Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Je vaše pánevní dno v kondici?

avatar
Soňa Uhrová/HeartCoach
vloženo 5. 10. 2018
Líbí se mi
Je vaše pánevní dno v kondici?

Je vaše pánevní dno v kondici?

Bolest zad, inkontinence, neplodnost. Slova, která jsou strašákem dnešních žen. Když se řekne pánevní dno, většina z nás si vybaví cviky na posílení hlubokého stabilizačního systému. Yogu, pilates, cvičení podle Mojžíšové, Kegelovy cviky. Jedná se ale opravdu o cvičení jemného svalstva pánevního dna? A věděli jste, že ne vždy je potřeba pánevní dno posilovat, ale naopak, že příčinou potíží může být také jeho stažení, a to, že je v neustálém napětí? Pojďte objevit tajemství pánevního dna s fyzioterapeutkou Renatou Sahani, zakladatelkou Školy pánevního dna a autorkou unikátní metody cvičení 3x3.

Pánevní dno je svalová květina na dně naší pánve, která nám pomáhá nést ženské orgány. Jsou v ní uloženy jako ovoce v míse. Je to neviditelná skupina příčně pruhovaných svalů, které jsou ovladatelné naší vůli stejně jako jiné svaly. Pokud ale žena není se svým pánevním dnem v kontaktu, není na něj napojená a nevnímá jej, může pánevní dno poklesávat, nebo je naopak stažené. A zdravotní komplikace na sebe nenechají dlouho čekat. Proto je důležité o něj s láskou pečovat. 

S pánevním dnem nepracujeme jenom jako se svaly, kterým se dá jen tak poručit. Bereme v úvahu vždy také psychosomatiku a emoce ženy v její pánvi v životní etapě, ve které se právě nachází. Ať už se žena snaží otěhotnět, je po porodu, nebo trpí inkontinencí v menopauze. Vždy je potřeba pečovat o pánevní dno ve všech rovinách a ne jenom posilovat na fyzické úrovni.

Komu pánevní dno poklesává?

Nejčastěji trápí pokles svalů pánevního dna ženy po porodu, zvlášť pokud mají za sebou těžší porod, často s nástřihem hráze.  Pozor by si měly dávat také ženy, které zvedají těžké věci, fyzicky pracují, nebo jsou v období hormonálních změn v menopauze. „Pokud je pánevní dno povolené, orgány se v něm mohou jinak přeskládat, a to způsobuje řadu zdravotních problémů, od úniku moči až po bolesti hlavy a zad. Pánevní dno, které je v kondici, je pružné, plné života, orgány jsou na svém místě, i když jsme v pohybu, nebo zrovna kýcháme,“ upřesňuje Renata Sahani.

Ženy, které trápí funkční neplodnost, zase mají většinou pánevní dno stažené, a v tomto případě je nutné naučit se pánevní dno relaxovat a cíleně uvolňovat. 

Metoda 3x3 Renaty Sahani

Metoda s pánevním dnem nepracuje jenom jako se svaly. Respektuje, že pánev tvoří jeden celek: svaly, klouby, kostrč, ženské orgány. A na to vše má vliv energické nastavení a psychický stav ženy.

V pánvi se ukládají emoční zranění, traumatické zážitky, ale také třeba problémy v komunikaci, nebo existenciální zabezpečení v podobě peněz, které si pustíme do života. Proto metoda 3x3 nastavena tak, aby brala ženu jako jeden celek. „Dvě trojky v názvu znamenají 3 roviny a tři patra těla. Rovinu fyzického těla reprezentuje fyzioterapie, rovinu emoční bioenergetická cvičení pánve, a rovinu energetickou východní systémy jako je třeba yoga nebo tantra. Východní systémy pánevní dno vnímají jako pumpu, kterou je možné do těla čerpat energii,“ upřesňuje Renata, která sbírala poznatky na svých cestách po Indii. 

 

Další trojka v názvu metody představuje 3 patra těla: Prvním patrem je pánev jako taková, druhé patro představuje oblast krku a tím posledním je oblast plosek nohou. Na všechna 3 patra je potřeba během cvičení myslet.

Fakta a mýty o posilování pánevního dna: Posilování nebo relaxace?

Cvičení metodou 3x3 je velmi jemné a pracuje se svalovou miskou ukrytou hluboko uvnitř. Cvičení nespočívá v uvolňování a zatínání svalů na povrchu, nebo dokonce svěračů, jak je běžné u ostatních metod cvičení. Na první pohled by se mohlo zdát, že žena jen tak leží na podložce a odpočívá. Přesto je cvičení hodně intenzivní a stačí jen pár minut denně, aby pánevní dno ožilo a nastartovaly se přirozené procesy uvnitř organismu.

Cvičení je vhodné pro ženy, které trpí inkontinencí, problémy po porodu nebo mají potíže s nastartováním menstruačního cyklu po vysazení hormonální antikoncepce. Jejich tělo, včetně funkce vaječníků, spí a cvičení jej pomůže láskyplně probudit a napumpuje do pánevního dna životadárnou energii.

Cvičení se ženy mohou naučit buď na víkendovém kurzu u samotné Renaty Sahani, prostřednictvím kurzů akreditovaných lektorek, nebo můžou cvičit v teple domova díky VIDEOKURZU.

 

Ve dnech 20.-21. října se koná konference Den Pro Dno Pánevní.

Přijďte na přednášky a cvičení!

https://skolapanevnihodna.cz/dpd-uvodni/

 

Více info: www.skolapanevnihodna.cz

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
gustawka 5. 10. 2018

zajímavý článek

odpovědět
avatar
hašlerka1 4. 10. 2018

odpovědět
avatar

Ano, článek vychází z metody 3x3 Renaty Sahani.

odpovědět
avatar
Jana Barevná 27. 7. 2018

Díky za pěkný článek, je pravda, že pánevní dno hodně žen zanedbává, přitom je to důležité, pěkný rozhovor o pánevní dnu jsem našla taky tady - https://www.dentimedshop.cz/cs/rozhovor-s-odbornikem-na-tema-panevni-dno.html. Doporučují také cvičení po odborným dohledem.

odpovědět
avatar
Zdeňa Slimáčková 25. 7. 2018

Cvičila jsem po porodu

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
81 566
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.