Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Zdeňka 68
Zdeňka 68
Vloženo 24. 6. 2019
Líbí se mi

Spánek

Zdeňka 68
Zdeňka 68
Vloženo 24. 6. 2019
Líbí se mi
Spánek

Spánek

Je dozajista jedním z pilířů zdraví nejen duševního a zároveň i takovým, s trochou nadsázky, lakmusovým papírkem aktuálního psychického stavu, jeho kvalita totiž o naší psychické (ne)pohodě do značné míry vypovídá. Jinak řečeno, to, jak (ne)snadno usínáme a jak (ne)dobře spíme ve většině případů (ponechme stranou poruchy spánku organické, které vznikají vlivem tělesného poškození) mívá příčinu v tom, co se nám děje, když jsme bdělí. A nemusíme zrovna prožívat velká životní dramata, roli totiž hraje spíše to, jak každodenní realitu subjektivně prožíváme, jak moc si události kolem sebe "pouštíme k tělu", a jak moc si od nich naopak v pravou chvíli dokážeme vytvořit a udržet odstup.

Zatímco většina z nás si pod problémy se spánkem představí primárně nespavost (nemožnost usnout, slabý spánek či časté buzení), někoho naopak trápí zvýšená spavost, bývá mimochodem, vedle o něco častější nespavosti, alternativním příznakem deprese. Ačkoliv se obvykle mluví o nezbytných 8 hodinách spánku, je i toto záležitost spíše individuální (někomu stačí méně, jiný potřebuje naopak víc), klíčovou roli samozřejmě vedle délky hraje pochopitelně kvalita spánku. Spolehlivým ukazatelem dostatečného spánku je pocit osvěžení a energie po probuzení (ne nutně bezprostředně, každý máme jinak rychlý ranní "rozjezd").

Základem pro kvalitní usnutí a spánek je, jak už zaznělo, zklidnění mysli, omezení toku a hemžení myšlenek, které nám usínání narušují. Co nám k tomu může pomoct?

* Vyzkoušejte před spaním jednoduché techniky na zklidnění mysli, např. imaginace (zaměřte svou mysl třeba na představu klidného místa, kde se by vám dobře odpočívalo). Na YouTube je mnoho nahrávek, které imaginace zprostředkovávají, najděte si tu svou, která vám sedne - měl by vám být příjemný hlas, tón i tempo řeči, hudba v pozadí a v neposlední řadě samozřejmě i samotný obsah imaginace.

* Mysl můžete zklidnit také prostřednictvím zaměření se na své tělo. Existují jednoduché jógové sestavy určené přímo na uklidnění před spaním, můžete se ale jen tak protáhnout, prodýchat v jedné příjemné poloze.

* Pomůckou ke zklidnění mysli mohou být i bylinky. Skvělé jsou ve formě čaje (doporučuji meduñku) a také jako aromaterapie (mně skvěle funguje vůně levandule).

* Snažte se co nejvíce o pravidelnost ve spánku (doba usínání i probouzení), najděte si svůj vlastní rituál, který vám k usnutí pomůže (může to být třeba ten šálek bylinkového čaje, oněch pár zklidňujících cviků z jógy nebo třeba tichá relaxační hudba). Naopak je potřeba vyhnout se před spaním světlu z monitorů a těžkému jídlu alespoň 3 hodiny před usnutím.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Anna Csanádiová 24. 6. 2019

Není nad zdravý spánek.

Odpovědět
lemur
lemur 24. 6. 2019

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
85 165
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.