Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 20. 11. 2019
Líbí se mi

Dejte si pozor, jak spíte. Při nesprávné poloze trpí i vaše páteř

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 20. 11. 2019
Líbí se mi
Dejte si pozor, jak spíte. Při nesprávné poloze trpí i vaše páteř

Dejte si pozor, jak spíte. Při nesprávné poloze trpí i vaše páteř

Možná to také znáte. Večer uléháte unavení do postele, ale ráno nemáte pocit, že by si vaše tělo nějak zvlášť odpočinulo. Probouzíte se totiž s bolavými a zablokovanými zády. Co s tím? Na vině může být hned několik faktorů.

Ráno plné bolesti?

Každý člověk je jiný a každý z nás má svou oblíbenou polohu pro usínání. Abychom předešli bolesti zad, platí především zásada, že se nám musí ležet pohodlně. Každou polohu si můžeme přizpůsobit tak, abychom ulevili zádům a zbytečně je při spánku nezatěžovali. Například pro spaní na zádech si můžeme kolena podložit polštářem, ideálně větším a pevným tak, aby i po zatížení vašimi nohami měl svůj tvar. Tak může páteř udržovat přirozenou křivku.

Při spánku na boku si přitáhněte nohy lekce k hrudníku, jakoby do klubíčka, a spěte s menším polštářem mezi dolními končetinami, nebo ještě lépe s peřinou, na kterou můžete položit nohu a obejmout ji. Zajistíte tak relaxační polohu pro vaše záda. Tato poloha může být například velmi výhodná i v těhotenství.

„Samozřejmě je naprosto normální, že se během spánku přetáčíme a měníme různé polohy. To je pro naše záda prospěšné. Jakákoli dlouhodobá pozice může vyvolávat bolesti zad, pokud ji udržujeme příliš dlouho, upozorňuje Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Pozor na sedačky

Sedačky, ani ty rozkládací, obecně nejsou určené pro každodenní nebo časté spaní. I když dnes již existují různé druhy sedaček s tvrdšími matracemi i kvalitními rošty. Pohybovému aparátu samozřejmě neprospívá, pokud často spíte na sedačce, která je například měkká, proležená, nebo úzká tak, že nedovolí během noci střídat polohy spánku, a tím ulevit zádům.

Rozdíl mezi nocí strávenou na gauči a v posteli s kvalitní matrací a roštem byste měli na svém těle poznat již po velmi krátké době.

Výběr polštáře nepodceňte

V ideálním případě působí polštář jako opora krční páteře, aby nebyla prohnutá dolů či naopak ohnutá nahoru. Páteř by měla být co nejvíce v rovině, v neutrální poloze. Při volbě vhodné velikosti polštáře záleží především na tom, v jaké poloze nejčastěji spíte.

Pokud spíte na břiše, je vhodné vybrat si měkčí nižší polštář, aby se vaše páteř příliš nenamáhala. Pokud spíte více na boku či na zádech můžete si pořídit i vyšší, středně měkký nebo tvrdší polštář. Pokud své polohy při spánku často střídáte, je dobré si vybrat přizpůsobivý polštář s pružnou náplní.

Když zlobí krk

Bolesti zad a krční páteře mohou během spánku ovlivňovat nejen polohy, ve kterých ležíme, ale také výběr vhodného polštáře. Často se stává, že dojde k přetížení svalů při nevhodném spánku a někdy se stane, že dochází k tzv. blokádám páteře, a to až tak výrazným, že ráno těžko hneme krkem, respektive hlavou.

Důležitý je výběr vhodné matrace. Matraci bychom měli vybírat individuálně podle naší konstituce, výšky, váhy, věku, polohy, ve které nejčastěji spíme, ale i podle našeho zdravotního stavu. Pokud je matrace příliš tvrdá, nepřizpůsobí se tvaru našeho těla a můžeme pociťovat bolesti. Pokud je naopak příliš měkká, či proleželá, tělo nemá dostatečnou oporu. Správná matrace v kombinaci s kvalitním roštem poskytne páteři dostatečnou podporu a dokonale rozloží hmotnost vašeho těla.

„Obecně však doporučuji matraci tvrdší, která poskytuje správnou oporu těla. Pokud tomu tak není, páteř je ve špatné poloze a ráno se nám může stát, že cítíme ztuhlost, bolest například i v oblasti krční páteře,“ uzavírá MUDr. Tomanová.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Pennya
Pennya 22. 11. 2019

Mám nově polštář s pes kuličkami, boží na podložení kolen. Musí být ale v pevném bavlněném potahu, v pružném kuličky " utečou"

Odpovědět
Fatima
Fatima 22. 11. 2019

Odpovědět
Tvořilka97
Tvořilka97 22. 11. 2019

Střídám to, pokaždé usínám a spím jinak

Odpovědět
konatovka
konatovka 22. 11. 2019

Jsem moc ráda, že jsem se v článku dozvěděla, že mám správnou polohu při spaní a to na boku a přitáhnuté nohy lehce k hrudníku, jakoby do klubíčka, a peřinu mezi nohy. Také jsem si nechala při koupi nové matrace poradit, která mi bude vyhovovat.

Odpovědět
kometka
kometka 22. 11. 2019

Spím hlavně na boku. Jak mě začne bolet krční páteř tak vyhazuji polštář.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
87 985
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.