Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Daniele
Daniele
Vloženo 23. 5. 2019
Líbí se mi

Pozvěte do své kuchyně stravu ve stylu ajurvédy

Daniele
Daniele
Vloženo 23. 5. 2019
Líbí se mi
Pozvěte do své kuchyně stravu ve stylu ajurvédy

Pozvěte do své kuchyně stravu ve stylu ajurvédy

Zdravý životní styl je dnes již samozřejmostí, dbáme na svou tělesnou schránku, cvičíme, pečujeme o své tělo i duši, vaříme ze zdravých surovin. Všechny tyto aspekty jsou chvályhodné a prospívají jak našemu tělesnému zdraví, tak i psychické stránce. Není dobré začínat či měnit nárazově svoje denní zvyklosti. Pěkně pozvolna se zaměřte na danou věc a té se držte, pouze ustálený styl se pozitivně projeví na vaší dobré náladě. 

Na jakém principu funguje ajurvédská strava 

  • Ajurvéda je vlastně ve své podstatě rituál a jídlo by se mělo vychutnávat v klidu a pohodě. Spěch není rozhodně žádoucí, i trávení je proces, kterému bychom měli dopřát čas. U jídla se nenechte vyrušovat čtením novin, knih a už vůbec ne sledováním filmu, nebo brouzdáním po internetu.  

  • Sebedisciplina je běh na dlouhou trať. Ajurvéda neuznává nějaké to “mlsání” během jídel. Věnujte pozornost vhodnému výběru potravin, aby vás zbytečně nehonila “mlsná”. 

  • Pijte vodu, nebo minerální vodu pokojové teploty, váš žaludek vám bude vděčný. Další vhodné nápoje jsou bylinkové čaje. Pijte po malých doušcích. Vyhněte se popíjení přímo při jídle. Nechte žaludek pracovat pouze s přijímanou stravou. Napijte se až cca 30 po jídle, trávení bude snazší. Vyvarujte se chlazených nápojů. 

  • Jezte pouze tehdy, pokud máte hlad. Budete se cítit lehčeji a svobodněji. 

  • Ajurvéda podporuje zdravé potraviny. Nejsou doporučovány pokrmy ohřívané v mikrovlnné troubě, dále těžké smažené pokrmy a polotovary. Vyhněte se cukru, sladidlům, “light” potravinám, margarínu, nebo taveným sýrům. 

  • Při jídle nekřížíme nohy, aby mohla energie rovnoměrně proudit. Seďte vzpřímeně, ale zároveň si udělejte pohodlí. Jídlo dostatečně rozkousejte. 

  • Dávejte přednost vařené stravě před tou syrovou. 

  • Hlavním jídlem z celého dne by měl být oběd. Dejte si záležet, aby byl dostatečně pestrý a obsahoval kvalitní suroviny a byl nutričně vyvážen. 

  • Před spaním si dopřejte teplé mléko. Naladí vás na příjemný uvolňující spánek. 

 

Základem je rovnováha 

Jídlo by nám mělo činit potěšení, zasytit, dodat potřebné živiny, ale nezatížit náš organismus. Volte vhodné a snadno stravitelné potraviny, zajistí vám udržení správných tělesných funkcí. A to není málo. Je skvělé se cítit každý den šťastně a uvolněně. Zklidnění mysli je prvořadé.  

Jistě si rádi pochutnáte na obilovinách, ovoci, zelenině, klíčcích, čočce, nebo rýži. Další vhodné potraviny jsou mléko, máslo, jogurty, med, ořechy, fazole. Pokrmy můžete ozvláštnit bylinkami (fenykl, bazalka, skořice, heřmánek, šafrán, jasmín, nebo lotus). 

Dóši 

Ajurvéda je velice obsáhlá a zajímavá, rozhodně se nedá shrnout do jednoho článku. Je rozmanitá, jako lidstvo samo. Každý si v ajurvédě najde to své, co ho obohatí. Ajurvéda samozřejmě není jen o jídle, je to styl života. Zabývá se především propojením duchovní a tělesné sféry v jednotu. Ta je pro člověka vysoce osvobozující a naplňující. Každý člověk je originál, přesto řadí ajurvéda lidi do tří základních kategorií (Váta, Pitta, Kapha). 

Ajurvédská filozofie předkládá, že vesmír se skládá z pěti elementů – oheň, země, vzduch, voda, éter. Tři výše zmiňované dóši (typy lidí) se vlastně skládají ze všech těchto prvků.

Vše je přirozené a jednoduché. Užijte si i vy vaše krásné jarní dny v pohodě a s dobrým jídlem. 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 29. 5. 2020

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 10. 4. 2020

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
100 550
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.