Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 23. 4. 2019
Líbí se mi

6 benefitů jógy na naše fyzické zdraví. Pomůže od bolavých zad, zlepší krevní oběh či uleví při artróze

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 23. 4. 2019
Líbí se mi
6 benefitů jógy na naše fyzické zdraví. Pomůže od bolavých zad, zlepší krevní oběh či uleví při artróze

6 benefitů jógy na naše fyzické zdraví. Pomůže od bolavých zad, zlepší krevní oběh či uleví při artróze

Jóga podporuje naše fyzické i psychické zdraví mnoha různými způsoby. „Některé z nich plynou z lepší odolnosti vůči stresu, jiné pak přímo z pohybové aktivity a jógových pozic, které podporují sílu i flexibilitu a mohou tak napomáhat třeba i úlevě od bolestí kloubů,“ vysvětluje Věra Vojtěchová, instruktorka a zakladatelka center zdravého životního stylu Domů jógy.

Jiná zlepšení zdravotního stavu přichází jako přirozené důsledky uvolnění napětí v těle a lepší fyzické kondice jako je třeba migréna, či zlepšení krevního tlaku. Některé pozitivní výsledky cvičení jógy jsou již dobře zpracované a vědecky podložené, u jiných, jako je osteoporóza, roztroušená skleróza, fibromyalgie či syndrom dráždivého tračníku, jsou zlepšení u pacientů subjektivně vnímána, ale je třeba domněnky více vědecky podložit. O kterých benefitech jógy ale podle odbornic není důvod pochybovat?

1. Lepší flexibilita

Při provádění jógových pozic protahujeme svaly. „Díky tomu se zlepšuje kvalita pohybu, stejně jako pocit z něj. Prodlužuje se doba, za jakou se svaly unaví a snižuje se také jejich tendence k tuhnutí,“ popisuje fyzioterapeutka Mgr. Eva Juráková. A nejlepší na tom je, že nezáleží, jak moc zkušení v józe jste. Její pozitivní vliv se začíná projevovat během několika týdnů pravidelného cvičení.

2. Větší síla a lepší postoj

Ač se může jóga zdát jako nenáročná, pomalá pohybová aktivita, rozhodně to neplatí pro všechny její styly. Některé z nich, jako power jóga či ashtanga, mají na fyzickou sílu vysoké nároky, ale i další styly, jako například hatha jóga, vám pomohou zpevnit a posílit svalstvo, a dodat vám tím pádem sílu a vytrvalost.

Pokud provádíte ásany (jednotlivé pozice) správně a dodržujete i správné dýchání, téměř vždy posilujete tzv. core, tedy střed těla a hluboké břišní svalstvo. „S rozvojem hlubokého stabilizačního systému se pojí také lepší tělesný postoj, díky němuž přirozeně stojíme a sedíme vzpřímeně. A to pak ve výsledku může vést k úlevě od bolestí zad,“ říká fyzioterapeutka.

3. Méně bolestí zad

Lékařsky i vědou podložený je pozitivní vliv praktikování jógy při bolestech zad. Ty jsou společně s hypertenzí nejčastějším chronickým onemocněním a důvodem, proč Češi bezradní končí v lékařských ordinacích. Cvičení jógy přitom může při bolestech zad pomoci jak v krátkodobém, tak dlouhodobém měřítku. „V případě vážnějších zdravotních komplikací je však vždy důležité konzultovat typ pohybové aktivity se svým lékařem a józe se věnovat pod dohledem zkušeného lektora,“ apeluje Eva Juráková, aby nakonec namísto zlepšení nedošlo ke zhoršení stavu.

S citem prováděná jóga ale nemusí řešit pouze akutní problémy, ale především může být prevencí budoucích obtíží. Pravidelným posilováním vnitřního svalstva tak můžeme preventivně působit proti pozdějšími rozvoji bolestí zad a páteře.

5. Úleva od bolestí spojených s artrózou

Artrózou, degenerativní onemocněním kloubů, trpí v České republice asi pětina obyvatelstva. Její výskyt narůstá se zvyšujícím se věkem. Projevuje se bolestmi a tuhnutím kloubů, které mohou začít znemožňovat aktivní život.

„Jóga je přitom ideální jemnou pohybovou aktivitou, která napomáhá zlepšit celkově hybnost a posilovat svaly obklopující bolestivé klouby,“ tvrdí Věra Vojtěchová, podle níž se tím snižuje tlak na klouby a může dojít k úlevě od jejich bolestí. „A podobně pozitivní vliv má jóga také v případě autoimunitní revmatoidní artritidy,“ dodává k tomu.

6. Skvělá pro kardiovaskulární soustavu

Pravidelné praktikování jógy snižuje krevní tlak a zpomaluje srdeční tep, což se hodí zejména osobám s hypertenzí nebo onemocněním srdce, stejně jako lidem s historií infarktu či mrtvice. To ale není jediným benefitem jógy pro kardiovaskulární systém. Cvičení jógy bývá spojováno s nižší hladinou cholesterolu a triglyceridů. Pro srdce a cévy je to hned dvojitá ochrana.

Pozitivní vliv má jóga i jako doplněk dalších pohybových aktivit, protože navyšuje kardiopulmonální zdatnost a vytrvalost. Díky cvičení jógy se snižuje spotřeba kyslíku při sportu a množství laktátu v krvi, a naopak roste výkon.

Krom toho jógu můžete cvičit klidně až do sta let, tak jako nejstarší instruktorka jógy na světě, úžasná Tao Porchon-Lynch.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
KamilaK
KamilaK 7. 5. 2019

Odpovědět
Tvořilka97
Tvořilka97 1. 5. 2019

Joga je skvělá

Odpovědět
evionka
evionka 28. 4. 2019

jógu mám ráda

Odpovědět
lemur
lemur 27. 4. 2019

Prima.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 985
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.