Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Zázračná chia semínka: vláknina, antioxidanty, lehká stravitelnost a nekonečné možnosti využití v kuchyni

Elby
Elby
Vloženo 5. 10. 2015
Líbí se mi
Zázračná chia semínka: vláknina, antioxidanty, lehká stravitelnost a nekonečné možnosti využití v kuchyni

Zázračná chia semínka: vláknina, antioxidanty, lehká stravitelnost a nekonečné možnosti využití v kuchyni

Chia se hodí po celý rok, jsou velmi variabilní, jednoduše použitelné, nemají téměř žádnou chuť a proto s nimi lze poměrně dobře kouzlit v řadě různých pokrmů. Můžete je vyzkoušet i do vánočního cukroví, najdete jej třeba v receptu Chia vanilkové rohlíčky

Co jsou chia?

Chia jsou drobná semínka rostliny šalvěje hispánské (Salvia hispanica) z čeledi hluchavkovitých. Chia pochází ze Střední Ameriky a v dobách Aztéků patřila spolu s kukuřicí, fazolemi a amarantem mezi základní kameny jídelníčku tehdejších obyvatel. Chia semínkům se přezdívalo také „potrava běžců“, protože dokáže poskytnout energii a výdrž pro extrémní fyzické výkony.

Proč chia?

Chia semínka jsou plnohodnotnou komplexní potravinou. Více než třetinu hmotnosti chia semínek tvoří vláknina. Chia jsou také nejbohatším rostlinným zdrojem omega 3 mastných kyselin důležitých pro naše srdce a mozek. Vysoký podíl bílkovin, vitamínů, minerálů a stopových prvků (vápník, mangan, fosfor) ocení nejen sportovci a vegetariáni.

V neposlední řadě chia vyniká také obsahem antioxidantů, které pomáhají tělu bojovat proti volným radikálům a předčasnému stárnutí.

Chia semínka pomáhají ke snížení váhy

Semínka chia váží dobře vodu (dokáží absorbovat až desetinásobek své váhy), čímž vytvoří hustý gel, který navozuje pocit plnosti, zpomaluje trávení cukrů a dobře hydratuje tělo.

Chia semínka a cukrovka

Chia dokáže zpomalit rozklad sacharidů a regulovat tak hladinu krevního cukru. Podle posledních studií by chia mohla být potenciálním přírodním lékem při cukrovce 2. typu.

Chia semínka jsou lehce stravitelná

Lidské tělo tráví chia velmi snadno. Semínka se mohou konzumovat celá a není potřeba je předem semlít jako např. lněná semínka. Trávení napomáhá chia také svým vysokým obsahem vlákniny.

Chia semínka se pohodlně zpracovávají

Použití chia semínka je velmi snadné a univerzální. Na rozdíl od lněných semínek nejsou tvrdá na skus a není potřeba je používat mletá. Při styku s tekutinou na sebe váží vodu a vytvoří hustý gel, kterým lze pokrmy zahušťovat či spojovat. Semínka nemají žádnou specifickou chuť, čímž se stávají velmi variabilní součástí široké řady pokrmů a nápojů.

Můžete je přimíchat do ovocných či mléčných koktejlů, přidat do jogurtů, müsli, pomazánek, cereálních kaší, polévek či dresingů. Při přípravě pečiva zjemňují konzistenci těsta a dodávají mu vláčnost. Naklíčená chia semínka jsou skvělým doplňkem zeleninových salátů. V některých případech může chia gel díky svým pojivým vlastnostem dokonce nahradit vejce.

Chia semínka jsou vhodná pro kohokoli včetně dětí a kojících žen. Je skvělým doplňkem stravy pro vegetariány a vegany, sportovce, diabetiky, lidi alergické na lepek, při redukčních dietách a při zvýšeném psychickém a fyzickém vypětí.

Doporučená denní dávka jsou 2 polévkové lžíce semínek, ačkoli žádné negativní účinky nebo předávkování zatím nebylo zjištěno.

 

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Clairest
Clairest 14. 1. 2018

Chia semínka jsou skvělá, snážím se je používat pravidelně

Odpovědět
Tamara
Tamara 9. 11. 2017

Když si vzpomenu, sypnu je do jogurtu, tvarohu, udělám si puding.

Odpovědět
evionka
evionka 9. 11. 2017

občas používám

Odpovědět
Glady
Glady 28. 12. 2016

používám

Odpovědět
Verka.Tm
Verka.Tm 26. 12. 2016

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
85 203
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.