Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 14. 9. 2019
Líbí se mi

Co mají společného arašídy s červenými fazolemi

Redakce ŽENY s.r.o
Redakce ŽENY s.r.o
Vloženo 14. 9. 2019
Líbí se mi
Co mají společného arašídy s červenými fazolemi

Co mají společného arašídy s červenými fazolemi

Co mají společného arašídy s červenými fazolemi? Obě potraviny patří ke zdrojům lektinů. Proč zrovna i vy tyhle látky potřebuje a v čem dalším je hledat?

Lektiny patří k druhům proteinů neimunitního původu vyskytujících se ve všech formách života, včetně jídla. V malém množství mohou přinést několik zdravotních výhod. Pokud to však s nimi přeženete, snížíte schopnost těla absorbovat živiny.

Lektiny jsou někdy označovány jako antinutrienty. Jak konkrétně fungují, zůstává záhadou, i když výzkum na zvířatech ukazuje, že se určité typy lektinů vážou na buňky střevních stěn. To jim umožňuje s buňkami komunikovat a podílet se na podpoře imunitní funkce a buněčném růstu. Kde je hledat?

Červené fazole

Červené fazole patří mezi nejbohatší zdroje rostlinných bílkovin. Jsou také skvělou zásobárnou sacharidů s nízkým glykemickým indexem, což znamená, že do krve uvolňují cukry pomaleji než ostatní potraviny. Navíc mají vysoký obsah rezistentního škrobu a nerozpustné vlákniny. Obojí pomáhá při hubnutí a zlepšuje celkový stav střev.

Červené fazole se také mohou pochlubit životně důležitými vitaminy a minerály, jako je železo, draslík, folát a vitamin K1. Syrové fazole však obsahují i vysoké hladiny lektinu zvaného fytohemaglutinin. Pokud je však budete jíst syrové nebo nedostatečně vařené, mohou způsobit extrémní nevolnost, zvracení a průjem. (Reakci může vyvolat pouhých pět fazolí.)

Sójové boby

Sójové boby jsou fantastickým zdrojem bílkovin a nejkvalitnějšího rostlinného proteinu, což je činí zvláště důležitými pro vegetariány. Nouzi nemají ani o vitaminy a minerály, zejména molybden, měď, mangan, hořčík a riboflavin. Lze v nich nalézt také rostlinné sloučeniny zvané isoflavony, které jsou spojeny s prevencí rakoviny a sníženým rizikem osteoporózy.

Výzkum ukazuje, že sójové boby mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu, riziko obezity a diabetu 2. typu. Sójové boby jsou dalším jídlem, jenž obsahuje vysoké hladiny lektinů. Stejně jako u červených fazolí se ujistěte, že je vaříte dostatečně dlouho při vysoké teplotě.

Pšenice

Pšenice je hlavní potravou pro 35 % světové populace. Rafinované pšeničné výrobky mají vysoký glykemický index (GI), což znamená, že mohou způsobit zvýšení hladiny cukru v krvi. Celozrnná pšenice má podobný GI, ale na druhou stranu vyšší obsah vlákniny, což může prospět střevnímu zdraví.

Někteří lidé lepek netolerují. Pokud s ním problém nemáte, pšenice může být dobrým zdrojem mnoha vitaminů a minerálů, jako je selen, měď a folát. Sluší se také dodat, že zejména pšeničné klíčky mají vysoký obsah lektinů. Zdá se však, že jsou téměř eliminovány vařením. Možná bude lepší vsadit na jistější kartu…

Arašídy

Arašídy mají vysoký obsah mono- a polynenasycených tuků, což z nich činí skvělý zdroj energie. Mají také dostatek bílkovin a poskytují širokou škálu vitaminů a minerálů, jako je biotin, vitamin E a thiamin.

Arašídy jsou také bohaté na antioxidanty a byly spojeny se zdravotními přínosy, jako je snížené riziko srdečních chorob a žlučových kamenů. Na rozdíl od některých ostatních potravin na tomto seznamu se zdá, že lektiny v arašídech nejsou zahříváním redukovány.

Foto: Shutterstock

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
konatovka
konatovka 14. 9. 2019

Kromě arašídů, které nejsou vhodné pro můj způsob stravování, konzumují vše a je to velmi oblíbené.

Odpovědět
beata0063
beata0063 14. 9. 2019

snažíme sa mat v jedálničku pravidelne

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
85 584
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.