Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

_Adél_
_Adél_
Vloženo 22. 5. 2020
Líbí se mi

Jak posílit imunitní systém pro boj s virovými infekcemi?

_Adél_
_Adél_
Vloženo 22. 5. 2020
Líbí se mi
Jak posílit imunitní systém pro boj s virovými infekcemi?

Jak posílit imunitní systém pro boj s virovými infekcemi?

Podpora imunity má význam nejen v období koronavirové pandemie. Právě teď, kdy je podpora imunity klíčová, je ale vhodná doba se o této problematice dozvědět více. Přinášíme vám několik praktických a jednoduchých tipů, jak můžete svůj imunitní systém v boji proti virovým infekcím posílit.

Zdravý životní styl jako základ

K posílení imunitního systému byste měli dodržovat následující základní pravidla zdravého životního stylu:

  1. Nekuřte.
  2. Jezte hodně ovoce a zeleniny.
  3. Pravidelně cvičte.
  4. Udržujte si optimální váhu.
  5. Alkohol pijte jen přiměřeně.
  6. Dopřejte si dostatek spánku.
  7. Snažte se předcházet infekcím (pravidelným mytím rukou, dostatečnou tepelnou úpravou masa atd.).
  8. Snažte se vyhnout psychickému stresu (zejména tomu dlouhodobému).

Často diskutovaný pobyt v chladu pravděpodobně sám o sobě náchylnost k infekcím nezvyšuje. To, že např. chřipkové epidemie jsou častější v zimních měsících, je pravděpodobně dáno tím, že lidé tráví v tomto období více času v uzavřených prostorách v úzkém kontaktu s ostatními lidmi, kde se mohou snáze nakazit. Virus chřipky také zůstává déle ve vzduchu a lépe se šíří, když je vzduch studený a méně vlhký. Obezřetní bychom proto měli být zvláště v tomto období.

Imunitní systém už ve stáří nefunguje, jak má

Nejohroženější skupinou pro virové nákazy jsou beze sporu starší lidé, jejichž imunitní systém už nefunguje tak, jak má. Jsou obecně náchylnější k infekcím dýchacího ústrojí. Nejlepší ochranou proti chřipce je u nich očkování. Nejvhodnější doba pro očkování nastává ještě před začátkem chřipkové sezóny, která nás pravidelně postihuje v chladných měsících roku, nejčastěji mezi prosincem a březnem. Ideálním termínem pro očkování je proto říjen a listopad.  

Vitaminy a minerály k posílení imunity

Senioři také kvůli menšímu příjmu stravy a její menší pestrosti trpí častěji nedostatkem vitaminů a minerálů, které jsou potřebné pro normální funkci imunitního systému. Jedná se zejména o vitamíny A, D, E, C, B6, B12 a kyselinu listovou (vitamin B9).

  • Vitamin A stimuluje bílé krvinky k tvorbě protilátek a udržuje kůži a povrch sliznic v dobré ochranné pohotovosti proti infekcím.
  • Podstatnou roli nejen ve vrozených imunitních pochodech hraje vitamin D, který také snižuje životaschopnost nitrobuněčných patogenů. Ukázalo se, že jeho množství v krvi bylo klíčové právě ve zvládání onemocnění covid-19. Existuje jasná negativní korelace mezi jeho hladinou a počtem případů onemocnění a mezi hladinou vitaminu D a počtem úmrtí způsobených tímto onemocněním. Jelikož se sluneční paprsky UVB podílejí na tvorbě vitaminu D v kůži, hrozí jeho nedostatek zejména v zimních měsících. To platí pro lidi, kteří se slunečním paprskům zdravě vystavují. Pokud ale používáte opalovací prostředky se SPF 30 a výše či se slunečních paprsků straníte, pak doplňovat vitamin D potřebujete i na jaře a v létě. To se týká starších lidí i malých dětí. U nich je podávání vitaminu D nejen prevencí křivice, ale i cukrovky 1. typu.
  • Jedním z nejdůležitějších antioxidantů je vitamin E, který spolu s vitaminem A podporuje schopnost imunitních buněk usmrcovat bakterie a viry. Je však třeba mít na paměti, že nadměrné dávky vitaminu A a E mohou působit toxicky.
  • Spotřeba vitamínu C, který snižuje únavu, působí jako antioxidant a podporuje správnou funkci bílých krvinek, se při infekci zvyšuje, proto je třeba jej do organismu dodávat ve zvýšeném množství. Patří totiž mezi vitaminy, které si člověk nedokáže v těle sám vytvořit a musí ho přijímat ve stravě.
  • Často panuje domněnka, že vitaminy B působí jako jeden celek (tzv. B-komplex). Pro normální funkci imunitního systému je však nejdůležitější vitamin B6, B12 a kyselina listová. Jejich nedostatek způsobuje pokles aktivity imunitních buněk a scvrkávání brzlíku, kde některé tyto buňky dozrávají.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 24. 5. 2020

Odpovědět
Monulka
Monulka 23. 5. 2020

super

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 23. 5. 2020

Odpovědět
lemur
lemur 23. 5. 2020

Super.

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
90 116
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.