Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

avatar
Pája / LoveLifeFood
Vloženo 8. 11. 2015
Líbí se mi

Batáty. Proč je občas vyměnit za běžné brambory?

avatar
Pája / LoveLifeFood
Vloženo 8. 11. 2015
Líbí se mi
Batáty. Proč je občas vyměnit za běžné brambory?

Batáty. Proč je občas vyměnit za běžné brambory?

Na podzim v mnoha domácnostech nechybí na stolech brambory. Život je ale o zkoušení, proto se je nebojte občas nahradit třeba sladkými batáty původem ze Střední a Jižní Ameriky. Podle studií představují důležitý antioxidant a dokonce jeden z největších přírodních zdrojů beta-karotenu na světě. Čím si zaslouží naši pozornost a s jakými zdravotními problémy nám mohou pomoci?

Sladké jako dezert a přitom tak zdravé. Co víc si přát. Díky obsahu draslíku, vitaminu C, B6, pektinu, kyselině kávové, kyselině chlorgenové, vláknině, vitaminu A, magnesiu a mnoho dalšímu se považují batáty nejen za významné antioxidanty a bojovníky proti AIDS a rakovině, ale také působí příznivě na srdeční činnost, snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu nebo podporují imunitu. Všechny příznivé účinky by vydaly na elaborát.

Po uvaření nebo upečení bývají sladké brambory sytě oranžové. Nemusí tomu tak být ale vždy. Na pultech objevíme i krásně fialové skvosty. Vědci totiž nově identifikovali geny v bramborách, které aktivují produkci fialového antokyanu odpovědného za bohaté fialové tóny v těle. Purpurově zabarvené brambory mají významné antioxidační vlastnosti a protizánětlivé účinky především při průchodu našim trávicím traktem.

Koupě a skladování

Sladké brambory už dnes koupíte v každém větším supermarketu nebo i na trhu. Při jejich výběru doporučuji dávat pozor na to, aby nebyly popraskané, nakopnuté nebo s měkkými místy. Vyhýbejte se taky batátům uložených v chladící sekci, ztrácí tak na chuti.

Doma sladké brambory skladujte na chladném (teplota by ale neměla klesnout pod 15 stupňů), tmavém a suchém místě nejlépe volně v míse nebo v dýchajícím sáčku a spotřebujte nejlépe do deseti dnů. Organicky rostoucí brambory jezte nejlépe i se slupkou, která obsahuje důležité vitamíny a vlákninu.

Možnosti přípravy

A teď už se dostáváme k samotné přípravě. Vaření v páře představuje nejzdravější variantu. Na uchování beta-karotenu pak studie doporučují vaření ve vodě, které oproti pečení má větší pozitivní dopad na hladinu cukru v krvi.

Osobně ráda batáty peču. Jejich chuť je poté opravdu sladká a výrazná. Nejdříve se 15 minut celé i se slupkou povaří ve vodě, rozkrojí se, posypou sýrem a vloží na pečící papír do trouby předehřáté na 180 stupňů.

Snadné jsou také na přípravu hranolek v troubě. Brambory oloupete, nakrájíte na hranolky, pokapete olivovým olejem, posypete oblíbenými bylinkami a necháte péct. Kromě slaných pokrmů slouží skvěle i k přípravě sladkých dezertů, ať už jen uvařené a posypané skořicí a polité javorovým sirupem nebo zapracované do koláčového těsta s tvarohem a ovocem.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Zdeňa Slimáčková 12. 10. 2018

Občas si je dáme

Odpovědět
avatar
lemur 21. 9. 2017

Někdy musím vyzkoušet.

Odpovědět
avatar
Amanda 20. 9. 2017

Znám

Odpovědět
avatar
vendilka3 20. 9. 2017

Odpovědět
avatar
hudlenka 20. 9. 2017

protože je prodávají hlavně SM, a tam jsou nehezké a předražené....Když je mám od soukromníka, což je málo kdy, tak si je s chutí koupím a dám...jednou za čas...

Odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
10
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
3 000
žen v průměru na jedné akci v OC
84 159
registrovaných inspirativních žen
2 922
testovaných produktů
43 290
odeslaných produktů
165 073
vložených hodnocení

Chci odebírat novinky na svůj email.