Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Líbí se mi

Proč jsou bílkoviny při hubnutí a posilování těla důležité?

Líbí se mi
Proč jsou bílkoviny při hubnutí a posilování těla důležité?

Proč jsou bílkoviny při hubnutí a posilování těla důležité?

„Bílkovina neboli protein v naší stravě představuje něco jako stavební kámen pro regeneraci tkání, tedy nejen svalů, ale i vlasů, nehtů, pokožky, kostí i vnitřních orgánů,“ vysvětluje výživová poradkyně a cvičitelka fitness Jana Krátká.  Důležité jsou i pro tvorbu krve a hormonů, které ovlivňují fungování našeho těla.

Pokud v dietě omezíte příjem sacharidů a tuků, je pak třeba navýšit množství bílkovin, aby tělo mělo dostatek energie pro stavbu tkání, tedy i svalů, na kterých chcete zapracovat. „Při bližším pohledu na jídelníčky, zejména žen, zjistíme, že dlouhodobě žijí s obrovským nedostatkem bílkovin. A když pak přidají pořádný trénink a stravu nezlepší, je celá snaha tak trochu kontraproduktivní... ,“ objasňuje důležitost bílkovin ve stravě Jana Krátká.

Při výběru bílkovin se zajímejte i o podíl sacharidů a tuků

Při zařazování potravin do jídelníčku je důležité si uvědomit, nejen které potraviny bílkoviny obsahují, ale také, zda nemají zároveň i velký podíl cukrů, či tuků. Ty totiž naopak potřebujete omezit.

Bílkoviny rostlinného původu jsem především v obilovinách a luštěninách, obsahují ale zároveň i hodně sacharidů, není tedy vhodné se například přejídat čočkou. Živočišné bílkoviny obsahují například vaječné bílky a veškeré druhy masa. Při výběru masitých pokrmů je ale zase dobré dbát i na podíl tuků.

Krůtí, kuřecí a rybí bude v tomto směru dobrou volbou. Z hovězího, které je dobře vstřebatelným zdrojem bílkovin, stačí pak nadbytečný tuk vykrájet.

Kombinujte více zdrojů, zachovávejte pestrost

Ideální je vždy kombinovat bílkoviny z více zdrojů. Jana Krátká doporučuje například vaječné bílky k snídani, kuřecí k obědu, rybu k večeři a tvaroh k případné pozdní večeři. Inspirativní recepty najdete právě v jídelníčcích, které pro akci Cestu do plavek připravila.

Variantou, jak obohatit svou stravu o potřebné bílkoviny jsou i proteinové prášky, které v receptech Jany mají také své místo. Setkat jste se s nimi mohly napříkad u báječných cuketových cupcakes. Jak prášky využívat a jaké vybírat, se dozvíte ZDE.

Jsou bílkoviny dostatečně zastoupené i ve vašem jídelníčku?

 

Mnoho dalších informací o živinách a jejich významu nejen při hubnutí, stejně jako různorodé inspirativní recepty najdete i v knize Agátina cesta k dokonalé ostavě.

 

Sledujte Cestu do plavek, najdete ji také na facebooku.

 

Zajímáte se zdravý životní styl? Další články najdete ZDE.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
sasidlo
sasidlo 10. 7. 2020

Odpovědět
Jankkas
Jankkas 24. 6. 2020

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 4. 4. 2020

Odpovědět
avatar
Veronika HTML 21. 2. 2019

Děkuji za pěkný článek ) Tak se tedy můžou hodit tyto přípravky ne: https://www.bodyflexnutrition.cz/proteiny" target="_blank">https://www.bodyflexnutrition.cz/proteiny/">https://www.bodyflexnutrition.cz/proteiny ??

Odpovědět
Clairest
Clairest 26. 2. 2017

Jelikož jsem vegetarián, tak musím bílkoviny doplňovat jiným způsobem a myslím si, že se mi to celkem daří.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
93 081
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.