v Minnesotě, může červená zelenina, jako rajče a paprika, pomoci snížit riziko cukrovky, osteoporózy a vysokého cholesterolu.

Fytonutrienty, které dávají těmto rubínovým potravinám jejich barvu, mají také příznivé účinky na zdraví. Hlubší tóny, například tmavý odstín řepy, obvykle znamenají, že zelenina je bohatá na tyto fytonutrienty včetně antioxidantů, vitaminů a minerálů. Ukázalo se, že tyto živiny pomáhají předcházet rakovině, bojovat proti chronickým onemocněním a posilovat imunitní systém.

Barva plná účinků

Červená zelenina navíc získává svůj odstín z lykopenu a antokyanu. Lykopen je antioxidant, o kterém bylo prokázáno, že snižuje riziko srdečních chorob, chrání oči, bojuje s infekcemi a působí proti poškození tabákovým kouřem. Vědci také studují jeho potenciální ochranu před rakovinou prostaty a jinými nádory. Předpokládá se také, že antokyany pečují o játra, zlepšují zrak a snižují krevní tlak. Dost důvodů pro konzumaci červených potravin, nemyslíte? Pojďme se na některé z nich podívat blíž!

Řepa

Řepa patří ke zdrojům antioxidantů, draslíku, vlákniny, folátu, vitaminu C a dusičnanů. Podle nedávné studie může snížit krevní tlak, zlepšit průtok krve a zvýšit sportovní vytrvalost. Chcete-li dosáhnout nejlepších výsledků, zkuste řepu před pečením postříkat kvalitním olivovým olejem.  

Červené zelí

Přestože zelí hraje barvami od fialové po červenou, má plno antokyanů a silných antioxidantů, jež mohou podle vědců snížit riziko poruch mozku. Červené zelí je plné vitaminů a minerálů. Jeden šálek má 85 procent denního požadavku na vitamin C, 42 procent vitaminu K a 20 procent vitaminu A. Je to také skvělý zdroj vlákniny, vitaminu B6, draslíku a manganu.

Rajčata

Rajčata jsou skvělým zdrojem lykopenu, vitaminu C a draslíku. Podle údajů americké organizace National Institute of Health pochází asi 85 procent lykopenu z naší stravy právě z čerstvých rajčat. Zatímco všechny odrůdy poskytují nutriční výhody, vařená rajčata s trochou oleje usnadňují tělu vstřebávání lykopenu.

Červená paprika

Červené papriky patří ke skvělým volbám pro podporu zdravé imunitní funkce a zářivé pokožky. Vysoká koncentrace vitaminu C pomáhá chránit před infekcí. A to pořád není všechno.

Ředkvičky

Vitamin C, kyselina listová či draslík. Tak to jsou ředkvičky s pouhými devíti kaloriemi na půl šálku. Na chlebu i „jen tak“, vždy chutnají skvěle. Taky je tak milujete?

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Ovace
Ovace 8. 10. 2019

mám rád rajčata a řepu

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 7. 10. 2019

mám ráda vše červené, jen cibuli ne, ale tu v seznamu ni nemáte

Odpovědět
beata0063
beata0063 7. 10. 2019

všetko okrem červenej papriky oblubujeme v surovom aj upravenom stave, no tepelne upravenú ju tiež radi baštíme

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 001
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení
a

Chci odebírat novinky na svůj email.