avatar
Ifča Edith | ŽENA s.r.o.
vloženo 16. 5. 2016
Líbí se mi

Jarní jídelníček osvěžte zelenými výhonky a klíčky. Pijte čerstvé šťávy

avatar
Ifča Edith | ŽENA s.r.o.
vloženo 16. 5. 2016
Líbí se mi
Jarní jídelníček osvěžte zelenými výhonky a klíčky. Pijte čerstvé šťávy

Jarní jídelníček osvěžte zelenými výhonky a klíčky. Pijte čerstvé šťávy

Lehce stravitelná jídla, větší podíl zeleniny, čerstvé klíčky, kyselá a přirozeně sladká chuť potravin, méně tuku a soli a dostatek vhodných tekutin. Takové složení jídelníčku v jarním období vás posílí a zbytečně nezatíží vaše trávení. Budete se cítit svěží a vyhnete se únavě.

Rozmary počasí ovlivňují i naše chutě a potřeby a je dobré těmto signálům těla naslouchat. Pokud venku převládá spíše chladno a větrno, dávejte přednost tepelně zpracovaným potravinám. Nejvhodnější úprava jídla je na jaře šetrné vaření, dušení a napařování. Polévkou tedy rozhodně nic nezkazíte, právě naopak. 

Syrovou zeleninu a ovoce zařazujte do svého jídelníčku postupně a úměrně se zvyšujícími se teplotami venku. Mají totiž ochlazující efekt, což by pocítili především zimomřiví lidé. Jarní zeleninu, zelené výhonky a byliny je vhodné přidávat do jídel v době, kdy je příroda sama nabízí. Ideální je proto čerstvá sezónní strava z našeho pásma.

Zařaďte hojně i luštěniny a také celé obiloviny, nejlépe v podobě teplých kaší, nákypů a rizot. Obiloviny tělo nejen čistí a harmonizují, ale dokonce uspokojí i vaši chuť na sladké. Začnete-li ráno teplou obilnou kaší, „mlsná“ už vás nejspíš honit nebude. Připravte si kaši ovesnou, jáhlovou, či pohankovou. V teplejších dnech pak můžete obilné vločky, oříšky, semínka a ovoce přidávat i do kvalitních živých jogurtů. Do jídel využívejte i rýži, ječmen, ječné kroupy, pšenici, bulgur, špaldu, žito, či quinou. Těžké živočišné bílkoviny nahraďte raději luštěninami, tofu, tempehem nebo rybami.

Příroda na talíři i ve sklenici

Zeleniny by v jarním jídelníčku mělo být opravdu hodně. A to ve všech podobách, v hlavních jídlech, polévkách, přílohách, salátech i v čerstvých šťávách. Dopřejte si tepelně upravenou brokolici, kapustu, zelí, špenát, mangold, kedlubnu, rebarboru, květák i cibuli. Vynikající na posílení imunity je i nakládaná zeleninapickles. Kyselá chuť k jaru patří, podporuje činnost jater.

S teplejším počasím zvyšujte i podíl syrové zeleniny a talíř si zpestřete třeba listovým salátem, čínským zelím, rukolou, čekankou, polníčkem či ředkvičkami. Na dochucení se hodí petržel, pažitka i řeřicha. Zelené výhonky si můžete vypěstovat i doma. Uřízněte vršek mrkve, cibule, či petržele, vložte ho do vody a za několik dní vyroste zelená nať, kterou můžete pokrájet a přidávat k pokrmům.

Využívejte často i divoké bylinky, které v sobě ukrývají velkou sílu a stačí jich do jídel či nápojů přidat i menší množství. Pampelišky, sedmikrásky, kopřivy, jitrocel, podběl, či medvědí česnek můžete přidat do polévek, do špenátu, karbanátků, nádivek, omelet nebo je čerstvé a pokrájené nasypat na namazaný chléb a do salátů.

Pijte čistou vodu, čerstvé šťávy a bylinkové čaje

Dostatek tekutin nám pomůže k co nejlepší očistě organismu a zároveň usnadní i důkladné vstřebávání živin, které nám dodají potřebnou energii. Nejlepší službu v pitném režimu udělá čistá neperlivá a neslazená voda, do které můžete přidat kapku citronu. K nastartování dne je prospěšná i teplá voda s citronem nebo nápoj z mladého ječmene, který se na lačno do 20 minut vstřebá a rychle doplní živiny do těla.

Odšťavňujte čerstvé ovoce a zeleninu a dopřejte si v hojném množství i lahodné zeleninové a ovocné šťávy, které vás očistí i posílí. Na domácí fresh se výborně hodí jablka, hrušky, mrkev, řepa, celer, špenát, petržel, zelené výhonky, doplnit můžete i lžičku zeleného ječmene. Vhodné kombinace už jsou na vás. Připravit si můžete čisté šťávy z odšťavňovače i hutnější smoothie v mixéru s prospěšnou vlákninou. Co nejvíce si však užívejte vše zelené. Chlorofyl obsažený v zelených rostlinách podporuje krevní oběh, zažívání, funkci střev a navíc má i hojivé účinky.

