Psycholožka Dagmar Halo pomáhá dětem a mladistvým v mobilní aplikaci EnZetko. Už dva roky poskytuje odbornou pomoc zdarma komukoli, kdo ji zrovna potřebuje. Svou kariéru začala studiem pedagogiky, vychovatelství a jednooborové psychologie na Univerzitě Palackého. Ve volném čase se ráda hýbe a hledá způsoby, jak vyřešit neřešitelné.

Počet lidí s psychickými problémy dlouhodobě stoupá, spousta z nich ale pomoc odborníka nevyhledá. Proč?

Bohužel stále ve společnosti převládá přesvědčení, že využít psychologické nebo psychoterapeutické péče dotyčného nějak degraduje do pozice „blázna“. Každopádně koronavirová krize ukázala, že na duševním zdraví záleží, a to bez ohledu na věk. Já osobně spíš psychologickou a psychoterapeutickou péči vnímám jako cestu neustálého sebepoznávání a jakousi „filosofickou“ diskusi nad životem. Způsob, jak se zamyslet nad tím, jak se dá žít lépe a kvalitněji, pokud se někdo ocitne na křižovatce a sám neví, jakým směrem se vydat, což může být v průběhu dospívání často ožehavé téma. 

S tím můžete pomoct i vy, psycholožka na chatu. Jak taková psychologická pomoc v mobilní aplikaci funguje?

Mobilní aplikaci je zdarma, takže si ji může stáhnout kdokoliv, kdo má chytrý telefon a přístup k internetu. Dostupná je jak ve verzi Android, tak iOS. Napsat může kdokoliv, kdo se zaregistruje do online psychologické poradny, stačí v aplikaci vyhledat „Chat s psycholožkou Dášou“. Ač pro registraci potřebujeme určité údaje, hlavně proto, abychom věděli počet lidí, kteří se do poradny přihlásí, dotyčný člověk si je může samozřejmě vymyslet (např. uvést jakoukoliv přezdívku atd.), a proto zůstává anonymní a bezpečná. V průběhu dne, nejdéle do 3 dnů od napsání dotazu, odpovídám.

Jaké problémy s mladistvými řešíte nejčastěji?

Problémy, se kterými se mladiství svěřují, se týkají většinou témat vztahů, školy, nebo rodiny. Aplikace je určena všem, kteří se nacházejí v nějaké obtížné životní situaci, kterou můžeme definovat různými způsoby. Dotazy se týkají mnoha oblastí, od jednorázových dotazů na téma dospívání a přechodu do dospělosti, po komplikovanější případy, ve kterých pak uživatelům aplikace navrhuji využít psychologické nebo psychoterapeutické péče face to face.

Proč pomáháte zrovna prostřednictvím mobilní aplikace?

Mobilní aplikace EnZetko je pro nás formou, jak se dětem a mladistvým přiblížit takovým způsobem, který je jim blízký a zároveň jim dokáže pomoci. Ačkoliv si uvědomujeme, že technologií okolo sebe mají mladí v současnosti dost a spíše se dnes razí trend osvobozování od sociálních sítí a mobilních aplikací, internet zůstává něčím, v čem současná generace vyrostla. Online svět je jim blízký, dokážou se v něm dobře orientovat a pokud se rozhodnou se svými problémy něco dělat, mohou si o pomoc nebo radu říct okamžitě a kdekoliv. V aplikaci lze nalézt také různé texty týkající se zdravého životního stylu, nebo adresy a kontakty na tzv. NZDM (nízkoprahové kluby pro děti a mládež), kam se v případě nutnosti mohou jít poradit se svými problémy face to face.

Rozhodla jste se pomáhat mladým lidem zdarma. Co vás k tomu vedlo?

Sama mám životní zkušenost, že moje dospívání nebylo úplně jednoduché a vyhledat nějakou odbornou pomoc anonymně a zdarma bylo velmi složité. Aplikace je koncipována jako psychologická poradna, dotyčný člověk, který mi napíše, není vázán povinností mi ihned odepsat, nebo v konverzaci pokračovat, pokud už nechce. Moje práce na chatu se samozřejmě řídí mnoha etickými zásadami, mezi nimiž jsou jak etické kodexy poradenské psychologie, tak i sociální práce. To například znamená, že nikdy nekontaktuji uživatele aplikace sama od sebe, nebo mimo konverzaci, tedy s jinými tématy, než dotyčný člověk řeší. Když jsme nad spuštěním aplikace uvažovali, došli jsme k názoru, že zde právě něco takového chybí. A samozřejmě nám záleželo na tom, aby mobilní aplikace byla dostupná všem bez rozdílu, a proto je pro všechny zdarma.

Nechybí vám při konzultaci osobní kontakt?

Poradenství v mobilní aplikaci EnZetko je specifická práce, kde osobní kontakt face to face se všemi jeho výhodami i nevýhodami odpadá, není to tak, že by mi osobní kontakt chyběl, protože by probíhal ze zásady zcela jinak.  Otázky i odpovědi neobsahují gesta a výrazy, které nesou nějaký emocionální náboj, ať už pro mě, nebo člověka na druhé straně. Na druhou stranu forma a způsob písemného vyjádření může vypovědět ledacos o tom, jak se člověk cítí, v jakém je momentálním psychickém rozpoložení atd. Ale jak už jsem popsala výše, pro dnešní generaci mladých je písemné vyjadřování formou chatu každodenním chlebem a dokážou se v něm pohybovat snáze než generace před nimi, což je pro ně výhoda.

Můžete se podělit o nějaký konkrétní příběh, komu jste pomohla?

Konkrétně se podělit bohužel nemohu, právě proto, že pomoc je anonymní a důvěrná ale ohlasy na naši aplikaci i online psychologickou poradnu nás neustále přesvědčují o tom, že naše práce má smysl. Nedávno mi udělalo moc velkou radost, když mi napsal jeden chlapec, že se díky našemu chatu odhodlal k zásadnímu životnímu kroku, a to ho posunulo v životě dál. Bohužel jsme rovněž zaznamenali nárůst počtu lidí, kteří nám psali o tématech spojených s pandemií a jejími dopady na běžný život. S tím, jak se život nyní vrací snad pomalu do normálu, ubývá i lidí, kteří tato témata řeší. Což navazuje možná na tu předchozí otázku v tom, že mnoho lidí dnes stále čeká na psychologickou a psychoterapeutickou péči a naše poradna může být takovým meziprostorem, ve kterém mohou uživatelé počkat a poradit se o tom, co je trápí a zorientovat se v tom, jaké mají možnosti face to face.

Pomoc není jen anonymní, ale taky zdarma. Kde sháníte peníze na provoz aplikace?

Od začátku je naše práce spjata s finančními příspěvky od institucí, přičemž v současnosti existujeme hlavně díky Magistrátu hl. města Prahy, čímž mu tímto ještě jednou děkujeme. Provoz aplikace, a hlavně její vznik je však neziskovým projektem, který musí pro svou existenci získávat peníze od dárců. Po 2 letech fungování EnZetka jsme se rozhodli oslovit širokou veřejnost prostřednictvím kampaně Hithit. Doufáme, že se vybere potřebná částka, tak abychom mohli fungovat i další rok.

Foto: Shutterstock, archiv

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account