Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Agnieska Havlová
Vloženo 22. 1. 2021
Líbí se mi

Překotné shazování kil může způsobit oxidační stres – co je třeba sledovat?

avatar
Agnieska Havlová
Vloženo 22. 1. 2021
Líbí se mi
Překotné shazování kil může způsobit oxidační stres – co je třeba sledovat?

Překotné shazování kil může způsobit oxidační stres – co je třeba sledovat?

Možná to zní trochu jako klišé, ale lidé mají v novém roce vždy tendenci zpytovat svědomí, řešit svoji hmotnost před a po Vánocích, dávat si předsevzetí a přinejmenším v prvních měsících je srdnatě dodržovat. Motivační odhodlání je jistě příkladné, ale pokud to přeženete, dostane zabrat vaše srdce a mohou se dostavit i zdravotní problémy. Proto je potřeba postupovat opatrně a sledovat nejen úbytek kil, ale třeba také výkyvy krevního tlaku

 

Jakákoli forma diety – tedy dočasné omezení energetického příjmu či dočasná změna životního stylu je nezdravá a přináší s sebou mnohá zdravotní rizika. Po jejím ukončení se většina lidí navrátí k původnímu životnímu stylu a tím dojde k obnově nadměrných tukových zásob v těle. Nastane takzvaný „jojo efekt“, kterého se kde kdo obává.

 

Jojo efekt s organismem „zacvičí“

Přitom zhubnout a znovu přibrat je pro naše tělo větším problémem než samotná nadváha. Mnohem důležitější a bezpečnější je proto hubnout pomalu, s ohledem na aktuální zdravotní stav, dosavadní způsob stravování a pravidelnost pohybu. Podle Americké kardiologické asociace (American Heart Association) působí rychlý úbytek a opětovný příbytek na váze zhoubně zejména na oběhovou soustavu a zvyšuje riziko infarktu.

 

Rychlá dieta zapříčiní nerovnováhu látek v našem těle a může nastat proces zvaný oxidační stres. „Ten probíhá v těle každého z nás, spoluúčastní se na stárnutí organismu a na vzniku mnoha závažných chorob. Ačkoli naše tělo k životu kyslík potřebuje, při mnoha chemických reakcích probíhajících v těle z něj mohou vzniknout toxické kyslíkaté sloučeniny - takzvané kyslíkové radikály,“ vysvětluje MUDr. Petra Vysočanová z Interní kardiologické kliniky FN Brno.

Radiály se uvolňují v těle v momentě, kdy se stresujeme, přetěžujeme, jsme vyčerpaní, pohybujeme se ve znečištěném prostředí nebo například konzumujeme potraviny obsahující konzervanty.

 

Naše tělo se sice dokáže přizpůsobit a mnohé nerovnováhy vyrovnat, což se týká i volných radikálů, které se snaží neutralizovat pomocí antioxidantů. „Ale když trvá oxidační stres příliš dlouho, objeví se různé chronické nemoci zánětlivého charakteru či se projeví jinak – například únavou, depresí, zhoršením kardiovaskulárních potíží či autoimunitními diagnózami, aterosklerózou, infarktem myokardu či srdečním selháním nebo Parkinsonovou nemocí,“ doplňuje MUDr. Vysočanová.

 

Během hubnutí sledujte nejen váhu, ale i tlak

Jak ale těmto problémům předejít? V první řadě je důležité konzultovat plánovanou změnu stravovacích návyků a životního stylu s vaším lékařem či dietologem, který vám pomůže vysvětlit, jak postupovat a jak dosáhnout trvalé změny. Důležité je dělat vše postupně, od změny stravovacích návyků, přes změnu přístupu k životu a k sobě samému, aniž by člověk strádal a ochudil se o požitek z jídla a radosti ze života.

 

Během této cesty je důležité sledovat nejen úbytek váhy – a to zejména tuku, ale také nárůst svalové hmoty, měřit si obvod pasu, boků a jednotlivých končetin a sledovat také glykemické hodnoty, hladinu cholesterolu a v neposlední řadě výši krevního tlaku. Lidé, kteří trpí nadváhou či obezitou svou vysokou hmotností zvyšují námahu srdce. „Stejně jako je nebezpečná pro náš kardiovaskulární systém nadváha a obezita, rizikem je také rychlá ztráta váhy a opětovné nabrání. Rychlé změny hmotnosti bývají často provázené významnou změnou krevního tlaku – při ztrátě hmotnosti dochází k poklesu, při jejím zvýšení naopak ke zvýšení tlaku. A tyto změny mohou mít dopad na zdravotní stav nemocného. Doporučuji proto pořídit si domů kvalitní validovaný tlakoměr s Intelli manžetou (např. Omron M6 Comfort) a kontrolovat si pravidelně krevní tlak, aby bylo možné sledovat, zda v důsledku redukce hmotnosti krevní tlak nekolísá,“ vysvětluje kardioložka.

 

Hubnutí není o tom, abyste se líbili svému okolí, ale je důležité pro vaše zdraví, psychiku a kvalitní život. Chcete-li se opravdu změnit, musíte sami věřit, že to dokážete. Povzbuzujte se, myslete pozitivně a buďte trpěliví. Každá efektivní změna chce čas. Stejně tak, jako trvalo váhu nějakou dobu nabrat, bude i její shazování chtít nějaký čas.

 

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Maruš11
Maruš11 20. 2. 2021

hezky napsané

Odpovědět
Li
Li 25. 1. 2021

Odpovědět
sipeji
sipeji 25. 1. 2021

Ano, souhlasím, není dobré a efektivní hubnout rychle.

Odpovědět
Kahomar
Kahomar 24. 1. 2021

Moc pěkně napsané, díky

Odpovědět
heluska
heluska 24. 1. 2021

Zajímavé rady jen začít.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
94 646
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.