Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

_Adél_
_Adél_
Vloženo 19. 5. 2020
Líbí se mi

Přírodní látky proti vypadávání vlasů 2

_Adél_
_Adél_
Vloženo 19. 5. 2020
Líbí se mi
Přírodní látky proti vypadávání vlasů 2

Přírodní látky proti vypadávání vlasů 2

Kyselina listová

Kyselina listová je rovněž důležitá pro dobrý stav vlasů. Je to proto, že při poklesu její hladiny v organismu, dochází k poškození červených krvinek, erytrocytů, které ztrácejí svůj tvar a dochází k jejich poškození. V důsledku toho, dochází k tomu, že se zpomalí rychlost tvorby vlasů. To je jedna příčina.

Druhou příčinou je, že anémie způsobená nedostatkem kyseliny listové úzce souvisí s anémií způsobenou nedostatkem železa. Z toho vyplývá, že pokud jsou hladiny živin a kyslíku sníženy, buňky budou hledat alternativní zdroje energie pro výrobu ATP (adenosintrifosfátu). Jedním z těchto alternativních zdrojů energie je testosteron. Se zvýšenou produkcí testosteronu je spojeno zvýšení jeho konverze na DHT.

Další vitamíny ze skupiny B

Zmírňovat vypadávání vlasů může užívání vitamínů ze skupiny B, vitamínu B6 (pyridoxinu) a vitamínu B2 (riboflavinu). Proti padání vlasů se doporučuje i kyselina pantothenová. Ta napomáhá rovněž obnově kůže a proti šedivění vlasů.

Riboflavin je obsažen v kvasnicích, vnitřnostech (především játrech a ledvinách), mléce, vejcích, vepřovém a hovězím masu nebo rybách. Kyselinu pantotenovou najdete hlavně v mase a vnitřnostech, celozrnném pečivu a luštěninách. Taktéž pyridoxin je obsažen v mase a vnitřnostech, ve vejcích, rybách, kvasnicích, celozrnném pečivu, banánech, bramborách, zelí nebo ořeších.

Ostatní vitamíny

Vitamín A dodává vlasům lesk a reguluje tvorbu kožního mazu, který hydratuje vlasové kořínky a chrání vlasy před suchostí. Jeho nedostatek může způsobit vypadávání vlasů.

Vitamín E je pro vlasy důležitý tím, že zpomaluje stárnutí buněk a předčasné šedivění a padání vlasů. Je to dáno tím, že přispívá k integritě buněčných membrán vlasových folikulů. Vlasový folikul je tkáň, která obaluje vlas a z níž vlas vyrůstá. Je tvořen vlasovou cibulkou a okolo ní obalenými dvěma vlasovými pochvami. Tím, že poskytuje fyzickou stabilitu vlasovým folikulům, přispívá ke zpomalení vypadávání celých pramenů vlasů.

Vitamín C zlepšuje kvalitu vlasů tím, že podporuje tvorbu kolagenu. Působí to tak, že se podílí na metabolismu aminokyselin, konkrétně hydroxylysinu a hydroxyprolinu (takzvaná hydroxylace lysinu a prolinu). Kolagen je skleroprotein – extracelulární, ve vodě nerozpustná bílkovina, která je základní stavební hmotou pojivových tkání.

Jeho dostatečná hladina v těle napomáhá zachovat kvalitní strukturu vlasových folikul. Právě ve vlasových folikulech je produkován pigment, který určuje barvu vlasů. Nejsou-li folikuly správně vyživené a zdravé, vznikají šedivé vlasy a také dochází k jejich vypadávání.

Léčivé rostliny v přírodní vlasové kosmetice

Jednou z nejznámějších léčivých rostlin je kopřiva dvoudomá (Urtica dioica), se kterou se můžeme setkat i v řadě šamponů či jiných kosmetických přípravcích. Díky obsaženému křemíku (v podobě kyseliny křemičité) zpevňuje vlasy a tím snižuje jejich vypadávání. Kopřiva působí také příznivě na vlasovou pokožku – zmírňuje svědění vlasové pokožky a tvorbu lupů. Rovněž u tmavých vlasů zvyšuje lesk a světlé vlasy ztmavuje. Kopřiva se dá použít jako tinktura na vlasy, vlasová voda, kůra na vlasy či odvar proti padání vlasů.

Další rostlinou je heřmánek pravý neboli lékařský (Chamomilla recutita). Heřmánek pravý má řadu příznivých vlastností – v případě ošetřování vlasů a vlasové pokožky se příznivě projeví jeho protibakteriální a protizánětlivé působení a rovněž se dá použít k lokální léčbě různých zánětlivých onemocnění kůže nebo ke zklidnění pokožky.

 

Správné složení jídelníčku

Rovněž kvalita stravy může zlepšit či zhoršit kvalitu vlasů, i když samozřejmě to není jediný faktor. Důležité je v tom případě zařadit do jídelníčku látky, které obsahují přírodní látky důležité pro dobrý stav vlasů.

V ovoci a zelenině (mrkev, paprika, meruňky…) nebo rybách je obsažen vitamín A, který je vlasům dodává lesk a reguluje tvorbu kožního mazu.

Řecký jogurt, klíčky, otruby, hovězí a vepřové vnitřnosti, pivovarské droždí, celozrnná mouka, zelená listová zelenina (špenát, různé druhy salátů, zelí) obsahují kyselinu pantotenovou (jinak vitamín B5), který podporuje růst vlasů a zabraňuje jejich lámání a předčasnému šedivění.

Mandle, semena a ořechy, pšeničné klíčky, avokádo nebo špenát obsahují vitamín E, jenž podporuje elasticitu pokožky a pružnost vlasů a zpomaluje předčasné šedivění a padání vlasů.

O železe, zinku, riboflavinu a kyselině pantotenové v potravě jsem se již zmínil. Jsou ještě další látky, který by bylo možné zmínit, například skořice nebo rybí tuk či lněný nebo konopný olej.

Naopak je třeba se vyhnout přebytku cukru, průmyslově zpracovaným potravinám (konzervy a polotovary bez výživných látek), potravinám s vyšším obsahem soli (uzeniny, brambůrky, tavené sýry), alkohol či tabákové výrobky.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Aktivko
Aktivko 23. 5. 2020

Praktické rady

Odpovědět
Monulka
Monulka 23. 5. 2020

super

Odpovědět
Jankkas
Jankkas 23. 5. 2020

Odpovědět
Siraellen
Siraellen 22. 5. 2020

bezva

Odpovědět
lemur
lemur 20. 5. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 117
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.