Při očistě, na uklidnění i na posílení imunity pomohou i vhodně zvolené bylinkové čaje, které by doma nikdy neměly chybět. Dobrou službu udělá v jarním období čaj meduňkový, mátový, šípkový nebo slézový.  Výborný je i banča fermentovaný čaj, který napomáhá trávení a alkalizuje krev.

Klíčky a osení jsou plné energie

Klíčky jsou výborným zdrojem vitamínů a minerálů, semínka, obiloviny i luštěniny můžete tedy nechat také naklíčit. Vhodné jsou v každém ročním období, pomáhají k regeneraci organismu, šetřit s nimi tedy nemusíte. Naklíčenou čočku, hrách, vojtěšku, slunečnici, zelený hrášek, cizrnu, fazole mungo, či adzuki můžete přidávat do salátů nebo jako oblohu k vařeným jídlům. Vašemu zdraví prospěje alespoň lžíce klíčků k teplému jídlu či v salátu denně.

Naklíčenou pšenice či ječmen můžete také nechat dorůst na zhruba 10 až 15 centimetrů. Z tohoto osení plné čerstvé energie pak můžete připravit třeba šťávy, přidávat je do zeleninových nápojů, nebo je pokrájejte na posyp k hlavním jídlům i na chléb s tvarohem či pomazánkou. Mají silné očistné a hojivé účinky a při pravidelné konzumaci mohou významně pozitivně ovlivnit i váš zdravotní stav.

Využívejte tedy čerstvých darů přírody právě teď, kdy jsou nejsilnější.

 

Potraviny vhodné do jarního jídelníčku:

Oves, pšenice, špalda, rýže, kuskus, sója, nakládaná zelenina (pickles), naklíčené obilí a luštěniny, zelené výhonky, čerstvé bylinky, zelené saláty, listová zelenina, ředkvičky, kedlubny, brokolice, kyselejší ovoce (jablka, višně), zakysané mléčné výrobky, mátový, meduňkový, šípkový a slézový čaj

 

A jak vypadá váš jarní jídelníček?

Využíváte rády čerstvé potraviny a bylinky?

 

Zajímáte se o jídlo, tradice a zdravý životní styl? Inspiraci najdete i zde:

Polévka vás postaví na nohy a pomůže i při hubnutí

Zelený drink vám dodá energii

Potřebujete očistit tělo a posílit imunitu? Zelené potraviny podpoří i vaši léčbu a regeneraci

Babí léto - doba zrání, sklizně a nových výzev. Vychutnejte si dary přírody!

Pár kilo navíc? Trochu přibrat na podzim a zimu nevadí, hlídejte si ale míru

Jak zůstat fit i v sychravém počasí?

Cítíte zimu a chlad? Syrové ovoce a zeleninu na podzim vyměňte za tepelně zpracované 

Na podzim očistěte tělo, mysl a vykliďte skříně

Nezapomeňte si domů přinést barborku. Na Vánoce vás potěší bohatstvím květů

Tipy na dárky, které nebudou ležet ve skříni bez užitku. Darujte zdraví a zážitky

Užijte si adventní Krakov plný dobrého jídla a tradic. Město králů na řece Visle vás uchvátí

10 důvodů, proč mít doma kokosový olej. Pečuje o vaše zdraví i krásu

Spirulina vás posílí, podpoří trávení a pomůže i při hubnutí

Zimní jídelníček by měl zahřát. Užijte si kaše, polévky, luštěniny, ryby i kvašenou zeleninu 

Cítíte po zimě únavu a přepadají vás deprese? Zatočte se stresem!

Jak zdokonalit zážitky z velikonočního stolování? K jídlu zvolte i lahodné víno

Dopřejte si jarní očistnou kúru. Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy vám dodají energii

České děti trpí kazivostí zubů více, než jinde v Evropě. Prevence by tento trend zvrátila

Po ledových mužích se konečně vystěhujeme ven. Pranostiky ale nepodceňujme 

 

 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
kamila76 23. 3. 2017

pomalu začínám

odpovědět
avatar
Allinecka39 21. 3. 2017

Dobry typ

odpovědět
avatar
hudlenka 21. 3. 2017

zdravá strava - taky zkouším

odpovědět
avatar
Markéta Binerova 21. 3. 2017

Snad tak jednou budeme jíst celá rodina.

odpovědět
avatar
Siraellen 21. 3. 2017

Používám

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
9
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
67 834
registrovaných inspirativních žen
2 887
testovaných produktů
108 807
vložených hodnocení