avatar
U KOCOURA DOMA
vloženo 9. 3. 2018
Líbí se mi

4 tipy jak zdravě sladit, které možná ještě neznáte

avatar
U KOCOURA DOMA
vloženo 9. 3. 2018
Líbí se mi
image

4 tipy jak zdravě sladit, které možná ještě neznáte

Bílý cukr se dnes označuje jako zabiják. Jistěže to není žádný jed, jinak by se neprodával jako klasická potravina a nebyl by nám tak snadno dostupný. Právě dostupnost však z bílého cukru onen „jed“ dělá. Jednoduše mám k dispozici až příliš mnoho cukru a také toho až příliš často využíváme. Cukr sám o sobě není špatný, špatné jsou jeho nadměrné dávky.

Příliš mnoho cukru ve stravě znamená příliš mnoho energie, která se nespálí hned, ale uloží v organismu v podobě tuků. Může proto vést k obezitě, také zatěžování slinivky břišní, poškozování cévních stěn a zvyšování rizika některých civilizačních chorob.

Problémem bílého cukru je také to, že obsahuje skutečně pouze cukr, tedy jednoduché sacharidy. Nenajdeme v něm nic navíc, žádné vitamíny, minerály nebo jiné živiny. Je zdrojem prázdných kalorií.

 

Sladká chuť nás láká intuitivně

I přes všechny negativa bílého cukru se sacharidy jako takové nemohou zatracovat. Pořád jsou jednou ze tří klíčových složek jídelníčku. Sacharidy slouží jako primární zdroj rychlé energie. Jako zdroj energie také vnímáme sladkou chuť, a to již od narození, vždyť i mateřské mléko je sladké.

Žijeme v době plné stresu, který nás také stojí mnoho sil a energie. Není proto divu, že při stresu saháme po sladkém. Sladká chuť nám má dopomoci k tomu, abychom znovu nabrali energii. Jakkoli je nadmíra bílého cukru, všechny ty nezdravé sladkosti a cukrovinky nežádoucí a z dlouhodobého hlediska spíše škodlivá, ne všechno sladké musí být automaticky špatné.

Zapomeňte přitom na umělá sladidla. Ta možná nenesou prázdnou energii a kalorie, lidské tělo si však s touto sladkou chutí neumí poradit. Dle posledních výzkumů tato sladidla ve finále ještě zvětšují chuť na sladké a jídlo vůbec, nehledě na to, že mnohá umělá sladidla spadají mezi riziková éčka.

Více se dozvíte v článku: Éčka v potravinách: Přidaná umělá sladidla

Až budete mít neodolatelnou chuť na sladké, zkuste si představit, jak to asi řešili naši předkové, kteří neměli k dispozici bílý cukr. Ano, zdravým a přírodním zdrojem sladké chuti je ovoce, a nejenom to. 

 

Jak zdravě sladit?

1. Sladké ovoce

Takové banány, také ananas, maliny, hrušky, jablka, hroznové víno nebo višně – to vše je ovoce plné sladkosti. Po každém z nich můžete sáhnout, když máte zrovna chuť na něco sladkého. Vedle jednoduchých cukrů získáte také dávku vitamínů, minerálů, živých enzymů nebo vlákniny. Ta podporuje zpracování sacharidů v lidském těle.

Sladké ovoce můžete využít i při přípravě nejrůznějších dezertů, třeba nepečeného dortu, který tak nebude potřebovat tolik cukru. Stejně tak přijde vhod při přípravě ranního müsli, ovecné kaše nebo oblíbených smoothies a smoothie bowls.

2. Sušené plody

Má-li být ovoce ještě sladší, stačí je usušit. Sníží se tak podíl vody a naopak se koncentruje obsah cukrů. Takové sušené datle, také sušené švestky, sušené plody goji nebo u nás oblíbené rozinky – to vše jsou sušené plody, které poslouží jako zdravější alternativa cukru. Dají se využít při pečení – do zdravých moučníků, koláčů a dezertů, hodí se i jako sladká ingredience raw zákusků a laskomin a v neposlední řadě se samozřejmě dají přidat i do zmiňovaného smoothie apod.

3. Prášek z ovoce

V dnešní době máme k dispozici také sušené ovoce v podobě prášku, třeba zmiňovaný banán, ale také exotické plody lucuma, prášek z moruše, prášek z šípků aj. Často jde o tzv. raw vegan ingredience, které si díky šetrnému zpracování zachovávají maximum živin původních plodů, pochopitelně nechybí ani cukr a sladká chuť.

Výhodou ovocného prášku je jeho jednoduché a universální využití. Můžete ho přisypat téměř všude stejně tak jako klasický bílý cukr. V tomto případě však získáte nejenom sladký chuť, ale také další ovocné tóny v chuti a ještě dávku vitamínů, minerálních látek a vlákniny.

4. Rostlinná mléka

Vskutku netradiční způsob jak sladit nabízejí rostlinná mléka. Pokud jde o kvalitní rostlinná mléka, mají přirozeně nasládkou chuť bez přidaného cukru.

Jak je to možné? To se dozvíte v článku: 4 netradiční způsoby jak si zdravě osladit smoothie.

Místo, kde můžeš psát a diskutovat

Pro možnost vložit komentář musíte být přihlášena.
avatar
Klára Hrbáčová 13. 3. 2018

Moc pěkný článek ! I já jsem se inspirovala

odpovědět
avatar
hašlerka1 12. 3. 2018

odpovědět
avatar
TerezaZlin 12. 3. 2018

Dekuji za článek! cukr jím minimálně, teda snažím se o to, a je mi opravdu dobře...kromě pár kil dole mám víc energie (paradoxně) atd. ZbV

odpovědět
avatar
Tamara 11. 3. 2018

Pěkný článek

odpovědět
avatar
lemur 11. 3. 2018

Inspirativní.

odpovědět

ŽENY s.r.o. v číslech

1
žena na začátku (naše Eva)
3.
rok startujeme v novém
9
regionálních Pracoven ŽENY s.r.o.
67 087
registrovaných inspirativních žen
2 876
testovaných produktů
108 234
vložených hodnocení