Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Pája / LoveLifeFood
vloženo 17. 11. 2015
Líbí se mi

Cukr versus přírodní sladidla. Čím si osladit život?

avatar
Pája / LoveLifeFood
vloženo 17. 11. 2015
Líbí se mi
Cukr versus přírodní sladidla. Čím si osladit život?

Cukr versus přírodní sladidla. Čím si osladit život?

Že je bílý cukr špatný, slyšíme v současnosti ze všech stran. Kromě článků už byl o této surovině natočen i dokument, a to ne jeden. Proč je tak škodlivý a jak ho lze v kuchyni nahradit? Existují zdravější varianty?

Proti klasickému bílému řepnému cukru, tedy sacharóze se v posledních letech vede nelítostný boj. V kuchyních mnoha domácností je přitom díky své neutrální chuti a konzistenci skoro nepostradatelný. Jeho odpůrci argumentují především tím, že při jeho výrobě během rafinace přichází o veškeré své vitamíny a minerály, tedy pro tělo je pak spíše přítěží než přínosem.

Jeho populárnější variantou se stává třtinový cukr. Pozor ale na dobarvený řepný cukr, který je s tím třtinovým někdy zaměňován, ale nemá s ním moc společného. Třtinový cukr má různé odstíny hnědé díky obsahu melasy. Nejtmavší varianty jsou nejzdravější díky vysokému obsahu vápníku, železa, hořčíku a dalším látkám.

Mezi další sladidla patří hroznový a ovocný cukr, tedy glukóza a fruktóza. Vhodný je pro rychlý přísun energie, proto je hojně využíván třeba sportovci. Porodní asistentky ho dále doporučují rodičkám na porodním sále. Při dlouhém porodu určitě nakopne a dodá sílu.

Rozmanitost v sirupech

Kromě všem známému medu se v prodejnách zdravé výživy podívejte do poličky sirupů. Jejich výrobní proces je založen na přirozené fermentaci obilí a ovoce. Jelikož se sacharidy z fruktózy, glukózy, maltózy a polysacharidů vstřebávají postupně, nedráždí podle odborníků oproti klasickému cukru tolik slinivku břišní a nevyvolávají tím párem výkyvy v chutích na sladké nebo hyperaktivitu. Bonusem jsou pak vitaminy v podobě vápníku, vitaminů B, hořčíku či železa. 

A jaké tedy existují v sirupech možnosti? Osobně v kuchyni používám nejčastěji rýžový sirup. Oproti jiným sirupům nezanechává chuťový "ocas". Vyrábí se hydrolýzou škrobu, stejně jako sirup pšeničný nebo kukuřičný. Lze je použít na pečení nebo do kaší.

Do chlebů je vhodný řepný sirup, jehož výroba je zcela odlišná od výroby řepného cukru. Řepa se nejprve uvaří, a pak se z ní vytlačí šťáva, která se zahustí do podoby sirupu. Díky tomu si zachová vysoké procento hořčíku a železa.

Do cukroví, na sýry, pohárů a dalšího pečení jsou pak doporučovány agávové a datlové sirupy. Agávový sirup je na bázi ovocného cukru, ale jeho výhodou je nízký glykemický index, proto se pomalu vstřebává cukr do krve. Populární v Americe a čím dál víc v Evropě je javorový sirup získaný z mízy javoru. Cenově se pohybuje výš, ale jeho chuť je v celku nezaměnitelná. Doporučuji na lívance.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
4vladku 30. 11. 2016

používám řepný, třtinový a když mě chytne mlsavá tak si dám lžičku palmového, ten je chuťově moc dobrý

odpovědět
avatar
Ovace 24. 11. 2016

Nesládím

odpovědět
avatar
lemur 24. 11. 2016

Sladím přírodním a třtinovým cukrem. Dobrá je i stévie.

odpovědět
avatar
sipeji 24. 11. 2016

právě zkouším rýžový sirup, je výborný

odpovědět
avatar
Glady 24. 11. 2016

já nesladím

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
81 535
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.