Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

 Pája / LoveLifeFood
Pája / LoveLifeFood
Vloženo 8. 11. 2015
Líbí se mi

Chia semínka: Trendová novinka nebo návrat ztracené suroviny

 Pája / LoveLifeFood
Pája / LoveLifeFood
Vloženo 8. 11. 2015
Líbí se mi
Chia semínka: Trendová novinka nebo návrat ztracené suroviny

Chia semínka: Trendová novinka nebo návrat ztracené suroviny

S recepty na chia (čia) semínka se v poslední době roztrhl pytel. Jakoby lidé objevily spásnou potravinu na všechny neduhy. Při přečtení obsažených živin v těchto malých černých kuličkách ale zjistíte, že přeci jen je dobré jim věnovat trochu pozornosti.

Šalvěj hispánská, dnes známá pod názvem chia, patřila u starých Aztéků, Mayů a Inků vedle kukuřice, fazolí a amarantu mezi nejdůležitější potraviny. O této surovině dokonce vyšla celá kniha plná popisků a receptů. V článku tolik prostoru ale nemáme, proto se pokusím vystihnout nejdůležitější fakta.

Vezměme to popořadě. Ze zdravotního hlediska představují chia semínka důležitý antioxidant důležitý v prevenci proti rakovině. Pomáhají při regenraci tkání v těhotenství a při kojení. Jsou hydrofilní, takže pomáhají hydratovat zevnitř. Proteiny se jen hemží, což je důvod je jíst, pokud chceme nabrat na svalech. Snižují krevní tlak a stabilizují hladinu cukru v krvi. Díky vysokému obsahu vápníku, který se plně vstřebává v důsledku přítomnosti boru v semenech, působí příznivě na kosti, vlasy a pokožku.

Semínka jsou často také pomocníkem při dietách. Dámy asi bude nejvíce zajímat klasická hubnoucí dieta. Chia v kontaktu s tekutinou nabývají na objemu až 12krát, snadněji tak vyvolají pocit sytosti. Navíc bílkoviny v nich obsažené snižují chuť k jídlu. Vedle hubnutí jsou důležitá také při zdravotních dietách. Jelikož neobsahují lepek, jsou velmi vhodné pro celiaky a díky stabilizaci hladiny cukru v krví také pro cukrovkáře.

Je libo pudink nebo smoothie?

Asi nejčastěji připravenou pochutinou bývá pudink. Stačí smíchat chia semínka s kokosovým nebo třeba mandlovým mlékem, po dvaceti minutách promíchat a pak alespoň na šest hodin uložit do lednice. Po této době přidejte do směsi například banány, promixujte a podávejte.

Semínka se dále používají ve smoothies, salátech, ve snídaňové kaši nebo v pečení. Experimentovat lze na několik způsobů. Se svými zajímavými recepty s chia semínky se neváhejte pochlubit v komentáři. 

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
Jankkas
Jankkas 1. 7. 2020

Odpovědět
Maruš11
Maruš11 5. 4. 2020

používám, ale na můj nízký tlak nejsou moc vhodné

Odpovědět
Clairest
Clairest 5. 1. 2018

Chia semínka používá pravidelně

Odpovědět
sipeji
sipeji 9. 8. 2016

také jsem to s nimi zkusila

Odpovědět
hudlenka
hudlenka 8. 8. 2016

Už jsem tu psala mnohokrát, že chia semínka používám všude, kam se dá, přesně, jak píšete na konci svého příspěvku ,..nejvíce nám chutná chia pudink, který si oblíbil i manžel...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

3 887
testovaných produktů
92 418
registrovaných inspirativních žen
210 746
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.