Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

KamilaK
KamilaK
Vloženo 14. 11. 2019
Líbí se mi

Co to je akrylamid? A jaká jsou doporučení: ke smaženému jezte zeleninu

KamilaK
KamilaK
Vloženo 14. 11. 2019
Líbí se mi
Co to je akrylamid? A jaká jsou doporučení: ke smaženému jezte zeleninu

Co to je akrylamid? A jaká jsou doporučení: ke smaženému jezte zeleninu

Akrylamid vzniká přirozenou cestou při pečení, smažení nebo pražení potravin obsahujících škrob a určité aminokyseliny. Přestože byl akrylamid nejspíš součástí lidské stravy od počátku zemědělství, k dnešnímu neuspokojivému stavu přispívá fakt, že lidé jedí pečivo a výrobky z obilí či smažená jídla ve větší míře než dřív. 

 

Akrylamid je toxický hned několikrát: způsobuje rakovinné bujení, poškozuje nervový systém, může poškozovat DNA a vyvolat vývojové vady plodu či poškozovat genetickou informaci.

Náhodně odebrané vzorky potravin vykazují značnou variabilitu množství akrylamidu v rámci každé potravní skupiny, avšak všeobecně lze říci, že bramborové lupínky a smažené bramborové hranolky obsahují vysoké hodnoty ve srovnání s mnoha jinými potravními skupinami. Na základě toho se lze domnívat, že hladiny akrylamidu v potravinách je možné snížit pomocí změny jejich produkce a přípravy. Potraviny, které nejsou smažené, fritované nebo “přepečené”, nejsou považovány za zdroj akrylamidu, který by stál za zmínku. Akrylamid nebyl nalezen v žádné ze syrových potravin nebo dosud zkoumaných vařených potravinách (brambory, rýže, těstoviny, mouka a slanina).

Kdy bychom měli být opatrní?

Průvodním jevem vzniku akrylamidu je hnědnutí. To můžeme pozorovat například na křupavých opečených kůrkách pečiva nebo hnědých okrajích bramborových lupínků, případně u přepražených kávových zrn. Není divu, že nejvíce akrylamidu z jídla přijímají právě milovníci hranolků, chipsů, kávy a sušenek.

Ke smaženému jezte zeleninu

Brambory jsou samy o sobě cennou složkou výživy, protože vedle energie ze škrobů poskytují i vitamin C, a přispívají tak k jeho celkovému příjmu.

„V zájmu snížení možných rizik při tepelné úpravě pokrmů bychom měli více vařit, dusit, péct, smažit při nižších teplotách a používat vhodný typ tuku, který je tepelně stabilnější při vyšších teplotách,“ radí Hlavatá.

Brambory jsou nutričně nejcennější vařené ve slupce a v páře, ztráty vitaminů a draslíků omezíme vhozením brambor do vroucí vody. Brambory pečte na pečicím papíru při nižších teplotách (do 180 °C) delší dobu, připečené kousky nejezte. Smažené nebo grilované pokrmy vždy doplňte o zeleninu, která je bohatá na antioxidačně působící látky.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jasper
Jasper 2. 12. 2019

Velmi dobře napsaný článek

Odpovědět
Jana101
Jana101 17. 11. 2019

dobrý článek

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 17. 11. 2019

beata0063
beata0063 16. 11. 2019

V podstate som o tomto vedela,ale dobré vedieť to opísať a pomenovať takto odbornejšie.

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 17. 11. 2019

lemur
lemur 15. 11. 2019

Jíme velmi málo smaženého jídla.

Odpovědět
KamilaK
KamilaK 14. 11. 2019

Mysleme na naše zdraví

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

2 922
testovaných produktů
86 537
registrovaných inspirativních žen
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.